Vedmaskiner, flishuggar

Tråden med värdelösa/ roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

1008 inlägg 492843 visningar 95 följer Svara, dela mm...  

Re: Tråden med värdelösa/roliga/ineffektiva sätt att rusta ved!

skogshasse  
Slurfi skrev:Så det du säger är att kasta några meter och trava en kubikmeter 50cm ved tar en timme?
Det som tillkommer är att kapa och klyva?

svar ja

Blivande snickare  
Mikael skrev:
Zixten skrev:Här är en vedklyv, riktigt snabb och effektiv, men kanske inte helt säker :???:
Men annars ser den riktigt bra ut, i alla fall avlastningsbordet efter kniven, ser ut att funka bra... Men som sagt, säkerheten...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=cCkV7qdDV_4[/youtube]

Man blir ju mer nervös av att titta på den här filmen än om man jämför med skruvklyvarna. x_x
Men hur funkar den är den hydraulisk?

:-t Ja fy fan int sku jag vila se honom bomma lite med finger positionen! Chopp och halva handen faller av! :shock:

Användarvisningsbild

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155171Två snabba och riktigt effektiva! :grin:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=r7d-3qjnKNU[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=833_QkqF8kE[/youtube]

Användarvisningsbild

totte  
#155186Ja j-r va trött man skall hinna bli i benet när man trampat sig igenom några kubik med den där sista.

Hema  
#155187Herregud vad idiotiskt. Jag hade valt yxan alla gånger, framför de två sätten.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Hema skrev:Herregud vad idiotiskt. Jag hade valt yxan alla gånger, framför de två sätten.

Samma tänkte jag, men så såg jag att det är en äldre gentleman som kör klyven och funderade
att det är nog billigare för samhället att vissa inte använder yxa utan tar ett långsammare
säkrare arbetssätt.
Möjligen är sagda klyv inte till för tävlingsklyvning.

Blivande snickare  
Slurfi skrev:Möjligen är sagda klyv inte till för tävlingsklyvning.

Och int för vanlig klyvning heller! :lol:

Sune_  
#155389Det som skrämmer mig mest är ändå att det garanterat finns folk som köper den där dyngan, det tar ju längre tid att klyva veden än att elda upp den i pannan.

Användarvisningsbild

molnia  
#155393Jag håller med er och jag tycker också att eggen på klyvarna är för trubbig.

axwell  
molnia skrev:jag tycker också att eggen på klyvarna är för trubbig.

Kan inte förstå just den kritiken, en klyvyxa skall inte vara rakbladsformad.
Efter eggen får den gärna vara trubbig, den skall inte skära bara bända isär vedstycket.

Därför fungerar min klyv effektivare sedan jag gjorde klyvkniven tjockare.

Användarvisningsbild

molnia  
#155429Jag menar inte att eggen ska vara vasslipad som en kniv utan mera vinkeln.
jag tycker att en klyv inte ska vara en liksidig triagnel som jag uppfattar det att den klyven är. Klyvyxan jag har, är den inte så "trubbig" som en liksidig trekant. ritade några röda exempel i bilden. Men jag kan ha fel då jag inte har bytt klyvkniv på våran klyv för att verkligen testa mig fram.
klyv.jpg

Användarvisningsbild

Skogstomte  
#155488Tycker att kniven ska vara tunn. Är den trubbig så går den tyngre eller tar helt stopp i vresiga bitar. Är den tunn tar den sig djupare in och skär sönder fibrerna. Dock kan jag hålla med om att den klyver mer normala bitar snabbare om den är trubbig och "tjock".

axwell  
Skogstomte skrev:Tycker att kniven ska vara tunn. Är den trubbig så går den tyngre eller tar helt stopp i vresiga bitar. Är den tunn tar den sig djupare in och skär sönder fibrerna. Dock kan jag hålla med om att den klyver mer normala bitar snabbare om den är trubbig och "tjock".

Trots att jag har marknadens sämsta 3-fas klyv(Kellfri 777) så har det aldrig gått så tungt att den tvekat. Ett 40*40 mm vinkeljärn på båda sidor av kniven är fastsvetsat.

Klyver dimensioner från 8 till 70 cm, längd oftast 40 cm,björk, al, asp, gran, sälg och hägg.

Om kniven är smal och vass skär den nog av fibrerna bättre men jag föredrar ved som är kluven längs fibrerna.

I en vedmaskin där klabbarna strömmar igenom med 4, 6, 8, osv -delning gäller ju förstås andra förutsättningar, där finns ingen plats för tjocka knivar.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#155508Ha! Då kommer jag med min egen tes: Kniven bör vara supervass och tunn i spetsen men
sedan bredda som en plogvinge åt båda håll.

Användarvisningsbild

totte  
#155512Knivig fråga. Faxen har ju en platt 12 mm, funderar på om man skulle testa att svetsa på något i bakkanten för att dela isär bitarna bättre.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).