Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1025970 visningar 181 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

fendt311  
#643521Vek ihop en 10x6m presenning 4 varv i går kväll. Skulle bli snö, regn här i Västerbotten. Fäste den med strippor( kattstrypare). Ved häckarna (14st) la jag gammal plåt på.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
stektlök skrev:Har sett bilder från er som har pallproduktion att ni lägger pressenning ovanpå. Vart köper ni dom? Eller klipper ni till dom själva? Hur fäster ni dom?
Blåser väl sönder om man inte köper kvalité?
Espegard har hållbara långa presenningar.
Fäster med snöre eller strips.

Användarvisningsbild

fendt311  
Vedproducent skrev:
stektlök skrev:Har sett bilder från er som har pallproduktion att ni lägger pressenning ovanpå. Vart köper ni dom? Eller klipper ni till dom själva? Hur fäster ni dom?

Ja jäklar vad snyggt. Du är ju bäst.👍 Ställer alltid ved säckarna i enkel rader. Tror att dom torkar bättre då. Vad är det för mått på dina pressning?

Användarvisningsbild

Vedproducent  
fendt311 skrev:
Vedproducent skrev:

Ja jäklar vad snyggt. Du är ju bäst.👍 Ställer alltid ved säckarna i enkel rader. Tror att dom torkar bättre då. Vad är det för mått på dina pressning?

1,8*10 meter 180 g/ m2. Håller många år om dom inte är på året runt. Jag har dom normalt bara på 2-3 månader per säsong.
Jag tycker rader är bäst. Blir lite av vindtunneleffekt mellan raderna och så slipper du regn på två sidor av säckens sidor som du annars får men enkelhätta och säckarna en och en. Mycket snabbare att sätta på och det blir billigare med en lång i stället för hättorna. Dessa är också mycket tjockare och håller avsevärt bättre än ekelhättorna.

Användarvisningsbild

fendt311  
#643531Tur man har experten här på forumet. Måste köpa sådan presenning. 😊

Användarvisningsbild

Vedproducent  
fendt311 skrev:Tur man har experten här på forumet. Måste köpa sådan presenning. 😊

Nja finns många med bra tips och idéer här. Men man lär sig av erfarenhet när man håller på och jag talar gärna om det jag tycker är bra.

Blivande snickare  
#643535Är det inte onödigt tidigt att täcka redan?
Har inte koll på var du håller till @Vedproducent men här i södra Finland är iaf optimala torktiden för virke nu. Såklart är inte stora mängder vatten på veden/ virket bra så better safe than sorry är väl bäst att köra på :smile:

Du har inte sett någå mögel på veden högst upp under presenningen?

Avslutat-02  
#643537Är det bara luftspalt emellan så är det lugnt.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
Blivande snickare skrev:Är det inte onödigt tidigt att täcka redan?
Har inte koll på var du håller till @Vedproducent men här i södra Finland är iaf optimala torktiden för virke nu. Såklart är inte stora mängder vatten på veden/ virket bra så better safe than sorry är väl bäst att köra på :smile:

Du har inte sett någå mögel på veden högst upp under presenningen?

Det är inte årets bild. Brukar täcka efter midsommar/ början av Juli det jag inte får plats med inne under tak. Men nej aldrig mögel under där för det är så luftigt. Men före midsommar är det ju inga problem oavsett. Det är sen från Juli man kan få problem med mögel.

Hema  
#643588Om pressningen saknar öljetter eller om dessa är trasiga, kan man använda sådan här.
1589122782_dsc_2280.jpg

Va det granngården eller bauhaus? :-?

Användarvisningsbild

svampbob  
#643616Blåser väl sönder om man inte köper kvalité?[/quote]Espegard har hållbara långa presenningar.
Fäster med snöre eller strips.[/quote]
Ja jäklar vad snyggt. Du är ju bäst.👍 Ställer alltid ved säckarna i enkel rader. Tror att dom torkar bättre då. Vad är det för mått på dina pressning?[/quote]
1,8*10 meter 180 g/ m2. Håller många år om dom inte är på året runt. Jag har dom normalt bara på 2-3 månader per säsong.
Jag tycker rader är bäst. Blir lite av vindtunneleffekt mellan raderna och så slipper du regn på två sidor av säckens sidor som du annars får men enkelhätta och säckarna en och en. Mycket snabbare att sätta på och det blir billigare med en lång i stället för hättorna. Dessa är också mycket tjockare och håller avsevärt bättre än ekelhättorna.[/quote]

Jag ställer också säckarna i rader dels för att få vindtunnel effekt och dels för att hästarna ska kunna beta mellan raderna så att det inte växer upp gräs som binder fukt och försämrar torkningen.
Lägger in en bild på hur det går om det är för trångt mellan raderna. Shetlandsponnyn sprang obehindrat men fjordingen var för bred. Jag lyckades backa ut honom. I år är det bredare mellan raderna.

Användarvisningsbild

svampbob  
#643619Hade Espegard tagit bilden på sin finska hemsida lite mer åt vänster så hade man sett marken där mina säckar står. Det är gårdens lador och åkrar som syns där. Det är lite lustigt att man på en finsk sida har en bild från Västerbotten.

Användarvisningsbild

fendt311  
#643625He he he. Verkar som förutom att köpa presenning. Blir det till att köpa en Shetland häst också. Blir dyrt i längden med ved säckar. Härlig bild. :-bd

Användarvisningsbild

Kim74  
#643661Har köpt från en butik som heter Savenmaa här i Finland. II-klass riktiga presenningar som är ca 2 meter breda och på rulle. Förmånliga och slitstarka.
https://www.savenmaa.fi/tuotteet/rakent ... sua/71301/

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#645520Härliga dagar på vedbacken nu! Nattfrost på morgonen

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).