Skulle vilja ha ett mer specifecirat svar. Hur du skulle lösa det VET INTE
Tack/
vetinte skrev:totte skrev:Allmän skärpning i diskussionen, det är alldeles för mycket angrepp och otidigheter i tråden bakåt uppåt. Blir det mer tjafs och personangrepp kommer jag att fimpa hela tråden.
Bra att du säger tillInnan du fimpar tråden. Det uppskattar jag och även andra tror jag
![]()
Ang. Priser så har alla rätt att sätta de pris dom själva tycker är relevant för egen del. Självklart. Och jag "spetsade" till det en aning för att få folk att tänka till lite kanske. Ber om ursäkt om någon tåg det som personangrepp. Men att där finns olika synsätt framgår tydligt även i denna diskussion. Att jag har valt att försöka leva mitt liv på ett särskilt sätt är ju upp till mig. Och att andra väljer leva på sitt sätt är upp till dom. Det kanske skulle vara värd en EGEN tråd![]()
![]()
"Levnadssätt" eller nått![]()
(OT: Jag gjorde egna stängsel stolp som jag skrivit om i tråden
viewtopic.php?f=15&t=16621
Där har jag inte heller någon exakt kalkyl. Slutade räkna när jag insåg att det var billigare än att köpa)
Så ang uträkning på ved: Där är många parametrar som spelar in i en kalkyl (investeringskostnader, hur lång avskrivningstid och hur mycket "pilsnerpengar" man tycker sig behöva etc etc) och det är olika för olika personer. Det närmaste uträkning i pengar jag kan göra är denna, Lite grann mellan tumme och pekfinger:
Men första året som jag bodde i Norr så hade jag inte hunnit ta ner ved själv. Så en bonde som bodde nästgårds och som eldade med flis hade "övergrovt" liggande. Blandat löv. Han körde hem det till mig Ca 10 m3 (enligt honom). Jag betalade 2000:- för det. Tog ca 1 mandag för mig att kubba det med motorsåg. Ca 3 mandagar att klyva på hudralklyv. Det gav mig ca 35m3 stjälpt mått. Tre årsförbrukningar. Om man räknar 2000:- / 35m3 så får man 57:- / m3 + bensin till motorsågen och ström till klyven. Jag tror inte att det kommer upp i 100:- /m3 (men jag kan ha fel). Men om man utgår från 100:- /m3 och att man kan sälja för 450:-/m3 så får man 15750:- delar man det sedan på 4 mandagar så blir det 3937:- Vilket är en ganska bra dagpeng.
Så om jag räknar bakåt med 100:-/m3 så får jag en uppvärmningskostnad + varmvatten för 1166/år. Vilket jag tycker är okej.
Masor med frågor kan ju ställas i detta. Var bonden snäll och kunna få mer betalt ?
Vad skall man räkna för timpeng ?
Etc etc. Men detta är bara en förhoppning om att man kan förstå vinkeln i resonemanget. Att om man håller nere sina utgifter så behöver man inte så stora inkomster.