Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3043 inlägg 892949 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

mikael_s  
#798752 Första året med vedsäckar. Blir lite avbrott från vedmaskinen när man skall först skaka till säcken och sedan byta. Men säkert bra för kroppen att det blir mindre monotont.

Fast måste ju säga att jag reflekterar över att jag nu använder tre traktorer för att göra ved, det som brukade gå fint med motorsåg och yxa…

1681062146_6288fa28-24bd-4dbd-92a0-236ca3c06af5.jpeg


1681062146_ea054100-f060-436d-8331-536f83d0225b.jpeg

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Rossignol  
#798780
Mattias_E skrev:
Rossignol skrev:Lastar du stockakärran för hand?


Ja. Hur så? Är det större stockar så får jag kapa upp och klyva direkt på plats i skogen.


Det var ett rejält, högt, lass på den bilden där du använt spännband. De flesta verkar använda någon form av kran så därför undrade jag.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Robertberg  
#798785
ananders skrev:Det fungerar bra men jag hade hoppats att jag hade kunnat riggat upp tre säckar åt gången.


Jag som inte har svängbar elevator har funderat på att ha något slags sluttande plan som gör att jag kan fylla mer än en säck åt gången utan att flytta traktorn.
Typ en liggande lastpall med en plyfaskiva på i lämplig vinkel.
Du skulle då kunna rigga så att du hänger en ytterligare säck mot vedtraven, utanför hakiställningen.
Hoppas något av mina tankar var begripligt iallafall.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

ananders  
#798786
Robertberg skrev:
ananders skrev:Det fungerar bra men jag hade hoppats att jag hade kunnat riggat upp tre säckar åt gången.


Jag som inte har svängbar elevator har funderat på att ha något slags sluttande plan som gör att jag kan fylla mer än en säck åt gången utan att flytta traktorn.
Typ en liggande lastpall med en plyfaskiva på i lämplig vinkel.
Du skulle då kunna rigga så att du hänger en ytterligare säck mot vedtraven, utanför hakiställningen.
Hoppas något av mina tankar var begripligt iallafall.


Får fundera på det till nästa säsong. 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798788
1681105544_april2023vedmaskinsetupa.jpg

1681105543_april2023vedmaskinsetupb.jpg

Jag hittade dessa bilder på nätet. Där laddar han två säckar åt gången.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Rossignol  
#798801
Slurfi skrev:
1681105544_april2023vedmaskinsetupa.jpg

1681105543_april2023vedmaskinsetupb.jpg

Jag hittade dessa bilder på nätet. Där laddar han två säckar åt gången.


Det väl t o m tre säckar han kör i varje omgång. Den första når han med bara elevatorn. De två nästa nås med den röda förlängningen och plywoodskivan som kan vinklas åt två håll.

Vi kan väl hoppas att innehavaren ser detta och ger lite mer förklaring eller fler bilder.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798803
Rossignol skrev:
Slurfi skrev:
1681105544_april2023vedmaskinsetupa.jpg

1681105543_april2023vedmaskinsetupb.jpg

Jag hittade dessa bilder på nätet. Där laddar han två säckar åt gången.


Det väl t o m tre säckar han kör i varje omgång. Den första når han med bara elevatorn. De två nästa nås med den röda förlängningen och plywoodskivan som kan vinklas åt två håll.

Vi kan väl hoppas att innehavaren ser detta och ger lite mer förklaring eller fler bilder.


Den i mitten tolkar jag som bös säcken under rensgallret. 😀

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Rossignol  
#798804
Robertberg skrev:
ananders skrev:Det fungerar bra men jag hade hoppats att jag hade kunnat riggat upp tre säckar åt gången.


Jag som inte har svängbar elevator har funderat på att ha något slags sluttande plan som gör att jag kan fylla mer än en säck åt gången utan att flytta traktorn.
Typ en liggande lastpall med en plyfaskiva på i lämplig vinkel.
Du skulle då kunna rigga så att du hänger en ytterligare säck mot vedtraven, utanför hakiställningen.
Hoppas något av mina tankar var begripligt iallafall.


Om du har en ganska lång elevator så kan du reglera höjden där veden åker av med en ett spel el dyl. Ju högre desto närmare ramlar veden av. Då får du ställa säckarna i längsled istället.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Robertberg  
#798807 Har elevatorn på Hakki pilken att tillgå, tror inte det skulle fungera nåt vidare för mig med den lösningen tyvärr.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#798824
Rossignol skrev:Det väl t o m tre säckar han kör i varje omgång. Den första når han med bara elevatorn. De två nästa nås med den röda förlängningen och plywoodskivan som kan vinklas åt två håll.
Vi kan väl hoppas att innehavaren ser detta och ger lite mer förklaring eller fler bilder.

Som nämnts så är den bakre säcken till för skräpet som ramlar genom gallret eller via bakvinklade skivan.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Mattias_E  
#798837
Rossignol skrev:Det var ett rejält, högt, lass på den bilden där du använt spännband. De flesta verkar använda någon form av kran så därför undrade jag.


Jo, det får inte vara några tyngre pinnar om man ska handlasta så högt själv. Småskaligt för egen vedhantering helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#798892
Robertberg skrev:
ananders skrev:Det fungerar bra men jag hade hoppats att jag hade kunnat riggat upp tre säckar åt gången.


Jag som inte har svängbar elevator har funderat på att ha något slags sluttande plan som gör att jag kan fylla mer än en säck åt gången utan att flytta traktorn.
Typ en liggande lastpall med en plyfaskiva på i lämplig vinkel.
Du skulle då kunna rigga så att du hänger en ytterligare säck mot vedtraven, utanför hakiställningen.
Hoppas något av mina tankar var begripligt iallafall.

Du kan inte bygga en skena och på den en vagn som rummer plats för två säckar? Så kan du skjuta vagnen när första säcken är full?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Fredrik85  
#799854 Har jordvärmepump så har ingen storskalig verksamhet hos mig med större maskiner. Men sakerna fungerar fint till att fixa ved till vedspisen i köket med :smile:
1682170065_img_0406.jpeg
1682170065_img_0407.jpeg
1682170061_img_0410.jpeg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Lindianerna  
#799855 Många säckar blir det... 😎 🌲

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Ent  
#799856 Så här gick det för mig när jag precis börjat på andra pallen 🤬 😭
Kniven ligger nu på firma för professionell ihopsvetsning, får den väl endera dagen. Den har varit reparerad nån gång i världen av okänd svetsare innan jag köpte maskinen, vi får väl hoppas denna firma lyckas bättre.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).