Vedmaskiner, flishuggar

Hur delar man stockar?

19 inlägg 16485 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur delar man stockar?

Fendt04  
#620620 Tjena

Har har länge funderat på hur man ska göra för att dela stockar i mindre bitar. Tänkte fråga om ni har några tips.
Vi har samlat ihop några kubik meter stora björkstockar och med detta tänkte vi då klyva till ved. Men vissa stockar är för stora för att hantera och gå in i vedprosessorn. Testade att dela en stor stock med hjälp av kilar och slägga och detta tog sammanlagt tre-fyra timmar. Undrar om ni har något smidigt sätt att klyva dessa snabbare. Tillgång till traktor och skogsvagn finns.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Hur delar man stockar?

Vardon  
#620621 Vedklyv?

Användarvisningsbild

Re: Hur delar man stockar?

Fendt04  
#620623 Ja men stocken går inte in så tänkte dela den på längden så att den passar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur delar man stockar?

Vedproducent  
#620631 Ja antingen en monsterklyv eller så kapar du längden på kubben som den ska vara med motorsåg och klyver den i vedklyv. Sen kan ju dom flesta vedprocessorerna klyva grövre än dom kan kapa. Då kan du kapa en vedkubbe med sågen och slänga upp den i klyvrännan.

Men klyva en hel stock utan en monsterklyv är att göra för mycket arbete för sig.

Avatar Fallback

Re: Hur delar man stockar?

Jckssn  
#620632 Hur mycket är det som ska klyvas?
Är det bara några kubik nån enstaka gång kanske det inte riktigt är någon idé att skaffa utrustning för en massa pengar.

Jag spånar lite på att kunna klyva en del övergrovt för att jag ska kunna flisa det själv och en hemmabyggd stockklyv som tar 2-3 meter hade varit optimalt.

Antingen med lång hydraulkolv eller en som man "driver" men hjullastaren.

Om du söker lite här på forumet på stockklyv så har det varit upp till diskussion tidigare.

Avatar Fallback

Re: Hur delar man stockar?

Avslutat-02  
#620650 Ta en bräda och lite skruv, skruva i ändarna på stocken, ta en rejäl motorsåg och såga efter brädan, såga ca halva diametern.
Vänd och gör likadant.

Du kommer nu att få fyra likadana bitar av stocken men de går in i kapen.

Vill den inte dela sig, luft med kranen och släp i backen, så delar den sig...

Avatar Fallback

Re: Hur delar man stockar?

tallen100  
#620652 Kapa upp till kubbar med motorsåg, om kubbarna är för grova för klyven dela dom en gång med kil och klyvyxa, sen kastar du upp kubbarna i klyven..

Avatar Fallback

Re: Hur delar man stockar?

axwell  
#620670 Förstår nog inte problemet om slutprodukten skall vara ved.

Det måste ju vara enormt grova björkar om inte en 3-fasklyv tar dom.

Jag har marknadens simplaste klyv (Kellfri 777 ?) och den har hittills fixat allt som jag med handkraft orkar lyfta upp framför kniven. Fast ibland har jag varit lat och lyft upp med griplastarkranen.

Efter första delningen blir dom mer hanterliga men skor med stålhätta är ett måste. :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hur delar man stockar?

Avslutat-02  
#620691 Skulle tro att TS vill använda vedmaskinen, och på så sätt få mera effektivt sätt att arbeta än att lyfta kubbar och klyva en och en....

Då är det lättare att klyva på längs och sedan gasa på som vanligt...

Jag tar motorsågen till hjälp... :d

Användarvisningsbild

Re: Hur delar man stockar?

Vedproducent  
#620695 Ja det blir ju en del grova på en säsong. Jag kapar dom grövsta till pannved med motorsågen och klyver dom i 4 bitar och sen klyver jag dom i vedmaskinen så åker dom med elevatorn ner i säcken. Sorterad fin pannved som kunderna uppskattar mycket. Riktig ved säger dom!

Användarvisningsbild

Re: Hur delar man stockar?

svampbob  
#620696 Är det för grovt och kvistigt så är det enklast att tippa det i skogen och låta stockarna ruttna upp. Jag vill minnas att Stegmaster gjorde det med den jättelika gårdsgranen som han högg.

Jag har idag gjort ved av några stockar som var mellan 35 och 40 cm i diameter. När jag kör det igenom 8-dels klyven så blir ofta lite för stora bitar som pannved.

Användarvisningsbild

Re: Hur delar man stockar?

Fendt04  
#620708 Tack för alla svar

Vi har en Bala Agri vedprosessor och med denna kan vi klyva stockar upp till 41cm i diameter. Vi brukar varje år klyva upp till 200kubikmeter och det brukar bli ungefär runt 10-15 kubik som är över diametern med stora krokiga björkar. Tycker de är synd att lägga i skogen och massaveds-prisena brukar inte ge så mycket inkomst som att sälja ved egen ved. :-b

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur delar man stockar?

Vedproducent  
#620713
Fendt04 skrev:Tack för alla svar

Vi har en Bala Agri vedprosessor och med denna kan vi klyva stockar upp till 41cm i diameter. Vi brukar varje år klyva upp till 200kubikmeter och det brukar bli ungefär runt 10-15 kubik som är över diametern med stora krokiga björkar. Tycker de är synd att lägga i skogen och massaveds-prisena brukar inte ge så mycket inkomst som att sälja ved egen ved. :-b

Ja då så det fixar du ju enkelt om det inte är mer. Själv hade jag 260 m3 av dom här övergrova i fjol och jag har ännu aldrig kört något till skogen.

Avatar Fallback

Re: Hur delar man stockar?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620717


Det här funkar bra. Kniven på filmen verkar specialgjord men det går lika bra att slipa upp en tjälkrok. Det krävs ju att man har en grävmaskin förstås.

Användarvisningsbild

Re: Hur delar man stockar?

Hols Hyvleri  
#622355 Ett mobilt sågverk som delar stockarna i typ 4 delar. Enkelt, lätt och kräver inga investeringar. Bor du i Västra Götaland så hör av dig!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).