Vedmaskiner, flishuggar

Hakki Pilke Big x47

114 inlägg 59533 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Espen Askeladd  
#789607 Takk for svar. Har sjekket hullet på sverdet. Skal sjekke slangene for sprekker og eventuelt bytte de med nye. Hvis ikke det hjelper så tar jeg ut pumpen og sjekker o-ring/bytter den. Skal gi en tilbakemelding her når jeg har fått sett på det. :)

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#789668 Börja med att öppna oljekranen för fullt. Ta bort svärd och kedja. Kolla att det kommer olja fram till svärdet när du trycker på knappen på joy-sticken. Ibland kan man få trycka många gånger innan det kommer olja ifall maskinen stått still. Kolven i pumpen kan också ha hängt sig. Vad använder du för olja? Vegetabilisk? Den kan ha stelnat i pumpen om maskinen står still en längre tid. Oljan blir också segare när det är kallt. Får du inte pumpen att fungera så ta loss den och sätt den i skruvstycket. Skruva av hydraulanslutningen. Testa med ett dorn eller liknande att det går att trycka in kolven och att den fjädrar tillbaka. Om den sitter fast har du hittat felet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Espen Askeladd  
#789670 Takk, Det skal jeg gjøre. 👍

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Espen Askeladd  
#792740 Har noen mulighet til å legge ut et bilde av "Låseventil for sagkjedets smoring". Bare for å verifisere at slangene står montert riktig. Kan egentlig ikke se at det skal være mulig å gjøre fel. Så bare hvis noen har tid og anledning. Supert forum dette og mange kunnskapsrike og hjelpsomme personer her. Takk for gode råd og tips 😀

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#792827 Menar du själva kolvpumpen för smörjning av sågkedjan? Kedjeolja från tank till ovansidan, kedjeolja till svärd på högersidan, hydraulolja in på vänstersidan. Jag ska se om jag kan ta en bild idag. Lägg gärna annars in en bild på vilken del du menar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Espen Askeladd  
#792829 Det er kolvpumpen för smörjning av sågkedjan ja. Fint hvis du for tatt et bilde. Takk👍

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#792859 Jag skrev fel tidigare. Rätt ska vara:
Hydraulolja in ovansida till vänster.
Kedjeolja in ovansida till höger.
Kedjeolja ut till höger.

Har du haft isär pumpen och kollat att den verkar funka?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Espen Askeladd  
#798016 Hei alle sammen, Takk for god hjelp til alle dere som kom med råd og tips. Har fått testet maskinen på noen få kubikk, 8-10m2, nå etter å ha montert nytt sverd og kjede, tatt i fra hverandre pumpan for kjede smørning, byttet o-ring der, byttet om på slanger som stod fel montert fra tidligere eier. Npå har den fungert feilfritt så langt. :)
God påske!

Användarvisningsbild

Re: Hakki Pilke Big x47

Orca  
#798065 Tack för feedback, trevligt att det fungerar. Ett tips är att sätta en kulventil bak på kedjeoljetanken i serie med skruvventilen så är det lätt att öppna och stänga för oljan och bibehålla justeringen för oljemängden som rinner ner till pumpen. Du ser på oljedimman som blir när du "sågar i luften" att det kommer olja till kedja och svärd.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).