Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3043 inlägg 892898 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

stektlök  
#442994 Ja det är bara inte bilder från vedtillverkning utan även en bra trpd om man vill ha nya ideer

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#443010
gnisten83 skrev:Kollat runt lite i denna tråd och kommit fram till att vedhanteringen kan förenklas rätt mycket för mej med att strunta i vedboden som vedbod och köra allt i säck och ställa in så många de går i den med hydreman.
Vedboden är byggd med pannrummet i källaren och jag har haft en balk i taket i vedboden med telfer för att ha till vedtransportören men den borde gå att ha för att lyfta fram säckarna till luckan ner i pannrummet.
Har beställt 30 notsäckar så de ska bli spännande att testa om iden att slippa ta i veden förrän i pannrummet kan fungera bra.
Jag bra undrar hur mycket vågar man hantera säckarna i lyftöglorna eller borde man använda pallar när dom flyttas?

Du kan lugnt lyfta notsäckarna i öglorna. Jag har drygt 500 st notsäckar som jag använt nu för 3:e säsongen. Inte någon trasig säck ännu och jag ruskar dom ordentligt i öglorna.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443052 Håller med, notsäckarna är rejäla, enda skada jag sett är gjort med skopskäret på en av säckarna.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443060 De låter bra då säckarna behöver flyttas ett par hundra meter

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

adahlm  
#443141 Nätsäckarna är ca. 2,5-3ggr dyrare än "vanliga",, men håller de sedan lika mycket längre så är det ju ok.
Har själv kört med dessa billigare i några år nu, 10,46€/st http://verkkokauppa.landtek.fi/verkkoka ... 3-classic/ och de har fungerat 2-4 år innan det vita plastet gått sönder såpass mycket att man inte vågar fylla den mera.. Ett parti var ännu värre (dåligt UV-skydd) och jag kasserade ca. 50st efter en säsong..
Jag tömmer alla säckarna från bottenlänkarna så där tar de mest stryk.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#443143
adahlm skrev:Nätsäckarna är ca. 2,5-3ggr dyrare än "vanliga",, men håller de sedan lika mycket längre så är det ju ok.
Har själv kört med dessa billigare i några år nu, 10,46€/st http://verkkokauppa.landtek.fi/verkkoka ... 3-classic/ och de har fungerat 2-4 år innan det vita plastet gått sönder såpass mycket att man inte vågar fylla den mera.. Ett parti var ännu värre (dåligt UV-skydd) och jag kasserade ca. 50st efter en säsong..
Jag tömmer alla säckarna från bottenlänkarna så där tar de mest stryk.

Nja så mycket dyrare är dom inte. Nima säljer för 185 plus moms (öppningsbara). Jag har inte riktigt betalt det heller men det är ju för att jag köpt så många. Vanliga öppningsbara med myggnät på 2 sidor gav jag sist 119 kr plus moms för. Notsäcken blir klart billigare i längden. Tror dom håller så du kostnadsmässigt kan jämföra med 1 m3 engångssäck. Då är det ju klart mycket smidigare med notsäcken.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

svampbob  
#443146 Jag har tidigare köpt Notsäckar med bottentömning med tanken att jag skulle kunna hälla ned veden direkt på släpvagnsflaket när vedköparna kom. Det visade sig att 95% hade släp med kåpa på. Så i år provade jag med att köpa utan bottentömning.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443149 Hur är lyftstropparna på notsäckarna?
De säckar jag köpt tidigare har hållt bra men solen tar lyftstropparna så de går av långt innan resten av säcken är slut.
Hur är bottentömningen utformad? Sett både bra och mindre bra lösningar på det...

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#443166
MickeBM skrev:Hur är lyftstropparna på notsäckarna?
De säckar jag köpt tidigare har hållt bra men solen tar lyftstropparna så de går av långt innan resten av säcken är slut.
Hur är bottentömningen utformad? Sett både bra och mindre bra lösningar på det...

