Eric H skrev:towes skrev:Kanske en galen ide från en som ej prövat, men varför inte jobba i "nedförsbacke"? Utnyttja ev höjdskillnad.
Kap högt, bana ner till klyv och vadhelst du vill ta veden till tork i därunder...?
Har funderat på något åt det hållet. Finns det någon som provat? Misstänker att det kan vara svårt att få ett bra flyt.
Tottes bord är ju kanon. Frågan är om man inte skulle kunna ställa det intill med ett "stockbord" i samma höjd, där man lastat av vedlasset. Sedan är det ju bara att dra/rulla fram veden till kapningen. Men sen då? Kan man förenkla förflyttningen från bordet. Det är ju klart bättre att flytta ved manuellt i sidled, än att låta den ramla ned på marken och sedan lyft upp den igen.
Min tanke är att man ska kunna jobba ensam, då behöver man ju lite buffert mellan momenten.
Förstår inte riktigt behovet av nedförsbacke eller stockbord?
Trådskaparen har ju en griplastare o då är det väl smidigare att lasta med den?
Kika på min film så ser du hur jag flyttar veden! Den lyfts bara 1 gång och det är i säcken! Att putta den på bordet kräver ingen kraft.
Vill man optimera mera så kan man ju använda en transportör för att få bort det enda lyftet något jag avstått ifrån då det blir mindre i säckarna om man stjälper i veden (vi lavar den i säcken)!
Problemet med mitt vedupplägg är att hinna med. Det krävs några man om det ska gå riktigt fort. Det ska ju både lastas, kapas, klyvas och lavas samt flyttas undan o sätta dit ny säck för varje omgång!
Har för mig att vi körde en säck var 20 minut.
Cheers V
Skeppshultstrimmad Hva Xpg 346 triobrake, Hva 550Xpg triobrake, Hva 355 FXT, Hva 535 FBx, Valtra A-75 med Farma 9T 6,0, , Honda Foreman 420 med Carlman-kärra samt Massey Ferguson 575 MP
Huberthus Vessla D:Y.
Aka: Vesslan
Huberthus Vessla D:Y.
Aka: Vesslan