Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1025930 visningar 181 följer Svara, dela mm...  

Re: Bilder från er vedtillverkning

Gaffe  
#637101Nu var det tomt på vedupplaget. Tänkte passa på att förnya upplaget med några nyare telefonstolpar att lägga stocken på. Någon som vet om det går att få tag i skålade betongblock att lägga stolparna i? Typ som de brukar ha på gamla sågverk.
De har säkert ett speciellt namn som ligger utanför min ordbank. 🙃
Tänker det bör finnas i överskott, så slipper jag stå å gjuta.

Användarvisningsbild

rokon  
#637390Skall kapa meterved med motorsåg och vill ha upp den en bit från backen, med kroniskt förmaksflimmer i hjärtat så blir man andfådd varje gång man skall resa sig upp.
1586766149_img_20200401_102548.jpg

Användarvisningsbild

fendt311  
#637393Bra att kunna hjälpas åt grannar emellan. Tjänster och gentjänster funka alltid.

Användarvisningsbild

rokon  
#637395Ja vänskapliga förhållanden och god grannsämja är A och O
1586766950_img_20200401_170124.jpg

Användarvisningsbild

rokon  
#637402Ännu har inte dagsmejan tagit på isen framför huset

Användarvisningsbild

rokon  
#637407Äntligen kan jag börja med klyvningen, sågspånet gör att jag ej halkar, annars så vore skridskor det bästa! Men jag har sparken till höger i bild där hänger visst tröjan redan, tror det var 10 grader varmt den dagen.
Obs det är endast meterved som gäller för min panna, älskar det!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637408Dette er vel i Nord Sverige vel? Uansett såg fint ut der, slepp vel alt regnet og som er min drøm og bli kvitt.

Användarvisningsbild

rokon  
#637414Jo can, det är nästan uppe vid polcirkeln 3,5 mil norr om Boden. Det började snöa i går var -1 grad C i natt nu plus 1,5 grader.
Fick en omgång björkved till utlagd i förrgår, men behövde vila så jag kapade inget då.

Användarvisningsbild

fendt311  
rokon skrev:Äntligen kan jag börja med klyvningen, sågspånet gör att jag ej halkar, annars så vore skridskor det bästa! Men jag har sparken till höger i bild där hänger visst tröjan redan, tror det var 10 grader varmt den dagen.
Obs det är endast meterved som gäller för min panna, älskar det!

Min fru skulle också vilja ha meterved i sin panna. Men hon får bara 50cm. Hm, hon tycker att det är kallt nu för tiden. Hon vill nog det ska gå hett till.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#637418Jag körde några lass granträd til en kompis som han ska göra ved av det.
Ble 7 lass totalt( Det er huggit av järnvägen för att fria sikten, 1 lass gick til et lokalt sågverk, 6 hem til min kompis.
Detta sista lasset som jag har bild på visar några stockar han kommer få slita att få igjenom sin Hakki Pilke1x37(som han köpte av mig sen 13 år tilbaka). :wink:
Gissar att den grövste på bilden er ca 90cm i roten, dom andra rundt 50-60cm.
Gick åt ganska precis 1t pr.lass med 3km transportväg enkel resa. (til sågverket var det ca 7km enkel resa).
Tycker det er svårt att setta pris på sådant arbete til kompisar, så tog bara 400kr+mva timen. (Normalt tar jag 600kr+mva)
Detta var faktisk 3 gången jag kör för andra detta år, och ennu en kund står på listan, och då det fullpris igen.
Några bilder som min kompis tog.

1586769738_img_01461.jpg

1586769738_img_01501.jpg

1586769738_img_01541.jpg

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637451Ja rokon, no såg eg litt bedre etter og då såg eg da :)

Användarvisningsbild

svampbob  
#637453Vad får man ned i klyvlådan på 1x37? Går det i 50 cm? Jag vet att jag ibland när jag körde 1x37 har kapat övergrovt med motorsågen och sedan tippat ned i klyvlådan och kluvit i två och sedan kört om bitarna ett antal gånger vilket är ett slit.
Numera tar jag aldrig hem något övergrovt och min 38 pro är faktiskt lite mindre är än 37an.

Användarvisningsbild

stegmaster  
#637459Nä 50cm kan det inte vara, snarare 40cm.
Det går mycket grövre i den jag har nu, och den klarer ca 50cm. (kapar 44cm)
Han visste egentlig inte va han skulle göra med dessa grova, för dom fick ta alla stockar som fanns. (Han ville ju primärt inte ha dessa.)
Som han sa så orkar man ju inte ens lyfta en vedklabb på 70cm och 30cm lang från backen, ensam.
Så tror han vil kapa i 30cm och forsöka klyva med slägga och kilar på backen i mindre deler, så han kunne klyva dessa mindre deler i vedmaskinen.

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#637460Efter i år har jag också lagt ner att göra ved av sånt som är grövre än som går igenom vedmaskin (32 cm)

Användarvisningsbild

Suneland  
Uvskogen skrev:Efter i år har jag också lagt ner att göra ved av sånt som är grövre än som går igenom vedmaskin (32 cm)

Låter lite som mig som varje år säger att jag inet ska ta reda på något som är klenare än 15cm, ändå står jag där varje år och svär då jag kör igenom julgranspinnar och smågrenar från löv! =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).