Vedmaskiner, flishuggar

Vad tar ni betalt för veden?

244 inlägg 120164 visningar 23 följer Svara, dela mm...  

Re: Vad tar ni betalt för veden?

vedförsäljan  
#222588Förstår fortfarande inte hur man kan få ner vedpriset från 600:- till 350 :?: :?:
Skulle vilja ha ett mer specifecirat svar. Hur du skulle lösa det VET INTE
Tack/

Användarvisningsbild

jonathanA  
#222589Jag fattar inte detta heller? Hur billig maskinpark man än har, och man lever på existensminimum så får man ju väga inkomsten på veden mot vad man kunde fått om man sålt stockarna till ett bolag!!!!

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#222597Det är väl en självklarhet att en verksamhet skall bedrivas för att skapa en vinst. Det är ju en av sakerna som gör att företagen vågar anställa folk. Annars får vi ju allt fler ungdomar och för den delen även äldre som aldrig lär sig att arbeta och tjäna sina egna pengar utan ska leva på bidrag som vi som jobbar ska betala. Men det är tydligt att vi alla är olika och har skilda synsätt. Men för min del så tycker jag att alla som kan försörja sig själv ska göra det och inte sitta och dricka pilsner på andras bekostnad och titta på när andra jobbar.

Användarvisningsbild

vetinte  
#222606A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

jonathanA  
#22260910m3 löst eller fub? Det är ju svårt att få ut 35m3 ved av 10m3 löst!
Men säljer du ved? Frågan var ju vad man tar betalt för veden? Det är ju en sak att fixa billig råvara och klyva billigt till sig själv.
Men vill man hålla på å fixa å trixa fram billig råvara å snåla och sedan bjuda kunden på detta?

Användarvisningsbild

vetinte  
#222619A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
vetinte skrev:
totte skrev:Allmän skärpning i diskussionen, det är alldeles för mycket angrepp och otidigheter i tråden bakåt uppåt. Blir det mer tjafs och personangrepp kommer jag att fimpa hela tråden.

Bra att du säger till :grin: Innan du fimpar tråden. Det uppskattar jag och även andra tror jag :grin:

Ang. Priser så har alla rätt att sätta de pris dom själva tycker är relevant för egen del. Självklart. Och jag "spetsade" till det en aning för att få folk att tänka till lite kanske. Ber om ursäkt om någon tåg det som personangrepp. Men att där finns olika synsätt framgår tydligt även i denna diskussion. Att jag har valt att försöka leva mitt liv på ett särskilt sätt är ju upp till mig. Och att andra väljer leva på sitt sätt är upp till dom. Det kanske skulle vara värd en EGEN tråd :?: :grin:
"Levnadssätt" eller nått :lol:
(OT: Jag gjorde egna stängsel stolp som jag skrivit om i tråden
viewtopic.php?f=15&t=16621
Där har jag inte heller någon exakt kalkyl. Slutade räkna när jag insåg att det var billigare än att köpa :lol: )

Så ang uträkning på ved: Där är många parametrar som spelar in i en kalkyl (investeringskostnader, hur lång avskrivningstid och hur mycket "pilsnerpengar" man tycker sig behöva etc etc) och det är olika för olika personer. Det närmaste uträkning i pengar jag kan göra är denna, Lite grann mellan tumme och pekfinger:
Men första året som jag bodde i Norr så hade jag inte hunnit ta ner ved själv. Så en bonde som bodde nästgårds och som eldade med flis hade "övergrovt" liggande. Blandat löv. Han körde hem det till mig Ca 10 m3 (enligt honom). Jag betalade 2000:- för det. Tog ca 1 mandag för mig att kubba det med motorsåg. Ca 3 mandagar att klyva på hudralklyv. Det gav mig ca 35m3 stjälpt mått. Tre årsförbrukningar. Om man räknar 2000:- / 35m3 så får man 57:- / m3 + bensin till motorsågen och ström till klyven. Jag tror inte att det kommer upp i 100:- /m3 (men jag kan ha fel). Men om man utgår från 100:- /m3 och att man kan sälja för 450:-/m3 så får man 15750:- delar man det sedan på 4 mandagar så blir det 3937:- Vilket är en ganska bra dagpeng.
Så om jag räknar bakåt med 100:-/m3 så får jag en uppvärmningskostnad + varmvatten för 1166/år. Vilket jag tycker är okej.
Masor med frågor kan ju ställas i detta. Var bonden snäll och kunna få mer betalt ?
Vad skall man räkna för timpeng ?
Etc etc. Men detta är bara en förhoppning om att man kan förstå vinkeln i resonemanget. Att om man håller nere sina utgifter så behöver man inte så stora inkomster.

