Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1038881 visningar 181 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
stegmaster skrev:Verkar som veden din står bra täckt och fint, fast det er ute. :-bd
Men ja, det er skönt att få ut ved til kund nu, och få resten under tak.
Det er mest min kompis som sköter utkörning just nu, själv er jag gräveuppdrag. (Drenering rundt husgrund)

Jovisst veden ute är vältäckt. Men jag vet hur det kan se ut efter sidledes höstregn. Jag vill inte köra ut sån ved. Men får jag bara lite plats så kan jag ställa in säckar under tak om dom skulle vara blöta. Sen är det ju bra med 900 kubik torrt under tak. Då kan jag ju alltid tömma ur en säck tex på varje lass jag kör ut så kan ju ingen klaga på det tycker jag.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#587281Nu har det varit riktigt fin vedtork några dagar. Riktigt blåsigt och sol så i dag körde jag in lite drygt 250 m3 under tak torrt och fint. Ska bli fint väder några dagar till och jag har 70 m3 kvar som står täckt ute. Det ska jag köra ut nu i veckan. Sen är allt under tak :-bd . Lika skönt varje gång.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
1569047642_20_09_19_ved_til_siw.jpg

Ett lass nu och ett då - snart är det slut, även för mig som
levererar smått till äldre fruntimmer som ska ha bara 10 - 15 säckar
till myseldning, och som får den buren in i boden av en
stark och vacker ungdom - mig :d :d

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#593665Nu är det levererat 1600 m3. I fjol kördes sista veden ut precis i dag. Nu i Oktober har jag haft för dåligt med tid att köra ved. Först en vecka ledigt när jag fyllde 50 och sen besök av Russell, amerikanen i 10 dagar. Har varit lite väl lång leveranstid för vissa då det blivit mer än en månads väntan. Men nu går det för fullt igen och det blir 115 m3 levererat denna veckan. Runt 300 m3 som väntar på leverans och ungefär 300 m3 kvar att sälja så är det färdigt för säsongen.

Användarvisningsbild

svampbob  
Vedproducent skrev:Nu är det levererat 1600 m3. I fjol kördes sista veden ut precis i dag. Nu i Oktober har jag haft för dåligt med tid att köra ved. Först en vecka ledigt när jag fyllde 50 och sen besök av Russell, amerikanen i 10 dagar. Har varit lite väl lång leveranstid för vissa då det blivit mer än en månads väntan. Men nu går det för fullt igen och det blir 115 m3 levererat denna veckan. Runt 300 m3 som väntar på leverans och ungefär 300 m3 kvar att sälja så är det färdigt för säsongen.

En fråga har du koll på hur mycket ved det egentligen är i en fylld 1,5 m3 Espegards notsäck. En kompis har köpt en tipp släp med höga lämmar och den ska rymma 6 m3. När jag tömde tre säckar i det släpet så var det nästan fullt i släpet. Det hade max gå att få i en halv säck till. Är det jag som fyller säckarna för mycket eller han som har fått ett för litet släp. Jag ska be honom vid tillfälle att mäta upp sitt släp.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
svampbob skrev:En fråga har du koll på hur mycket ved det egentligen är i en fylld 1,5 m3 Espegards notsäck. En kompis har köpt en tipp släp med höga lämmar och den ska rymma 6 m3. När jag tömde tre säckar i det släpet så var det nästan fullt i släpet. Det hade max gå att få i en halv säck till. Är det jag som fyller säckarna för mycket eller han som har fått ett för litet släp. Jag ska be honom vid tillfälle att mäta upp sitt släp.

Kör en sväng med släpet på dårlig väg med många hol och
dumpar, så får du skakat ner det lite :wink: . Bara tömma
säckarna ger det mycket luft och holrum.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
svampbob skrev:
Vedproducent skrev:Nu är det levererat 1600 m3. I fjol kördes sista veden ut precis i dag. Nu i Oktober har jag haft för dåligt med tid att köra ved. Först en vecka ledigt när jag fyllde 50 och sen besök av Russell, amerikanen i 10 dagar. Har varit lite väl lång leveranstid för vissa då det blivit mer än en månads väntan. Men nu går det för fullt igen och det blir 115 m3 levererat denna veckan. Runt 300 m3 som väntar på leverans och ungefär 300 m3 kvar att sälja så är det färdigt för säsongen.

