Vedmaskiner, flishuggar

Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

86 inlägg 42923 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Jimmysandberg  
#759188
CTech skrev:Jag gjorde bytet från 1x37 till 38PRO och tycker den är hästlängder bättre (och då var inte 37an genomusel)
Min sackar inte det minsta när jag kör inmatningen samtidigt som klyven. Dock sackar den om jag klyver och kapar samtidigt. Tycker inte det är något problem då jag inte ser behovet att kapa och klyva samtidigt. Man kan ju vända klyven med knappen om man har brått att börja kapa eller så börjar man kapa när den precis ska vända så är man ungefär igenom när klyven är hemma igen, eller något snabbare....beroende på tjocklek =)



Hade min fungerat så hade jag varit mycket nöjd med den. Vilken årsmodell är det på din maskin?
Börjar jag såga medans klyven är på väg tillbaka så tappar den även fart då, oftast hinner man såga av stocken och klabben ramlar ner på klyv balken. Kör jag 30cm ved kan jag aktivera halv slags klyven. Då går det betydligt bättre

Trejon
Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Amatörhuggare 62  
#759193 D verkar skumt, då klyven går lätt bakåt. Då ska det inte sacka, tycker jag.
När man börjar, sänker man matning kap, till oljan är varm. Då kan man höja lite igen. Sen måste kedjan va riktigt vass.
Å ryttarna exackt. Dom får man aldrig ta för mycke på. Då får du hugg, å kedjan fastnar. Ja upplever att kapen, är väldig känslig, för å gå optimalt. Å så vänd svärdet, m jämna mellanrum, för å slita bommarna jämnt.
Annars får du, stopp i biten, efter 2/3 dels kap.
För då rider d i biten

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Jimmysandberg  
#759195 Det Är nästan som man kan tro att pumpen leverar för lite minut liter. Tryck finns men inte flödet.
Jag har haft maskinen i 2 veckor så svärd å kedja är fortfarande som ny på den

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

80-90  
#759197
Jimmysandberg skrev:Det Är nästan som man kan tro att pumpen leverar för lite minut liter. Tryck finns men inte flödet.
Jag har haft maskinen i 2 veckor så svärd å kedja är fortfarande som ny på den

Tycker du ska ta kontakt m de som sålde maskinen . De borde kunna hjälpa dej .

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Jimmysandberg  
#759199 Jag har varit i kontakt med dom, dom har även skicka ut en mekaniker som kolla trycken. Men han hade ingen erfarenhet av vedmaskiner..

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

80-90  
#759200
Jimmysandberg skrev:Jag har varit i kontakt med dom, dom har även skicka ut en mekaniker som kolla trycken. Men han hade ingen erfarenhet av vedmaskiner..

Borde inte vara lov å sälja saker de inte klarar följa upp 🤬det va dåligt . Men försök å ring till Trejon de brukar vara hjälpsamma

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Amatörhuggare 62  
#759201 Reklamera mera

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

CTech  
#759259
Jimmysandberg skrev:
CTech skrev:Jag gjorde bytet från 1x37 till 38PRO och tycker den är hästlängder bättre (och då var inte 37an genomusel)
Min sackar inte det minsta när jag kör inmatningen samtidigt som klyven. Dock sackar den om jag klyver och kapar samtidigt. Tycker inte det är något problem då jag inte ser behovet att kapa och klyva samtidigt. Man kan ju vända klyven med knappen om man har brått att börja kapa eller så börjar man kapa när den precis ska vända så är man ungefär igenom när klyven är hemma igen, eller något snabbare....beroende på tjocklek =)



Hade min fungerat så hade jag varit mycket nöjd med den. Vilken årsmodell är det på din maskin?
Börjar jag såga medans klyven är på väg tillbaka så tappar den även fart då, oftast hinner man såga av stocken och klabben ramlar ner på klyv balken. Kör jag 30cm ved kan jag aktivera halv slags klyven. Då går det betydligt bättre


Detta är 2a säsongen jag kör den. Jag har inte den knappen för halvslag men beroende på virket så vänder jag klyven själv med knappen på joysticken. Det går att köra riktigt fort med den. Går att kapa och klyva samtidigt men då sackar klyven så tidsmässigt tjänar man nog på att vända den själv eller låta den klyva klart. Klyven går ju ut och in på typ 2,5 sekunder. Måste vara något fel på din maskin....

Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Jimmysandberg  
#759324 Jo dom skulle kolla me trejon och finnarna. Det känns inte som att den uppgraderade varianten av 38pro ska bli sämre än den första

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

slyman  
#762612 Har du fått några svar på dina frågor från lev/tillverkaren ?

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Eremiten 74  
#762613 Intressant följer tråden med intresse.....

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

lsr  
#782943 Jag har en 38a av den första modellen som jag är väldigt nöjd med men funderar på att byta in den efter trogen tjänst mot en ny maskin (38 pro)
Det skulle vara intressant att höra av er som har en Pro modell om ni är nöjda med funktionen för sänkningen av svärdet som nu sitter i en knapp istället för med joysticken.
Jag tycker man har möjlighet att "finlira" lite när man sänker med joysticken och det kanske försvinner när funktionen sitter i knappen?

Upplevs det som mycket effektivare med "halvslaget" man kan få på klyvningen när ni klyver kort ved?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

Jimmysandberg  
#782969 Hej
Jag är nöjd med min förutom ovan nämnda saker. Dock så vänjer man sig med det. Tycker inte de är jätte stort problem.
Kapningen tycker jag fungerar mycket bra annars.
Halvslaget är effektiv vid bra storlek på stockarna.

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

CTech  
#783085 Nu har jag inte kört den gamla modellen men jag tycker det funkar jättebra med knappen. Man behöver inte finlira, full fart bara. Har fått ställa upp trycket en pytteaning på svärdet på min. Har inte funktionen med halvslag på min men du har ju en knapp att backa kolven med så det går lika bra att trycka på den när kubben nåt klyvbettet. Går att köra riktigt fort då.

lsr skrev:Jag har en 38a av den första modellen som jag är väldigt nöjd med men funderar på att byta in den efter trogen tjänst mot en ny maskin (38 pro)
Det skulle vara intressant att höra av er som har en Pro modell om ni är nöjda med funktionen för sänkningen av svärdet som nu sitter i en knapp istället för med joysticken.
Jag tycker man har möjlighet att "finlira" lite när man sänker med joysticken och det kanske försvinner när funktionen sitter i knappen?

Upplevs det som mycket effektivare med "halvslaget" man kan få på klyvningen när ni klyver kort ved?

Avatar Fallback

Re: Erfarenhet av Hakki Pilke 38?

slyman  
#786035 Dags att köra igång vedproduktionen nu när vädret och ljuset kommer mer och mer. Halvslaget verkar öka snabbheten tycker en del. Det borde ju gå sätta på tidigare versioner utan större kostnad. Det borde finnas som tillbehör/eftermontage.
Klyven är ju inte supersnabb precis.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).