Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1028861 visningar 181 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Erre  
#726930Gillar det sista du nämner där. 😁.

Man kan aldrig vara nog förberedd.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#726934Skulle det skita sig. Finns det alltid nån som säljer... 🤣

Ent  
Vedmaskin skrev:Skulle det skita sig. Finns det alltid nån som säljer... 🤣

Mnjaaa, jag tänker på den bortstötning som kan uppstå vid transplantationer av kroppsorgan.
Undras om det inte kan bli nåt liknande när pannan matas med främmande ved? Inte för att den främmande veden skulle vara sämre, bara... främmande😄

Användarvisningsbild

#728252Som omväxling till röjningen. Så hämtade jag hem två lass energived under eftermiddagen.
1632149109_20210920_135648.jpg
1632149109_20210920_152508.jpg

Bra o ha hemma när det trillar in beställningar. 😀

Ent  
#728253Rediga bitar!

Användarvisningsbild

Ent skrev:Rediga bitar!

Ja dom fyller bra. De grövsta lägger jag åt sidan o tar med motorsågen i vedklyven.

Användarvisningsbild

molnia  
#730117Flyttade i somras o har inte hunnit fixa ved till den nya bostaden än. 😥 Ska kapas o klyva ved som legat i långlängder i minst 2 år nu till veckan. Försöker ta vara på all ved jag kan i närområdet nu men det är inte torrt nog att eldas i vinter...

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730132No veit eg ikkje kva type bolig du har og om du bur aleine, men som eit prøveprosjekt la eg nokre mursteinar oppå ovnen og ei rist oppå der igjen. La i ovnen med tørr ved og etter nokre kvelder med fyring så kunne eg brenna dei kubbane som hadde lagt oppå ovnen. Har du tilgang til tørrfora, dei er og bra. Veit ikkje kva som vekse der du bur men askeved kan brennas rå, varmar likavell.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
molnia skrev:Flyttade i somras o har inte hunnit fixa ved till den nya bostaden än. 😥 Ska kapas o klyva ved som legat i långlängder i minst 2 år nu till veckan. Försöker ta vara på all ved jag kan i närområdet nu men det är inte torrt nog att eldas i vinter...

Björk som har legat så ett år eller två med hela barken på, kan man oftast bara köra på sopen, men andra träslag kan man kapa och klyva och stappla utomhus. Om man täcker toppen, så torkar det förvånansvärd snabbt även i regnigt väder.
Hade en hög med gran som har legat sedan i vår. Kapade i bitar och kunden klyvde själv och efter två-tre veckor är den veden nede i 20% fukt, från 35-40%.

Användarvisningsbild

molnia  
#730151Var mycket granbarkborreträn o nån tall som närmsta skogsägaren hade haft på hög en tid.
De kapade o klöv sin egen ved av just samma hög för någon månad sen så hoppas på att det ska gå bra att elda

Användarvisningsbild

Vedproducent  
can skrev:No veit eg ikkje kva type bolig du har og om du bur aleine, men som eit prøveprosjekt la eg nokre mursteinar oppå ovnen og ei rist oppå der igjen. La i ovnen med tørr ved og etter nokre kvelder med fyring så kunne eg brenna dei kubbane som hadde lagt oppå ovnen. Har du tilgang til tørrfora, dei er og bra. Veit ikkje kva som vekse der du bur men askeved kan brennas rå, varmar likavell.

Ja för skorstenen är det ju bättre att elda torr ved. Men torka ved inomhus på det sättet åtgår lika mycket energi att torka som du höjer energiinnehållet i veden. Så på det sättet är det helt förkastligt.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#730158Blei nå varmt hos meg når eg gjorde det men er vel ei nødløsning

Användarvisningsbild

svampbob  
#730179Det var tur jag upptäckte det i tid idag. Hade precis kapat klart nästa års pannved och tänkte börja med lite björk.
Det tog nog en timme att fixa.

När årets ved är såld kan man lika gärna börja tillverka nästkommande års ved.

adahlm  
#730256Lönar sig att ha en stump färsk plastbekldd vajer, Att kränga in den gamla är lite krångligt då det blir små hack i plastytan.
Borde väl vara mer spänning på mattan om det blir sådär.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
1634071213_img_20211012_181146.jpg

Så går sista lasset ut i morn.
38 säckar, 60 liter, med bok, ek och lite fruktträd till 70kr säcken pluss moms.

Annons:
Arevo
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).