lör 09 nov 2024, 20:09#861216
csam skrev:Tack @Melem för dina intryck av Skogsverkets maskin, har du nu hunnit använda den ytterligare? Känns den fortfarande bra? Jag funderar på att köpa deras 7 tons med elmotor tillsammans med ett stockbord.
Hallå!
Ja, nu vill jag uppdatera er. Har nu kört ca 150 kubik m3s. Fortfarande helnöjd med maskinen. Fick ställa mängden olja som gick in i kolven, annars har den bara gått på. Tittar en hel del på Tajfun och Japa's maskiner på youtube och ser klart att det finns en skillnad i hastighet och finesser, men då pris-skillnaden är så stor så ser jag inte vinningen. Jag vill säga att en STOR del av TIDEN jag lägger på vedhanteringen/vedproduktionen inte är betydande skillnaden på de där sekunderna per vedklabbe, utan mer hanteringen runt veden... Lasta, flytta säckar, transportera i vissa fall hugga och kvista, flytta säckstativ, sätta i ny tomsäck, knyta fast presenningar, åka och handla grejer, få tag på träpallar, hämta pallar o.sv. Den tiden äter upp de få timmarna man vunnit per år på en snabbare maskin och sedan även de X antal hundra tusen som skiljer i pris.
Nu letar jag mer råvara, då långveden kostar 750 kr fub har det blivit lite svettigt.