Slurfi skrev:Så det du säger är att kasta några meter och trava en kubikmeter 50cm ved tar en timme?
Det som tillkommer är att kapa och klyva?
svar ja
Slurfi skrev:Så det du säger är att kasta några meter och trava en kubikmeter 50cm ved tar en timme?
Det som tillkommer är att kapa och klyva?
Mikael skrev:Zixten skrev:Här är en vedklyv, riktigt snabb och effektiv, men kanske inte helt säker![]()
Men annars ser den riktigt bra ut, i alla fall avlastningsbordet efter kniven, ser ut att funka bra... Men som sagt, säkerheten...
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cCkV7qdDV_4[/youtube]
Man blir ju mer nervös av att titta på den här filmen än om man jämför med skruvklyvarna.![]()
Men hur funkar den är den hydraulisk?
Ja fy fan int sku jag vila se honom bomma lite med finger positionen! Chopp och halva handen faller av! Hema skrev:Herregud vad idiotiskt. Jag hade valt yxan alla gånger, framför de två sätten.
Slurfi skrev:Möjligen är sagda klyv inte till för tävlingsklyvning.
molnia skrev:jag tycker också att eggen på klyvarna är för trubbig.
Skogstomte skrev:Tycker att kniven ska vara tunn. Är den trubbig så går den tyngre eller tar helt stopp i vresiga bitar. Är den tunn tar den sig djupare in och skär sönder fibrerna. Dock kan jag hålla med om att den klyver mer normala bitar snabbare om den är trubbig och "tjock".