Vedmaskiner, flishuggar

Vad tar ni betalt för veden?

244 inlägg 120159 visningar 23 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Vad tar ni betalt för veden?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224752Säljer mindre voymer, tar 65 kr per 80l säck om det är ett släp (24 säckar), svart förståss!

Användarvisningsbild

vetinte  
#224756A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:54, redigerad totalt 1 gång.

Flax12  
#224759Hm just därför ja.........

vedhandlaren  
#224767Det är ju bättre att alla säljer svart så sjukvården blir sämre, dina barn får sämre undervisning i 12år, att dina föräldrar får mindre i pension och sämre äldrevård, när dina barnbarn ska komma till världen så är där över belagt på kk vilket innebär fara för barnet om det får komplikationer vid födelsen.

Dom som inte följer svenska lagar och bestämmelser har där med inte rätt att klaga i häller!

Användarvisningsbild

stegmaster  
loppan skrev:När jag höjde vedpriset hösten 2012 så innebar det att jag blev av med de besvärliga vedkunderna med betalningssvårigheter.

Kvar blev de bra kunderna som jag kunde serva lite bättre och veden sålde slut ändå.

Det kan alltså vara bättre att ha ett högre pris och koncentrera sig på en mindre volym och på så vis omsätta samma pengar.

Billigast är inte alltid bäst.

Kan bara säga AMEN til alt du skriver her. ^:)^

Satser själv på endast en 400-500 m3, och forsöker få ut så mycket som möjligt pr.m3 som det går.
Snåler på alt utom kvalite, för at nettoet ska blir högst möjligt.(hitta gratis paller, använda säckar flera gånger, såga effeftivt når maskinen snurrar, ta ordentlig betalt för levering m.mer........)
Er liksom inget poeng at produsera och kränge 3 dubbla volumet för lägre pris och större utgifter, när nettoet kanske blir samma i slutenden. :???:
Det finns ju en gräns för hur stora volumer man kan bli av med til vettigt pris, beroande var man befinnar sig.
Får ju lägga til at jag inte har detta som primärlevebröd (ifall "vedprodusent" leser detta :mrgreen: )
Dessutan er alt vitt.

axwell  
vetinte skrev:Sjukvården blir bara sämre o sämre.
Så veden ska va svart.

Aj, aj, aj, vetinte om du skattar, skrattar eller bara överskattar skarans skattning av provokation :wink:

Användarvisningsbild

vetinte  
#224795A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

loppan  
Skogsola skrev:Lärde mig när jag drev småsågverk att det viktigaste för kunden är att det är svart! Det är viktigare än priset. Ta t.ex 400 + moms = 500 kr och säg att det är femhundra svart så är både kunden och skatteverket nöjda. 8)

Det finns nog ingen grupp i samhället som har så låg skattemoral som privatpersoner för att betala moms är tydligen otänkbart.
Jag gör samma för att slippa moms tjafset,lurar kunden att tro att det är svart men skriver
ett kvitto själv och stoppar i bokföringen.

Aldrig någon som frågar efter kvitto men om dom vill så får dom gärna ett.

Vad kallas det? Grått?

Användarvisningsbild

machonisti  
loppan skrev:När jag höjde vedpriset hösten 2012 så innebar det att jag blev av med de besvärliga vedkunderna med betalningssvårigheter.

Kvar blev de bra kunderna som jag kunde serva lite bättre och veden sålde slut ändå.

Det kan alltså vara bättre att ha ett högre pris och koncentrera sig på en mindre volym och på så vis omsätta samma pengar.

Billigast är inte alltid bäst.

Märkte av fenomenet på ett litet hus som vi hyr ut.

Användarvisningsbild

machonisti  
loppan skrev:
Skogsola skrev:Lärde mig när jag drev småsågverk att det viktigaste för kunden är att det är svart! Det är viktigare än priset. Ta t.ex 400 + moms = 500 kr och säg att det är femhundra svart så är både kunden och skatteverket nöjda. 8)

Det finns nog ingen grupp i samhället som har så låg skattemoral som privatpersoner för att betala moms är tydligen otänkbart.
Jag gör samma för att slippa moms tjafset,lurar kunden att tro att det är svart men skriver
ett kvitto själv och stoppar i bokföringen.

