fre 19 apr 2013, 17:58#222172Jahaja. Skeptisk till att norrlänningar betalar dom summorna och att det slås några rekord. Låter lika suspekt som att den ene i länken du gav bara hade två pall kvar. Knappt värt annonsera och säkert inte helt korrekt.
Men skulle det vara sant så kan jag bara gratulera, här slog storsatsarn i kommun igen vad det verkar, virkesupplag och maskin är till salu.
Kommun bygger ut fjärrvärmen här och kanske tusentalet nånting hushåll har lagt om. Få låg kvar med panna. Många kommuner ligger i startgroparna eller bygger ut fjärr och det är rena vedpanneskroten.
Sen kanske det är en ökning med kamin, det tror jag det är , men det kompar inte volymbortfallet för tappet på pannsidan. Kamin är en liten förbrukare och ett energistöd och en mysfaktor, inte mycket mer.
Till den volymökning du nämner ska tilläggas att vi haft ett par tre års köldtoppar, åtminstone i s sverige och det gör sitt till efterfrågan naturligtvis.
men går vi tillbaka till normala temp och tar hänsyn till utvecklingen på energisidan och höjda vedpriser så kommer varmare vintrar stavas illa för vedsäljarna.
Vedmaskiner, flishuggar
Vad tar ni betalt för veden?
fre 19 apr 2013, 19:09#222192Jag tror inte dom får sälja till det priset. Jag tar 400 kr/m3 i samma område och inte är det så ofta som det ringer.
Zalman skrev:fdskog skrev:Dom gånger jag sålt har det vart 250-300 kr/m3. Då får dom hämta och stapla som dom vill men det är hämtpris alltså. Förstår inte hur folk kan ta mer än 400 men ska man leka med en kisa, traktor, huggarvagn, lastbil, tippvagnar o allt ska va nytt och värst då är det klart man måste dra in pengar.
Tror inte folk härikring är intresserade av att finansiera min maskinparklekstuga dock.
Nej, bär nog utför med vedsäljarna nu, fantasipriserna har ju skenat så ingen veti mänska kan köpa ved och elda med och konkurrera med annan uppvärmning. Veden har blivit för dyr så folk slänger ut pannorna nu och sätter in bergvärme alltmer.
Ska du lägga 4-500/m3s och ha 35-40 m3s behövs ingen miniräknare för att se ebberöds bank.
Enklare ta några timmar övertid på jobbet och slå på knappen på pannan. Samma pengar, mindre jobb och tid.
Vedhaussen lider mot sitt slut och lustigt nog är det producenterna själva som banat vägen för marknadens undergång. Men så är det, tjänar en pengar på nåt ska alla börja och sen är slutet nära.
I min närhet är det vedhausse, både volymer och priser slår rekord.
700kr/m3 kostar veden.
Exempel
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ved_ ... m?ca=2&w=1
http://www.blocket.se/vasterbotten/Bjor ... w=1&last=1
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
fre 19 apr 2013, 19:39#222198Känner inte igen något av det ni skriver att volymer minskar. Då har ni nog missnöjda kunder bara. Det ökar ju för varje år. Nu ska bara priserna med också i nivå med dom norska 1000 nok/m3. Verkar som dom som tar mest betalt säljer mest ved så det är helt klart en kvalitetsfråga vilket pris man kan ta.
fre 19 apr 2013, 19:49#222200
Vet inte om det ringer mer hos 700-kronorsinlägget. Skulle inte tro det men vet ju inte säkert. Tycker du ligger balanserat om man ser till det stora hela. Själv hade jag nog lagt mig på basnivån och kan göra vinst och gagna marknaden samtidigt, 350 kr/m3s i snitt om jag sålt ved idag.
En vedgubbe hemma ligger kvar på 350 snittet och han verkar sälja, dom andra storfräsarna och lycksökarna verkar slå igen.
svampbob skrev:Jag tror inte dom får sälja till det priset. Jag tar 400 kr/m3 i samma område och inte är det så ofta som det ringer.Zalman skrev:fdskog skrev:Dom gånger jag sålt har det vart 250-300 kr/m3. Då får dom hämta och stapla som dom vill men det är hämtpris alltså. Förstår inte hur folk kan ta mer än 400 men ska man leka med en kisa, traktor, huggarvagn, lastbil, tippvagnar o allt ska va nytt och värst då är det klart man måste dra in pengar.
Tror inte folk härikring är intresserade av att finansiera min maskinparklekstuga dock.
Nej, bär nog utför med vedsäljarna nu, fantasipriserna har ju skenat så ingen veti mänska kan köpa ved och elda med och konkurrera med annan uppvärmning. Veden har blivit för dyr så folk slänger ut pannorna nu och sätter in bergvärme alltmer.
