Vedmaskiner, flishuggar

Vad tar ni betalt för veden?

244 inlägg 120048 visningar 23 följer Svara, dela mm...  

Re: Vad tar ni betalt för veden?

Simon.M  
fdskog skrev:Dom gånger jag sålt har det vart 250-300 kr/m3. Då får dom hämta och stapla som dom vill men det är hämtpris alltså. Förstår inte hur folk kan ta mer än 400 men ska man leka med en kisa, traktor, huggarvagn, lastbil, tippvagnar o allt ska va nytt och värst då är det klart man måste dra in pengar.
Tror inte folk härikring är intresserade av att finansiera min maskinparklekstuga dock.

Nej, bär nog utför med vedsäljarna nu, fantasipriserna har ju skenat så ingen veti mänska kan köpa ved och elda med och konkurrera med annan uppvärmning. Veden har blivit för dyr så folk slänger ut pannorna nu och sätter in bergvärme alltmer.
Ska du lägga 4-500/m3s och ha 35-40 m3s behövs ingen miniräknare för att se ebberöds bank.
Enklare ta några timmar övertid på jobbet och slå på knappen på pannan. Samma pengar, mindre jobb och tid.

Vedhaussen lider mot sitt slut och lustigt nog är det producenterna själva som banat vägen för marknadens undergång. Men så är det, tjänar en pengar på nåt ska alla börja och sen är slutet nära.

Tror inte dom står o leker med sina maskiner o för att det överhuvud taget ska gå att leva på det tror jag man måste ha maskiner så det blir något gjort så man kan pressa priserna mot konkurenter. går ju an för en som säljer 10 kubik svart om året att stå o klyva i en vanlig klyv o kapa med motorsåg o få ut 1 kubik i timmen. är ju heller ingen välgörnhet dom håller på med alla strävar efter snabbare o kostnadsefektivare maskiner

Användarvisningsbild

vetinte  
#222330A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

machonisti  
#222331Fixa lite ved, hänga ut byket och avnjuta en lemonad!
Bild0204.jpg

skogshasse  
Vedproducent skrev:
skogshasse skrev:
machonisti skrev:Jag eldar med ved och menar inte ändra på det. Kapar veden ur kran för närvarande men sånt är svårt att sälja. Köpte en begagnad palax 600 årsmodell 2006 kontant för halva nypriset (2800 € inkl moms).
Således är det ingen större skillnad. Kan jag inte sälja veden då eldar jag den i egen panna och lönar det sig inte att sälja ved ja då får jag väl skänka massaved till bolagen som vanligt då.

okej men då undrar jag en sak hur mycket får bolagen betala i gåvoskatt eftersom du skänker veden till bolagena här i hälsingland så säljer vi till bolagena men tydligen så funkar det på ett annat sätt hos dej eller har jag missat något

Gåvoskatten finns inte längre! Har du missat det?

i sverige ja men hur det är i våra grannländer vet jag inte men det kanske du vet och sen kan du också förklara hur en markägare kan skänka veden till bolag men ska ha betalt av enskilda personer för vi ska väl hålla oss till fakta och inte gåtor men vill du ligga på det planet så behöver du inte svara

Användarvisningsbild

vetinte  
#222343A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 16:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

machonisti  
skogshasse skrev:i sverige ja men hur det är i våra grannländer vet jag inte men det kanske du vet och sen kan du också förklara hur en markägare kan skänka veden till bolag men ska ha betalt av enskilda personer för vi ska väl hålla oss till fakta och inte gåtor men vill du ligga på det planet så behöver du inte svara

Antar att du menar mitt inlägg!

I så fall ber jag om ursäkt för att jag på ett skämtsamt sätt beskrev att massavedspriset är så lågt att man lika bra kan elda det. Eller sälja som brännved.
Skämtet ligger i att bolagens prissättning är så låg att det kan liknas till en gåva.

Användarvisningsbild

Vedproducent  
#222346[/quote]
Gåvoskatten finns inte längre! Har du missat det?[/quote]
i sverige ja men hur det är i våra grannländer vet jag inte men det kanske du vet och sen kan du också förklara hur en markägare kan skänka veden till bolag men ska ha betalt av enskilda personer för vi ska väl hålla oss till fakta och inte gåtor men vill du ligga på det planet så behöver du inte svara[/quote]
Man ska nog inte alls hålla på med ved om man inte kan sina siffror. Skänka veden till bolagen? Vad är det för påståenden? Jag får 475 kr fub inkl moms för björken om jag säljer till bolag. Enligt vissa här vill dom sälja ved för 250 kr/m3 stjälpt mått. Ja jag står ju inte och klyver ved med gratis arbetstid och betalar för alla grejor för att få samma intäkt i alla fall. Men det är helt tydligt att vissa vill göra det så förtsätt med det ni...

vedförsäljan  
vetinte skrev:Det handlar om "pilsnerpengarna" :)
Hålla nere sina utgifter så behöver man inte så mycket inkomster :wink: .