En fråga har du koll på hur mycket ved det egentligen är i en fylld 1,5 m3 Espegards notsäck. En kompis har köpt en tipp släp med höga lämmar och den ska rymma 6 m3. När jag tömde tre säckar i det släpet så var det nästan fullt i släpet. Det hade max gå att få i en halv säck till. Är det jag som fyller säckarna för mycket eller han som har fått ett för litet släp. Jag ska be honom vid tillfälle att mäta upp sitt släp.

Ja det går lätt att få i 2 m3 i dom säckarna om du inte drar åt snöret helt i botten och skakar dom. 5 säckar brukar bli full vagn 10 m3 plus några vedträn extra.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#593703Ska väl säga det också att jag ju aldrig säljer ved i säcken. Skulle ju aldrig maxfylla dom då. Men jag vill ha så mycket som möjligt i dom. Så här ser säckarna ut med 2 m3 i. Med 1,5 m3 ser dom inte fulla ut.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#593740Har du dom på vanliga europallar?
Tycker pallen är för smal så mer än en har vält sen när dom har stått över sommaren och jag ska flytta dom med pallgafflarna.
Hade nog varit bättre med hydropall

Användarvisningsbild

Vedproducent  
gnisten83 skrev:Har du dom på vanliga europallar?
Tycker pallen är för smal så mer än en har vält sen när dom har stått över sommaren och jag ska flytta dom med pallgafflarna.
Hade nog varit bättre med hydropall

Jag har alla möjliga pallar. Det är ju också en fördel. Men jag lyfter dom ju sen 2 i taget med långafflarna i öglorna. Så någon säck som vält är flera år sen sist. Ska du lyfta i pallen så är ju Europallen lite smal.

#593778Då förstår jag, flyttar mina lite inomgårds från torkplats till maskinhall/förvaring och sen till vedbod/pannrum

Användarvisningsbild

stegmaster  
#593915Vi har ca 50m3 kvar att levera, och efter det har vi ca 140m3 kvar vi hoppas sälja utöver vintaren. (endast björk).
Sen drog vi igång nya sesongen i går, så nu er dom första 21m3 kapad/klyvd.
Såhär ser ett av våran bilsläp ut som min kompis drar med sig på väg til sitt ordinare jobb. (bara 3m3 på varje vända, dock behöver vi inte göra ekstra körning, då han kör samma väg endå.)
Jag har givetvis lyft ideen att köpa ett boggisläp så man kunne köra t,eks 6m3 i taget, men min kompis vil inte ha större släp en att det går lett att knuffa rundt släpet (utan ved) med håndkraft av en mann.
Sen det er hann som står för merparten av leveranserna så bryr jag mig inte, han får göra som han tycker funkar bäst.
Jag leverar mest bara med traktor.

1572767789_img_20190801_165252.jpg

#593919Apropå större släpar, har Norge med knepiga regler om totalvikt på bil o släp som gör att man inte kan dra större släpar efter en tung bil med de vanliga bilkörkortet?

Användarvisningsbild

JensSkoog  
gnisten83 skrev:Apropå större släpar, har Norge med knepiga regler om totalvikt på bil o släp som gör att man inte kan dra större släpar efter en tung bil med de vanliga bilkörkortet?

Olika klassar på körkort bestämmer vad man kan dra med bilen.
Jag har klass A1, BE, C1E som betydet att jag kan dra tunga släp om
jag har bil till det, men det är en djungel så man får kolla på netet
vad man får och inte får. :wink:

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#594370Drog fram några pallar som har legat där genom sommaren.
1572995182_vepsebol_utflytta_z_05.11_(3).jpg

Glad jag inte tog fram den här i sommar :mrgreen:

Annons:
Stihl
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).