Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 824540 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619880
svampbob skrev:Jag kapar ved småstunder då och då. Jag försöker minska antalet gånger jag hanterar veden. Igår skotade jag ihop veden sist på dagen och rullade hem skotaren och lastade av på uppläggningsbordet och kapade den veden i morse innan jag åkte till skogen.

Det är ju guld när det flyter så bra.

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#619885
svampbob skrev:Jag kapar ved småstunder då och då. Jag försöker minska antalet gånger jag hanterar veden. Igår skotade jag ihop veden sist på dagen och rullade hem skotaren och lastade av på uppläggningsbordet och kapade den veden i morse innan jag åkte till skogen.


Ja det är ju precis så man kan/vill få till det med det här vädret. Funderar själv på att plocka av både kedjor och band så det går att hjula hem från skogen. Bor ju rätt nära. Banden behöver jag egentligen inte, är ändå för blött där det är blött, och nån snö är inte i sikte. Kedjorna är iofs bra på stenmarken men det kan nog funka utan när det är snöfritt.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#620414 Har ju fällt en massa gårdsträd hos folk förra året. En del av dem duger bara till ved, kan täcka lite av kostnaden. Men man får vara beredd på sånt här!
1579668431_img_20200121_094741_3.jpg


(Värre är dock att de flesta är så väldigt grova. Blir mycket manuellt arbete ned. Lutar åt att jag gör 25 cm ved av dem så det går att klyva med yxa. Men de värsta kvistbjörkarna får nog "slängas")

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#620423
Uvskogen skrev:Har ju fällt en massa gårdsträd hos folk förra året. En del av dem duger bara till ved, kan täcka lite av kostnaden. Men man får vara beredd på sånt här!
(Värre är dock att de flesta är så väldigt grova. Blir mycket manuellt arbete ned. Lutar åt att jag gör 25 cm ved av dem så det går att klyva med yxa. Men de värsta kvistbjörkarna får nog "slängas")

Bättre att hitta stålet med klyven än med sågen - vet inte hur ofta jag har gjort det i trädgårdar, och ljudet av kedja i spik, skruvar eller värre, är ett ljud som ofta kan kosta tid och cash. "Finns inga spik i våra träd", säger dom, men har det varit ungar där, så finns det :((
"Grovfulved" som jag inte orkar med, slänger jag inte. Jag bara skickar SMS till en jag känner som alltid behöver ved. Då kommer hans morsa (stark som en häst) och hans farsa och hämtar och klyver för han, och jag släpper skitjobbet som jag ändå får betald för :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621263 Ett fack(5 kubik) staplat och klart. Den 26 Januari! :surp:
Men lika trevligt känns det som i det brukar göra i april/maj :smile:
1580042208_20200126_133317.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#621301 Snyggt Uvskogen. :-bd
Men som dom gamla skulle sagt: Den veden kommer aldri att brinna om du jobbat med den på en söndag :wink:



Hos oss er vi klara (kapat, klyvt och täckt) med drygt 150m3, just nu. (Bilden er från förra veckan, så inte alt finns med.)
Skönt dessutan att kunna köra igen med vedmaskin utan läcka numera. :grin:

1580057380_img_20200121_121509.jpg

1580057382_img_20200121_121501.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621302
stegmaster skrev:Snyggt Uvskogen. :-bd
Men som dom gamla skulle sagt: Den veden kommer aldri att brinna om du jobbat med den på en söndag :wink:


I gengäld kommer kanske Uvskogen att brinna i helvetet, just för att ha jobbat med veden på den heliga vilodagen. :wink:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#622772 Det har minskat lite på våran vedlager, trots att det vore rekordvarmt denna vintaren.
Var inne ca 190 paller, ca 140kvar, men det rullar på jamnt, så inte så illa trots det milda väderet.
Bara ca 1/2 halv fullt i hallen numera, så nu kan vi parkera traktor och släpvagner utan problem.
Annars er vi klar med att kapat/klyvt ca 200 m3 björk til nästa sesong.

1580767566_img_20200203_093733.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#622776
stegmaster skrev:Det har minskat lite på våran vedlager, trots att det vore rekordvarmt denna vintaren.
Var inne ca 190 paller, ca 140kvar, men det rullar på jamnt, så inte så illa trots det milda väderet.
Bara ca 1/2 halv fullt i hallen numera, så nu kan vi parkera traktor och släpvagner utan problem.
Annars er vi klar med att kapat/klyvt ca 200 m3 björk til nästa sesong.

1580767566_img_20200203_093733.jpg

Är du nöjd med hallen ?? Ser väldigt bra ut 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#622790 Ja vi er veldig nöjda med den så langt. (måste nog ha den minst et helt år för att konkludera 100%, men alt verkar bra så langt.)
Det var den snabbaste och billigaste lösningen vi kunne få til under en sommar.
Den er rymmlig och det går lett att stapla paller, går faktisk vända med traktor inne i hallen, rymmar 200m3 hur fint som helst.
Er det veldig fuktig och det fruser til så blir det lite kondens, men inte mer enn det blir i plåthallen, och öppnar man porten er det snabbt borta, så inget farligt.
Er det relativt tort när det fruser til er det inga problem als.
Det som egentlig har imponert mig mest er den bra passformen det var på alt när vi satte upp den, finns ju hundre om inte tusentals hål, båda runda och fyrkantiga, och inte et en enda hål var fel, och inte saknades en enda bult eller muttar.
Det er ju ingen Norsk produsert hall typ OB Wik som kostar typ 4-5 gånger mer för samma storlek, så det var rett imponerandet,
Nu har det ramlat ner ca 25cm blöt snö nu i kväll och natt (sitter här och kollar skogsforum innan det blir en ny runda i snösvängen vid 05,00 tiden), så ska blir interessant å kolla i morgen om snöen åkt av duken. (Er första gången det er snö i år.)
Men den er godt dimmensjonert för båda vind och lastformåga, så det bordet vara lungt. hur som helst.
Er kanon fint att kunna ha torr ved på lager, så vi kan levera ved hela året, det har vi aldri haft tidligare, förutom typ 5-10 m3 i plåthallen.

En bild från i går innan det började snöa.

1580774710_img_20200203_094009.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#622799 Så bra att det inte blev problem med kondens 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#622800 Helt utan kondens går nog aldrig att komma i från. Jag märker i min stora hall som är helt utan sidor också att det kan bli lite dropp vid kraftiga väderomslag. Men inget som stör egentligen.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Førland  
#622808 Fine bilder og fin hall :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#622841 Tack for det Førland. :grin:


Ja helt rett vedproducent, kondens slipper man inte undan hur som helst.
Där vi står och produserer ved har vi endast ett tak utan vägger, och even här doppar det lite vid rett forhållanden vid fuktiga övergånger mellan +/- grader.

Bilden från i går ser ni i forriga inlägg ovan.
Så här ser det ut i dag. 28cm blöt snö. som nu frusit.
Absolut inga problem med hallen. (Nästan alt åkt av, gisser det som er kvar går nu när solen tar tag.)

1580818208_img_20200204_120052.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Mogge8212  
#623624 Hur får alla så fina 1kbm engångssäckar som går att stapla?
Det blir så förbaskat med luft i mina så när jag tar bort säckhållaren så kollapsar säcken rätt mycket på någon sida.
Drar ihop ytterst lite i botten och fyller den sen till max men får ändå bara i ca 0,9kbm i säcken.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).