Skulle varit mer relevant om du var vedförsäljare själv
Om du bara visste hur många som lagt av med vedförsäljning bara för det är mer tidsödande än man tror. Sin egna pannved är en jäkla skillnad en att göra brasved till kund, men det är klart vill man bara sälja billigt så låter jag givetvis göra nån det,för jag vill inte jobba gratis iaf

skogshasse  
Vedproducent skrev:

Gåvoskatten finns inte längre! Har du missat det?[/quote]
i sverige ja men hur det är i våra grannländer vet jag inte
Senast redigerad av skogshasse lör 20 apr 2013, 20:25, redigerad totalt 1 gång.

skogshasse  
skogshasse skrev:
Vedproducent skrev:

i sverige ja men hur det är i våra grannländer vet jag inte men det kanske du vet och sen kan du också förklara hur en markägare kan skänka veden till bolag men ska ha betalt av enskilda personer för vi ska väl hålla oss till fakta och inte gåtor men vill du ligga på det planet så behöver du inte svara[/quote]
Man ska nog inte alls hålla på med ved om man inte kan sina siffror. Skänka veden till bolagen? Vad är det för påståenden? Jag får 475 kr fub inkl moms för björken om jag säljer till bolag. Enligt vissa här vill dom sälja ved för 250 kr/m3 stjälpt mått. Ja jag står ju inte och klyver ved med gratis arbetstid och betalar för alla grejor för att få samma intäkt i alla fall. Men det är helt tydligt att vissa vill göra det så förtsätt med det ni...[/quote]

okej då kan du kanske svara på en enkel fråga du har 1 fub grov fin ved och kapar den till 50 cm pannved hur mång kubik i stjälpt mått får du ut av det[/quote]

Användarvisningsbild

Vedproducent  
skogshasse skrev:
skogshasse skrev:
Vedproducent skrev:

i sverige ja men hur det är i våra grannländer vet jag inte men det kanske du vet och sen kan du också förklara hur en markägare kan skänka veden till bolag men ska ha betalt av enskilda personer för vi ska väl hålla oss till fakta och inte gåtor men vill du ligga på det planet så behöver du inte svara

Man ska nog inte alls hålla på med ved om man inte kan sina siffror. Skänka veden till bolagen? Vad är det för påståenden? Jag får 475 kr fub inkl moms för björken om jag säljer till bolag. Enligt vissa här vill dom sälja ved för 250 kr/m3 stjälpt mått. Ja jag står ju inte och klyver ved med gratis arbetstid och betalar för alla grejor för att få samma intäkt i alla fall. Men det är helt tydligt att vissa vill göra det så förtsätt med det ni...[/quote]

okej då kan du kanske svara på en enkel fråga du har 1 fub grov fin ved och kapar den till 50 cm pannved hur mång kubik i stjälpt mått får du ut av det[/quote][/quote]
Om du har en m3 fub grov eller klen ved spelar ingen roll för utfallet. Det som i så fall påverkar är hur mycket du sönderdelar det. Ungefär samma sak som du ställer dig frågan, vilket väger mest 1 kg bomull eller 1 kg bly?

Svaret på din fråga har det skrivits spaltkilometer om här. Är du ändå osäker så väg din ved så finner du själv svaret.

axwell  
#222379Hasse stå på dig, den som inte vill kommentera "maschonistis" inlägg utan försöker lägga ridåer, har tydligen insett sin blunder.

För det var väl maschonistis ironiska uttalande som du ville spetsa till ?!

Nå, finns det gåvoskatt i Finland ?

skogshasse  
#222381tänk hur du skriver dina svar man skulle kunna tro att du är en politiker så som du slingrar dig mvh hasse

Användarvisningsbild

machonisti  
#222382Jasså det var det ni ville ha svar på.

Det finns gåvoskatt i Finland.

skogshasse  
machonisti skrev:Jasså det var det ni ville ha svar på.

Det finns gåvoskatt i Finland.

tack för ditt svar mvh hasse

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).