Vedmaskiner, flishuggar

Vilken bensindriven flistugg ska man välja?

6 inlägg 10196 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilken bensindriven flistugg ska man välja?

pitch73  
#643986 Då vi har rätt mycket sly på vår mindre hästgård har jag tänkt köpa en bensindriven flistugg att dra efter atv.
Är dock helt novis på flisning och det finns ett antal i samma prisklass. Vad ska man titta på och vad ska man akta sig för? Prisklass max 25-30'.

Har kikat lite på Remet RTS-630 som det nu är rabatt på (ca 27' ink). Känner inte till märket. Är det något att ha eller har ni bättre förslag för dom pengarna?

TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vilken bensindriven flistugg ska man välja?

JensSkoog  
#644263 Den där är säkert bättre än många mindre modellarna som har knivar
som liknar dom som finns i en blender man gör smoothie i eftersom
den har roterande knivar som kapar heller än att riva sönder.
Nackdelen är väl att den så långt jag kan se inte har automatisk matning.
Senn lovar den att flisa stammar upp til 12 cm, men det är lätt att
lova - praktiken är oftast annorlunda. :wink:
Men, till sly och annat smått skulle den väl duga om du inte jobbar på akkort.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#644285 Kolla hur det är med servicemöjligheter och att det finns möjlighet att få flisningsstålen slipade. Räkna med att stålen behöver bytas till ett par nyslipade efter ca 40 drifttimmar.

bgl  
#644292 Till vad ska flisen användas?
Är det till egen flispanna måste tuggen hugga en form på flisen som både till form och fraktionsfördelning passar aktuell panna.
Inte självklart ett en liten hugg klarar detta, kan bli alldeles för mycket stickor och pinnar som stör inmatning.
Komplettering: enklaste nätsökning ger ett lägre pris än du uppger!

Användarvisningsbild

Hüllert  
#646181 Hyrde en Elit bensindriven flistugg på Ramirent förra sommaren. Fullständigt värdelös. Skulle klara 7cm men fixade knappt 4cm färsksly och gick sönder efter 30 minuter. Följer tråden då jag behöver en liten men bra maskin. Inget blötjärn från Kina.

Användarvisningsbild

JensSkoog  
#646183 Om du menar en Eliet Maestro @Hüllert, så håller jag med dig till hundra :mrgreen:
Den duger bara till ris och småkvist och man får handmata försiktigt så det inte packar sig.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).