Vedmaskiner, flishuggar

Bilder från er vedtillverkning

3031 inlägg 826037 visningar 183 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Blivande snickare  
#567250
svampbob skrev:
JensSkoog skrev:
svampbob skrev:Slutet är nära och jag är just nu väldigt trött på ved.

Går det varkligen an att tröttna på ved, isär
när man har en så grym produtionslina :d


Visst blev det ett lyft när jag nu bytte vedmaskin. Körde ikväll halvmeters ved genom 8-dels yxan. Diametern på stockarna låg mellan 20 och 30 cm. Då var det skoj en stund igen :ymparty:

Farsan cirklade björk i 20cents klabbar åt en sommargäst för några helger sen, finkluvet å 3 kubik staplat tog sin lilla stund.
Han skulle få nån annan att göra det nästa år sa han :lol:

Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#567255 Vadå 20centsklabbar? Funderade i flera sekunder. Tar dom 20cent st till nån jänkare😊😎

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

Blivande snickare  
#567256
halvproffs skrev:Vadå 20centsklabbar? Funderade i flera sekunder. Tar dom 20cent st till nån jänkare😊😎

Ja ursäkta, 20 centimeter :oops:
Dialektal miss :-b :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

JensSkoog  
#567257
Blivande snickare skrev:[
Ja ursäkta, 20 centimeter :oops:
Dialektal miss :-b :d

Det finns inga dialketala miss - eftersom dialektar bara är, och ofta är dom svåra
att förstå eftersom dom är så annorlunda, men fel blir dom aldrig :wink:

Senn vet ni vel vad som skiljer en dialekt och ett språk?
Ett språk har ägen här, flygvapen och sjöförsvar :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#567261
Blivande snickare skrev:
halvproffs skrev:Vadå 20centsklabbar? Funderade i flera sekunder. Tar dom 20cent st till nån jänkare😊😎

Ja ursäkta, 20 centimeter :oops:
Dialektal miss :-b :d


Ingen fara snickarn. Det var bara jag som var trögfattad. På stockholmsbyggen säger dom ofta cent.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#567421
svampbob skrev:Slutet är nära och jag är just nu väldigt trött på ved.

Ja det är nära här med. Björken blir klar denna veckan. Så har jag en vecka ungefär med lite blandat som ligger längs mina skogsvägar. I morgon är jag uppe i 2000 m3. Jo de är skönt när det blir färdigt. Även om det varit en hel del annat under säsongen så har jag hållt på 7 månader alldeles strax.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#569563 Hämtat sista blandveden från eget så nu är det 1,5 dag kvar. Börjar fylla ut planen nu. 2150 m3 varav 108 m3 levererat. Kan börja summera säsongen med reparationer nu. Allt jag gjort under året på alla mina maskiner är att jag bytt en bult som lyfter knivstålet på vedmaskinen. Inget med alla andra maskiner. Ganska otroligt egentligen med allt jag ändå kört.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

80-90  
#569576
Vedproducent skrev:Hämtat sista blandveden från eget så nu är det 1,5 dag kvar. Börjar fylla ut planen nu. 2150 m3 varav 108 m3 levererat. Kan börja summera säsongen med reparationer nu. Allt jag gjort under året på alla mina maskiner är att jag bytt en bult som lyfter knivstålet på vedmaskinen. Inget med alla andra maskiner. Ganska otroligt egentligen med allt jag ändå kört.

Jag är väldigt imponerad !! Gott jobbat 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#569616 Lägger upp några bilder till om någon vill se. En halv dag med grov pannved kvar som får manuellklyvas. Sen är det färdigt och det känns skönt!

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

halvproffs  
#569617 Grymt jobbat. Vad kör du med för säckar? Verkligen välfyllda.
Tycker mina är ganska klena.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#569633
halvproffs skrev:Grymt jobbat. Vad kör du med för säckar? Verkligen välfyllda.
Tycker mina är ganska klena.

Det är Espegards notsäck öppningsbara. Jo så där kan man inte fylla dom och sälja som 1,5 m3. Jag tömmer ju ur alla säckar i släpet vid leverans men det är 2 m3 i dom när veden torkat.

Avatar Fallback

Re: Bilder från er vedtillverkning

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#569636 Du måste ha en bra knut, tycker mina behöver rätt mycket kraft för att öppna säcken i botten

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#569639
gnisten83 skrev:Du måste ha en bra knut, tycker mina behöver rätt mycket kraft för att öppna säcken i botten

Struntar i knuten. Trär i en ny repstump nästa gång. Lättast så.

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

stegmaster  
#569666 Fantastisk flott vedproducent. :-bd
Hur manga m3 er det du får med på bilsläpet? (vet du sagt det förr, men har glömt det.)

Användarvisningsbild

Re: Bilder från er vedtillverkning

Vedproducent  
#569670
stegmaster skrev:Fantastisk flott vedproducent. :-bd
Hur manga m3 er det du får med på bilsläpet? (vet du sagt det förr, men har glömt det.)

10 m3 med 2 fack vardera 5 m3. Bara att lyfta ut mellanväggen om man vill det.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).