mån 06 jun 2022, 07:36#759973halvautomats-43:an blir troligen troligen till salu vid årsskiftet,
ca. 1års leveranstid på nya, så sätt ett PM om du är intresserad av en effektiv o ergonomisk maskin
https://www.nettikone.com/hakki-pilke/43/2165146
Vedmaskiner, flishuggar
Bilder från er vedtillverkning
mån 06 jun 2022, 13:27#759989
Hur mycket effektivare blev du med automationen? Hur mycket mera producerade du om dagen 20%?
adahlm skrev:Blir nog nåt liknande som nuvarande, blir nog svårt och dyrt att automatisera mer än såhär.
Hur mycket effektivare blev du med automationen? Hur mycket mera producerade du om dagen 20%?
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
mån 06 jun 2022, 13:46#759990Dagseffekten blev nog märkbart bättre med automaten, man orkar med otroligt mycket mer på en dag då man inte behöver stå och vakta maskinen till 100%, även handleden/axlarna blir inte sjuk av att stå långa dagar med spaken i handen.
Själva toppeffekten är i stort sett samma med automat/manuell, men helheten gör att automaten blir effektivare.
Själva toppeffekten är i stort sett samma med automat/manuell, men helheten gör att automaten blir effektivare.
tor 09 jun 2022, 12:31#760290Gjorde en annorlunda bock för att såga veden, funkade mycket bättre än den vanliga metoden. Sågade veden i början av maj men det blir nog litet sågande ännu av diverse saker som behöver sågas upp.

Kanske inte direkt vad tråden handlar om, rejälare grejer här ser jag. Men såhär gör lilla jag...

Kanske inte direkt vad tråden handlar om, rejälare grejer här ser jag. Men såhär gör lilla jag...
tor 09 jun 2022, 13:47#760303Du ska inte förminska det småskaliga!! Kastar in en bild på mitt bygge, 30 cm mellan stolparna, CC 33 cm och 3 meter lång. Stakarna kapade jag av något efter bilden togs, skulle tro de är ca 50 cm höga. Blev lite lättare att lyfta upp
Med lite genomtänkt logistik på gårdsplan går det få till ett bra flöde. Jag ställer sågbocken mot traven med långved och hydraulklyven på andra sidan bocken. Medans man käkar sig genom långveden flyttar man med sågbock och vedklyv, vedhöger följer liksom med naturligt av sig själv!
Klöv nära nog 50 kubik stjälpt i år på detta sett
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Med lite genomtänkt logistik på gårdsplan går det få till ett bra flöde. Jag ställer sågbocken mot traven med långved och hydraulklyven på andra sidan bocken. Medans man käkar sig genom långveden flyttar man med sågbock och vedklyv, vedhöger följer liksom med naturligt av sig själv!
Klöv nära nog 50 kubik stjälpt i år på detta sett
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
tor 09 jun 2022, 16:06#760322Småskaligt var det. 1,70 lång. 24cm vedträ för en liten Morsø gjutjärnskamin. Sådär 10 m3 stjälpt.
Ryggbesparande tillsats.
Skapa konto
Ryggbesparande tillsats.
Skapa konto
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
tor 09 jun 2022, 16:55#760329
Gjorde 5 säckar åt grannen av de sista pinnarna jag hade kvar från avverkningen nåt år sen.
Skapa konto
Gjorde 5 säckar åt grannen av de sista pinnarna jag hade kvar från avverkningen nåt år sen.
Skapa konto
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
fre 10 jun 2022, 17:07#760453
Oljan är dyr och blir dyrare. Veden är ungefär samma pris, lite mer svett än för 10 år sen men sekundärt!
Skapa konto
Oljan är dyr och blir dyrare. Veden är ungefär samma pris, lite mer svett än för 10 år sen men sekundärt!
Skapa konto
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
sön 12 jun 2022, 08:56#760642Börjar snart vara färdigt för i år
Skapa konto
Skapa konto
sön 12 jun 2022, 21:34#760715
Jag tror du behöver gå till en psykolog och prata om ditt förhållande till ved 🤣
adahlm skrev:Börjar snart vara färdigt för i år
Jag tror du behöver gå till en psykolog och prata om ditt förhållande till ved 🤣
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
tis 14 jun 2022, 09:57#760857Man ska inte, behöva säcka ihop. Till vintern, att man inte har ved.
Å värma sig med. 😉
Skapa konto
Å värma sig med. 😉
Skapa konto

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).