Skickar en bild som visar lyftstroppen. Det är rep med hölje och det har aldrig gått sönder på någon av mina säckar. Så här ställer jag upp säckarna. Rader med ungefär en halvmeters mellanrum. Avståndet fungerar bra med notsäckarna men är i minsta laget med vanliga säckar. Sen är det 10 meters långa hättar som sätts på toppen tills det ska köras in eller levereras.

Bottentömningen är ett rep/snöre som går genom 16 st metallringar. Själv skär jag bara av det för det vill ibland fastna i knuten. Trär i ett nytt rep nästa gång i stället. Fungerar väldigt bra att tömma då.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

loppan  
#443173 Då var spektaklet igång för säsongen
20170307_111844.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#443180
loppan skrev:Då var spektaklet igång för säsongen
20170307_111844.jpg

Å spektaklet såg riktigt bra ut :P väntar ett par veckor innan jag drar igång säsongen jag !!!

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443233
Vedproducent skrev:
MickeBM skrev:Hur är lyftstropparna på notsäckarna?
De säckar jag köpt tidigare har hållt bra men solen tar lyftstropparna så de går av långt innan resten av säcken är slut.
Hur är bottentömningen utformad? Sett både bra och mindre bra lösningar på det...

Skickar en bild som visar lyftstroppen. Det är rep med hölje och det har aldrig gått sönder på någon av mina säckar. Så här ställer jag upp säckarna. Rader med ungefär en halvmeters mellanrum. Avståndet fungerar bra med notsäckarna men är i minsta laget med vanliga säckar. Sen är det 10 meters långa hättar som sätts på toppen tills det ska köras in eller levereras.

Bottentömningen är ett rep/snöre som går genom 16 st metallringar. Själv skär jag bara av det för det vill ibland fastna i knuten. Trär i ett nytt rep nästa gång i stället. Fungerar väldigt bra att tömma då.


Dom säckarna verkar ju vara bra, är det samma storlek som 1,5kubikssäckarna?

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#443240
Zixten skrev:
Vedproducent skrev:
MickeBM skrev:Hur är lyftstropparna på notsäckarna?
De säckar jag köpt tidigare har hållt bra men solen tar lyftstropparna så de går av långt innan resten av säcken är slut.
Hur är bottentömningen utformad? Sett både bra och mindre bra lösningar på det...

Skickar en bild som visar lyftstroppen. Det är rep med hölje och det har aldrig gått sönder på någon av mina säckar. Så här ställer jag upp säckarna. Rader med ungefär en halvmeters mellanrum. Avståndet fungerar bra med notsäckarna men är i minsta laget med vanliga säckar. Sen är det 10 meters långa hättar som sätts på toppen tills det ska köras in eller levereras.

Bottentömningen är ett rep/snöre som går genom 16 st metallringar. Själv skär jag bara av det för det vill ibland fastna i knuten. Trär i ett nytt rep nästa gång i stället. Fungerar väldigt bra att tömma då.


Dom säckarna verkar ju vara bra, är det samma storlek som 1,5kubikssäckarna?

Det beror ju på hur du fyller dom. Men volymen du har i säcken får du ju mäta dig fram till. Den varierar ju mellan alla olika säckar. Men 2 m3 går ju att få i de öppningsbara säckarna med råge och om du inte drar ihopa bottensnöret helt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443494 Tack för bilderna. Stropparna ser riktigt bra ut och tömningen verkar bra också. Allt är bättre än eländet med låsringar på ena sidan...
Det där med volymen är också marigt. Skiljer en del mellan olika leverantörer, vilket tycks märkligt.
Ska prova några av dom där notsäckarna... :)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443495 Ett exempel på storleksskillnad...
Båda modellerna köpta som 1,5 m3. Dom stora sväljer drygt 2 m3.
Hemved i säckarna om någon skulle anmärka på att dom är dåligt fyllda. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).