Aldrig någon som frågar efter kvitto men om dom vill så får dom gärna ett.

Vad kallas det? Grått?

Kanske en grå dimridå eller varför inte "Purple Haze".

Användarvisningsbild

#224808Det finns alltid besvärliga kunder som ska pruta på priset, få gratis hemkörning m.m. Jag brukar inte förhandla länge med dessa, man märker snabbt vilka de är, nä säg åt dem att hugga sin egen ved. Kanske dyker de sedan upp hos annan vedsäljare, utan att pruta då förhoppningsvis!

elis  
OAS-forests skrev:Det finns alltid besvärliga kunder som ska pruta på priset, få gratis hemkörning m.m. Jag brukar inte förhandla länge med dessa, man märker snabbt vilka de är, nä säg åt dem att hugga sin egen ved. Kanske dyker de sedan upp hos annan vedsäljare, utan att pruta då förhoppningsvis!

Varför i hela friden ska man inte få pruta??? Vad är det som säger att just DU satt rätt pris, uppenbarligen är spännvidden rätt stor. Köper man t ex en större mängd lr andra förutsättningar som kan göra att priset borde kunna sättas ned måste man väl få förhandla lite. Att deala är en del av affärsverksamheten och en naturlig del av människans natur.
Personligen ringer jag aldrig på en annons där prutare och allt annat undanbedes, tål man inte att få sitt pris ifrågasatt så kan man gott ha prylarna kvar. Ofta förekommer detta i fordonsannonser typiskt nog i samband med överpriser!

elis  
#224812Vad är svart? Det verkar som om de flesta här anser att det är att dra av momsen men det finns ju så många fler bitar i en lön som ska tas bort om det ska vara svart. Finns ju ingen som helst anledning för den som ska köpa svart att betala för AG-avgift, pensioner, försäkringar mm. Tyvärr är det så det oftast går till och som de flesta svartköpare verkar acceptera, drar hantverkaren, säljaren e dyl bara av momsen så är de nöjda. Att de i realiteten betalar dubbla timlönen verkar inte besvära dem alls, något förvånansvärt för hantverkaren blir ju inte plötsligt dubbelt så skicklig eller snabb.

Användarvisningsbild

elis skrev:Varför i hela friden ska man inte få pruta??? Vad är det som säger att just DU satt rätt pris, uppenbarligen är spännvidden rätt stor. Köper man t ex en större mängd lr andra förutsättningar som kan göra att priset borde kunna sättas ned måste man väl få förhandla lite. Att deala är en del av affärsverksamheten och en naturlig del av människans natur.
Personligen ringer jag aldrig på en annons där prutare och allt annat undanbedes, tål man inte att få sitt pris ifrågasatt så kan man gott ha prylarna kvar. Ofta förekommer detta i fordonsannonser typiskt nog i samband med överpriser!

Absolut ska man kunna förhandla om pris och leveransvilkor, det vill man ju göra själv oxå. Men det finns kunder som inte kan förhandla, de bjuder ett pris och man går halva vägen, sedan ska de ha med större volym för det pris man gått med på och gratis hemkörning m.m.

..då tröttnar jag iaf och ber dem hugga sin egen ved.

elis  
OAS-forests skrev:
elis skrev:Varför i hela friden ska man inte få pruta??? Vad är det som säger att just DU satt rätt pris, uppenbarligen är spännvidden rätt stor. Köper man t ex en större mängd lr andra förutsättningar som kan göra att priset borde kunna sättas ned måste man väl få förhandla lite. Att deala är en del av affärsverksamheten och en naturlig del av människans natur.

Absolut ska man kunna förhandla om pris och leveransvilkor, det vill man ju göra själv oxå. Men det finns kunder som inte kan förhandla, de bjuder ett pris och man går halva vägen, sedan ska de ha med större volym för det pris man gått med på och gratis hemkörning m.m.

..då tröttnar jag iaf och ber dem hugga sin egen ved.

Jaha, det var så du menade. Då är det ju inte förhandling som jag utläste av ditt inlägg, då börjar det bli utpressning 8) Förstår att du blir trött då.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).