Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3073 inlägg 1027804 visningar 181 följer Svara, dela mm...  

Re: Bilder från er vedtillverkning

Hema  
#510343Fint!

Hade önskat att man själv kunde välja vad som blev ved, så man enklare kunde skaffa vedmaskin. Tyvärr svårt när man kör helträd.

I år bestämde jag mig för att flytta min "vedtork/hundgård", så det blir väl att stapla den öppna långsidan och ha resten stjälp, samt göra den dubbelt så stor. Innan var den på 8-pall, nu 16-pall stor. Ska bara fixa taket, sedan blir det att kubba upp allt.
1525109978_dsc_0028.jpg

1525109971_dsc_0027.jpg

Tony E  
#510366det blev några timmar i vedhögen i helgen så nu börjar man se slutet.

Användarvisningsbild

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#510971Nu är det några "direktare" med blandved som står på programmet. :smile:
1525534412_20180505_114826.jpg

Var även hämtade lite blandved från gallringen jag huggt i vinter.
1525534442_20180505_105444.jpg
Lite klent. Men det är ju ved det med. Underlättade när en stod o rullade fram dom på banket.
1525534494_20180505_144324.jpg
Topparna går i den gamle vedkapen. Blir prima kaminsved till sig själv.
Sedan var det o byta balja.
1525534386_20180505_133547.jpg

Det var en bit som hamnade på tvären i klyven. Givetvis så skulle den fastna i bösfacket.
1525534371_20180505_134245.jpg
1525534394_20180505_134252.jpg
Det är bra är man kan stanna o backa utmatningsbandet. :smile:

Användarvisningsbild

svampbob  
#511013Har du back på bandet? Själv får jag backa bandet genom att ställa mig på bandet och trampa en medbringare bakåt.

adahlm  
#511024Back + avstängning är till stor nytta, speciellt då man klyver större bitar två gånger. Då är det bara att stänga av bandet och plocka upp de överstora.
Fastnar rätt ofta bitar i böslådan åt mig, även klabbar av normal form har fastnat. Ibland är de såpass fast att inte ens backen hjälper.

Det där är väl nyare modellen med metallvinkeljärn på transportören? Min har bitar av plast.

Användarvisningsbild

svampbob skrev:Har du back på bandet? Själv får jag backa bandet genom att ställa mig på bandet och trampa en medbringare bakåt.

Ja. Kan även justera hastigheten. Går att få en himla fart.

Användarvisningsbild

adahlm skrev:Back + avstängning är till stor nytta, speciellt då man klyver större bitar två gånger. Då är det bara att stänga av bandet och plocka upp de överstora.
Fastnar rätt ofta bitar i böslådan åt mig, även klabbar av normal form har fastnat. Ibland är de såpass fast att inte ens backen hjälper.

Det där är väl nyare modellen med metallvinkeljärn på transportören? Min har bitar av plast.

Det är metall.

När det är grovt så är det bra att kunna stänga av. Så det inte rymmer nån stor bit som behöver spräckas om.

Användarvisningsbild

Erre  
#511055Tomt.
1525615711_dsc_8206.jpg

Bara övergrovt kvar på vedbacken.
Ligger minst en huggarvagn kvar i skogen som går att köra i vedmaskinen.
Får bli att köra det när Forden rullar igen.

Användarvisningsbild

#511094Försökte filma när jag körde själv igår. Men det blev inge bra. :-b

Passade på när brorsan körde. :smile:

Nu när man blivit varm i kläderna så går det riktigt bra. Var lite ovant att man måste starta klyven manuellt. Men det positiva är att man kan vänta tills biten ligger still. Så den inte sätter sig på tvären. Men man har klyvt i luften några gånger. :roll:
En jädra skillnad med den hydrauliska justeringen av klyvkniven. Innan var det ett slitande i spaken.
Sidojusteringen på utmatningen var välkommet. Man kan rigga flera lådor/säckar. Kan man kapa lite mer innan det är dags att flytta. Alternativt en som flyttar undan.

Vid första anblicken så verkar skyddsgallret vara otymplig. Det är bara å lyfta så stannar klyven. Gäller bara att den hunnit tillräckligt långt bak. När man öppnar o lägger ner bitar för att spräcka om.

Det enda är att man inte kan hålla i klena bitar utan måste pressa ner dom med handtaget på inmamtningen. Ibland vill dom inte ligga still.

adahlm  
#511134Ser bra ut.. Hur går det att såga samtidigt som klyven går inåt? Hade problem med det själv förra året men fabriken fixade det till den här säsongen. Sågen var totalt orkeslös då klyven var påväg inåt.

Har nu istället lite problem med spaken till maskinen, Handen/axeln tröttnar efter längre dagar vid maskinen då spakergonomin inte är helt 100, Får köra med vänster emellanåt och så variera mellan sittande och stående vid maskinen, Får se om man skulle byta spak till nästa säsong.

Användarvisningsbild

adahlm skrev:Ser bra ut.. Hur går det att såga samtidigt som klyven går inåt? Hade problem med det själv förra året men fabriken fixade det till den här säsongen. Sågen var totalt orkeslös då klyven var påväg inåt.

Har nu istället lite problem med spaken till maskinen, Handen/axeln tröttnar efter längre dagar vid maskinen då spakergonomin inte är helt 100, Får köra med vänster emellanåt och så variera mellan sittande och stående vid maskinen, Får se om man skulle byta spak till nästa säsong.

Lite trött vid grövre bitar. Annars funkar det bra. Får man till det så ramlar biten ner på klyven. Innan den är helt tillbaka. Då är det bara att klyva igen när den är hemma.

Har inte kört så mycket än. Men visst står man heltid så kan det nog börja kännas.

Vi har lagt en pall på marken för att komma upp lite. För siktens skull sedan är det gott o stå på. :smile:

Nelson81  
IMG_0613.JPG

Hema  
#511176Grävmaskinen och dess skopor, gör att resten ser ut nästan som leksaksmaskiner, dock bra. :)

Nelson81  
#511187Allt på bilden är ” lekmaskiner”

Användarvisningsbild

#511333Jag bar fram den utsortetade klenveden. När farsan kapade upp ytterligare en säck med rullingar.:smile:
1525799892_20180508_183121.jpg

Nästa gång blir när man får ihop en hel säck.

Ska köra nån säck med spräckt ved. Som jag har när jag tänder brasan.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).