Räknar man med 57 kr/m3 i råvarukostnad så vet man inte vad vedproduktion i större skala innebär. Köpa någon dålig ved för 2000 kr av någon granne säger ingenting om hur en vedkalkyl ser ut. Själv är min råvarukostnad 275 kr/m3 så med ditt räkneexempel borde jag ju höja priset ordentligt för att få samma netto som du får. Men jag ligger kvar på 550 kr/m3 ett tag till.

Användarvisningsbild

machonisti  
#222708Nog är man frestad att kasta sig i korselden, men Totte hötte med pekfingret så bäst att kyla ned sig ett tag.

Simon.M  
#222732Jag har ganska låga boendekostnader men bara för det går jag inte till chefen o kräver en lönesänkning lika lön för samma arbete borde vara ganska rimligt lär dig ta betalt o sjänk hellre bort pengarna till bättre behövande om du mår dåligt av att ha för mycket :)

vedförsäljan  
#222806Ja; vem har hört talas om en vedhandlare som badar i pengar och dricker champagne till frukost? :mrgreen: ta betalt pöjkar för er ved :wink:

Husqy346  
#222935Klart man tar betalt o tjänar pengar som ung. För vem fan vill va fattig som en kyrk lus när man blir pensionär sedan. Att jobba som företagare är ju lite annorlunda mot att va vanlig arbetare , då man själv får stå för alla sociala kostnader.

vedhandlaren  
#224735jag säger bara herre jävlar!!!! tur att man har haft fult upp med att klyva, och inte har suttit och följt denna tråden , då hade jag fan inte hunnit med det som gör att jag har bröd på bordet.

JAG SÄGER BARA!!!!

ta betalt för det som ni gör.
den ända som tjänar på att ni säljer veden billigt är kunden.

har man bara bra kvalitet och är seriös så är det värt ett högre pris.

sen en sak till!!
ni svarthandlare! tänk på en person som står er nära! (tex. Barn, sambo, fru.)
färdig?
bra!

ponera då att denna närstående råkar ut för en olycka och trillar, slår i backen och bryter armen och kör tänderna i asfalten.

vad KOSTAR DÅ DET NÄR NI KOMMER IN PÅ AKUTEN?????
ca några hundra kronor.

ÄR DET DÅ INTE BRA ATT VI HAR ETT FUNGERANDE SAMHÄLLE OCH SJUKVÅRD ISTÄLLET FÖR ATT MAN SKULLE FÅ BETALA TUSTNTALS KRONOR FÖR ATT FÅ DEN VÅRDEN???

ÄR DET BÄTTRE?

Flax12  
#224736Stångar huvudet blodigt just nu när jag förklarar att det är moms på det jag säljer. "Fy va dyrt" får jag till svar innan priset ens är nämnt :lol: . Men med en dåres envishet så fortsätter jag. Ska man leva, bo o verka på landet och av skogen måste man köra "vitt". Man undergräver sin egen existens annars. Vill ingen köpa för vad det kostar, så får man hitta på något annat. Det kan bli några stycken järn i elden :wink:

Användarvisningsbild

loppan  
#224748När jag höjde vedpriset hösten 2012 så innebar det att jag blev av med de besvärliga vedkunderna med betalningssvårigheter.

Kvar blev de bra kunderna som jag kunde serva lite bättre och veden sålde slut ändå.

Det kan alltså vara bättre att ha ett högre pris och koncentrera sig på en mindre volym och på så vis omsätta samma pengar.

Billigast är inte alltid bäst.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224749Lärde mig när jag drev småsågverk att det viktigaste för kunden är att det är svart! Det är viktigare än priset. Ta t.ex 400 + moms = 500 kr och säg att det är femhundra svart så är både kunden och skatteverket nöjda. 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).