Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1025939 visningar 181 följer Svara, dela mm...  

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#638597Du kan rekommendera ett byte då ??

tallen100  
#638598Äsch dom spånar bara :mrgreen:

Användarvisningsbild

svampbob  
80-90 skrev:Du kan rekommendera ett byte då ??

Helt klart och med 38an får du starkare och snabbare klyv och en kedja som bara snurrar när du kapar. Jag vill minnas att jag la 110 + moms mellan då jag bytte från 37 easyn och då fick jag även med 8-dels yxan.

Användarvisningsbild

Boman  
#638634Då var vedmaskinen igång för denna sesången. Först blir det lite säckar med kaminved sen blir det till att köra halvmeters på hög. Fick hjälp av brorsan och barnen körde bort sågspån med sina leksaker och frugan lagade mat och koka kaffe så alla har varit med även far har hjälpt till.

Användarvisningsbild

fendt311  
#638744Det går sakta framåt. Sådana här gånger skulle man önskat (ungarna var på plats) nyare ved lina. Slippa dra på allt för hand. Stå och vicka träden när man kapar. Men MF35 gör sitt jobb. Staplar sedan veden i stålhäckar som tar 2,5m3 st.

Användarvisningsbild

fendt311  
#638776Men vad fan, skulle fylla på ved bordet. Vad händer. Gripen öppnar sig själv. Sprutar hydraul olja. Hål på en slang på söndag. Hitta några slangar som var för korta. Tog en perfekt slang från självlastarvagn. Fel kona i ena änden(gamla konan). En ica påse med självåtdragande hydraulkopplingar. För att korta slangen själv. Ingen rätt dimension. Får leta vidare.

Användarvisningsbild

Suneland  
#638798Såja, strax över 50m3 genom lill-kellfrin och har inte ens kört sönder en kedja i år #:-s det som tagit mest tid är säckbyten då jag har ställt säckar både här och där :d

Användarvisningsbild

fendt311  
#638804Löst sig med lite bunt band och gammal dammig slang. Till slut.

Användarvisningsbild

svampbob  
Suneland skrev:Såja, strax över 50m3 genom lill-kellfrin och har inte ens kört sönder en kedja i år #:-s det som tagit mest tid är säckbyten då jag har ställt säckar både här och där :d

Funkar det att ställa upp säckarna så där? Jag vill åtminstone ha en pall under säcken och så att vinden kommer åt att blåsa genom säcken.
Jag ställer säckarna i rader och med ett mellanrum mellan raderna så att hästarna kommer åt att beta mellan säckarna.

Användarvisningsbild

Suneland  
svampbob skrev:
Suneland skrev:Såja, strax över 50m3 genom lill-kellfrin och har inte ens kört sönder en kedja i år #:-s det som tagit mest tid är säckbyten då jag har ställt säckar både här och där :d

Funkar det att ställa upp säckarna så där? Jag vill åtminstone ha en pall under säcken och så att vinden kommer åt att blåsa genom säcken.
Jag ställer säckarna i rader och med ett mellanrum mellan raderna så att hästarna kommer åt att beta mellan säckarna.

Dom står sådär där för att jag inte vill köra sönder vägarna runt gården innan det torkat upp, jag har dom alltid på pall och med gammal takplåt uppepå ca 100m längre bort dvs närmre huset :-bd

Användarvisningsbild

svampbob  
svampbob skrev:

Jag tog paus i veden i dag så att jag inte ska spåra upp så mycket med traktorn. Gissar att jag kan börja om igen på två veckor.
jag täcker inte veden förrän i augusti det är nu den torkar som bäst.

skogsbonne  
#639528Började med veden idag, ingen jättehög som ska igenom i år så fort gjort :-bd

Användarvisningsbild

stegmaster  
#639545Tänkte jag skulle sammenfatta slutet av vedproduksjonen för denna sesongen, med några bilder.
Ska köra en runde med lilla vedhuggen, när det finns folk som kan vara med och mata den, så ska forsöka göra lite mer bilder och film på denna vid tilfälle. (Vedkutter TR 110).
Gissar det blir ca 6m3 med sånna kvistar/småträd, med diameter mindre enn 11cm.
Annars er slut för denna sesong, nu blir det städning och olika grävjobbar framover. (Nya och bättre skogs/traktor väger hoppas jag få til med "nya" storgrävaren.)

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

1587583922_img_20200417_102019.jpg

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

80-90  
stegmaster skrev:Tänkte jag skulle sammenfatta slutet av vedproduksjonen för denna sesongen, med några bilder.
Ska köra en runde med lilla vedhuggen, när det finns folk som kan vara med och mata den, så ska forsöka göra lite mer bilder och film på denna vid tilfälle. (Vedkutter TR 110).
Gissar det blir ca 6m3 med sånna kvistar/småträd, med diameter mindre enn 11cm.
Annars er slut för denna sesong, nu blir det städning och olika grävjobbar framover. (Nya och bättre skogs/traktor väger hoppas jag få til med "nya" storgrävaren.)

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

1587583922_img_20200417_102019.jpg

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

$matches[2]

Gott jobbat 👍ha nu en fin sommar

Användarvisningsbild

stegmaster  
#639686Tack för det, och god sommar til dig ochså.
Men klar blir man ju aldri, det finns alltid nåt att ordna.
I dag blev det städning, 3 fulla traktorsläp med skrap efter 2 år, eller ca 10m3.

Före bild.
1587642572_img_20200422_094649.jpg

Efter. #:-s
1587642579_img_20200423_121303.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).