Ska du lägga 4-500/m3s och ha 35-40 m3s behövs ingen miniräknare för att se ebberöds bank.
Enklare ta några timmar övertid på jobbet och slå på knappen på pannan. Samma pengar, mindre jobb och tid.
Vedhaussen lider mot sitt slut och lustigt nog är det producenterna själva som banat vägen för marknadens undergång. Men så är det, tjänar en pengar på nåt ska alla börja och sen är slutet nära.
I min närhet är det vedhausse, både volymer och priser slår rekord.
700kr/m3 kostar veden.
Exempel
http://www.blocket.se/vasterbotten/Ved_ ... m?ca=2&w=1
http://www.blocket.se/vasterbotten/Bjor ... w=1&last=1
Vet inte om det ringer mer hos 700-kronorsinlägget. Skulle inte tro det men vet ju inte säkert. Tycker du ligger balanserat om man ser till det stora hela. Själv hade jag nog lagt mig på basnivån och kan göra vinst och gagna marknaden samtidigt, 350 kr/m3s i snitt om jag sålt ved idag.
En vedgubbe hemma ligger kvar på 350 snittet och han verkar sälja, dom andra storfräsarna och lycksökarna verkar slå igen.
fre 19 apr 2013, 20:01#222201Skulle ju vart intressant att göra tråd som handlar om var och till vilka priser veden säljs och sammanställa en regional prismall, givet att uppgifterna sker mot hederns bakgrund.
. Får helt klart känslan av att det finns regionala skillnader som är stora.
Och det är klart, om en kommun bygger ut fjärr så får det effekter på priset. Men priset kan också få effekter på efterfrågan? Visst, regionalt kanske det är gynnsamt just nu för säljarna pga härdare vintrar etc men hur blir det om folk pga de högre priserna ställer om?
En kund som ställt om får du inte tillbaka, investeringen i den nya energistrategin är gjord.
. Får helt klart känslan av att det finns regionala skillnader som är stora.Och det är klart, om en kommun bygger ut fjärr så får det effekter på priset. Men priset kan också få effekter på efterfrågan? Visst, regionalt kanske det är gynnsamt just nu för säljarna pga härdare vintrar etc men hur blir det om folk pga de högre priserna ställer om?
En kund som ställt om får du inte tillbaka, investeringen i den nya energistrategin är gjord.
fre 19 apr 2013, 20:15#222204
Du kan inte jämföra norska konsumenter med svenska. Den norska konsumtionskraften är större. Det är anledningen till att massor med brännved tar vägen genom Sverige till Norge.
T o m från Baltikum åker ju ved genom Sverige för att säljas i Norge.
Det handlar inte om att vi är efter, det handlar om att svenska staten tackade nej till oljeprospekten i Nordsjön för flera decennier sedan.
Vedproducent skrev:Känner inte igen något av det ni skriver att volymer minskar. Då har ni nog missnöjda kunder bara. Det ökar ju för varje år. Nu ska bara priserna med också i nivå med dom norska 1000 nok/m3. Verkar som dom som tar mest betalt säljer mest ved så det är helt klart en kvalitetsfråga vilket pris man kan ta.
Du kan inte jämföra norska konsumenter med svenska. Den norska konsumtionskraften är större. Det är anledningen till att massor med brännved tar vägen genom Sverige till Norge.
T o m från Baltikum åker ju ved genom Sverige för att säljas i Norge.
Det handlar inte om att vi är efter, det handlar om att svenska staten tackade nej till oljeprospekten i Nordsjön för flera decennier sedan.
fre 19 apr 2013, 20:34#222207
Ja, precis. Skogsägarna ska vara vakna för att brännvedsmarknaden är relaterad till mav-marknaden också. Nu har vi sett en liten höjning på björkmav tack vare de hårdare vintrarna men nedgången kan bli desto mer drastisk på nedsidan om vintertempen sjunker och efterfrågan minskar. Då ökar utbudet till industri igen och priserna sjunker.
Som skogsägare har man alltså ett långsiktigt intresse av stabil prissättning som inte undermineras av opportunistiska vedsäljare.
vetinte skrev:Håller helt med va gäller ved priset. Helt SJUKT ju. Inte konstigt att folk väljer andra uppvärmningsalternativ.
Som tur är så har jag ved själv som jag eldar med. Och skulle aldrig komma på tanken att byta till något annat. Men vi som har egen ved och eldar är nog ett utdöende släkte tror jag. Men när alla andra "bygger" in sig i beroende av el etc. Så kan bolagen höja som dom vill och ingen kan säga emot för dom är tvungna att pynta. O då går vi som hållit kvar vid de gamla ut som vinnare.![]()
Att göra sig mer "beroende" kan inte vara bra för framtiden.
Utan man bör nog sträva efter att bli så "oberoende" som möjligt tror jag.
Så att inte vedproducenterna tänker på det är lite konstigt. Dom binder ju ris till egen rygg. Håller dom nere kostnaden och därmed priset så blir ju veden attraktivare...........
Ja, precis. Skogsägarna ska vara vakna för att brännvedsmarknaden är relaterad till mav-marknaden också. Nu har vi sett en liten höjning på björkmav tack vare de hårdare vintrarna men nedgången kan bli desto mer drastisk på nedsidan om vintertempen sjunker och efterfrågan minskar. Då ökar utbudet till industri igen och priserna sjunker.
Som skogsägare har man alltså ett långsiktigt intresse av stabil prissättning som inte undermineras av opportunistiska vedsäljare.
fre 19 apr 2013, 20:42#222210Som sagt, fdskog. Inbiten skogsägare i finland. När vedhandeln under flera år ger mer än försäljning till industrin ledde det till att även en inbiten massahuggare köpte vedmaskin.
mvh huggen itu
mvh huggen itu
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
fre 19 apr 2013, 21:25#222221
Jomenvisst. Men vad händer om kalla vintrar svänger till mildare som är brukligt? Hur mkt har du lagt på vedmaskin och hur mkt av vedmaskin är betald?
machonisti skrev:Som sagt, fdskog. Inbiten skogsägare i finland. När vedhandeln under flera år ger mer än försäljning till industrin ledde det till att även en inbiten massahuggare köpte vedmaskin.
mvh huggen itu
Jomenvisst. Men vad händer om kalla vintrar svänger till mildare som är brukligt? Hur mkt har du lagt på vedmaskin och hur mkt av vedmaskin är betald?
lör 20 apr 2013, 09:51#222279Jag eldar med ved och menar inte ändra på det. Kapar veden ur kran för närvarande men sånt är svårt att sälja. Köpte en begagnad palax 600 årsmodell 2006 kontant för halva nypriset (2800 € inkl moms).
Således är det ingen större skillnad. Kan jag inte sälja veden då eldar jag den i egen panna och lönar det sig inte att sälja ved ja då får jag väl skänka massaved till bolagen som vanligt då.
Således är det ingen större skillnad. Kan jag inte sälja veden då eldar jag den i egen panna och lönar det sig inte att sälja ved ja då får jag väl skänka massaved till bolagen som vanligt då.
lör 20 apr 2013, 10:09#222281
okej men då undrar jag en sak hur mycket får bolagen betala i gåvoskatt eftersom du skänker veden till bolagena här i hälsingland så säljer vi till bolagena men tydligen så funkar det på ett annat sätt hos dej eller har jag missat något
machonisti skrev:Jag eldar med ved och menar inte ändra på det. Kapar veden ur kran för närvarande men sånt är svårt att sälja. Köpte en begagnad palax 600 årsmodell 2006 kontant för halva nypriset (2800 € inkl moms).
okej men då undrar jag en sak hur mycket får bolagen betala i gåvoskatt eftersom du skänker veden till bolagena här i hälsingland så säljer vi till bolagena men tydligen så funkar det på ett annat sätt hos dej eller har jag missat något
lör 20 apr 2013, 10:39#222287
Antar att du trots dina aningen giftiga kommentarer vet vad jag menar.
Och är det ändå så att du har rätt måste du vända dig till metsäliitto och fråga.
Ett stänk av allvar.
Hur mycket tycker ni att leveranspriset 27,5 € fubben travat vid väg kan beräknas som gåva. Förutsatt att partiet icke underskrider 10 fub, minns inte avdraget för jag slutade lyssna när jag hörde budet.
skogshasse skrev:machonisti skrev:Jag eldar med ved och menar inte ändra på det. Kapar veden ur kran för närvarande men sånt är svårt att sälja. Köpte en begagnad palax 600 årsmodell 2006 kontant för halva nypriset (2800 € inkl moms).
Antar att du trots dina aningen giftiga kommentarer vet vad jag menar.
Och är det ändå så att du har rätt måste du vända dig till metsäliitto och fråga.
Ett stänk av allvar.
Hur mycket tycker ni att leveranspriset 27,5 € fubben travat vid väg kan beräknas som gåva. Förutsatt att partiet icke underskrider 10 fub, minns inte avdraget för jag slutade lyssna när jag hörde budet.
lör 20 apr 2013, 11:51#222295
Gåvoskatten finns inte längre! Har du missat det?
skogshasse skrev:machonisti skrev:Jag eldar med ved och menar inte ändra på det. Kapar veden ur kran för närvarande men sånt är svårt att sälja. Köpte en begagnad palax 600 årsmodell 2006 kontant för halva nypriset (2800 € inkl moms).
Gåvoskatten finns inte längre! Har du missat det?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).