ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 421034 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538587
anersimyra skrev:Aha, det var backning som var frågan... :-bd med hjuling och vagn i annan terräng än en fotbollsplan är det tämligen hopplöst, särskilt om hjulingen saknar servo.. :o :shock:

+1

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

anersimyra  
#538590 Vid mitt andra uppdrag en glödhet sommardag tog det mig minst 30 minuter att backa en sträcka på tio meter.. 😤

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#538594
Camaro1969 skrev:Bra däck? Dom ha ju bara gått 100 mil sen ny:)

Ser ut som originaldäck, de ger inget vidare grepp i skogen.

Samt om du bara funderar på kedjor på en axel, så välj bak. Samt kontrollera att du kan ha kedjor fram på originalfälgarna offset, utan att kedjorna skulle ta i någonstans. Om du vill ha kedjor runt om.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Camaro1969  
#538597 Jo det är originaldäck från 2008.

Tror det blir ett par biltema bak, jag kör kanske 10 lass per år i vinterföre.. så det är ju verkligen på hobbynivå:)

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#538602
anersimyra skrev:Vid mitt andra uppdrag en glödhet sommardag tog det mig minst 30 minuter att backa en sträcka på tio meter.. 😤

Skulle du uppför mount everest? :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

skogsbonne  
#538612
Camaro1969 skrev:Bra däck? Dom ha ju bara gått 100 mil sen ny:)



Bara för att dom gått lite betyder det inte att dom är bra, originaldäck är ofta värdelösa, väldigt lite mönster i dom.

Bearclaw, bkt wing, mudlite, zilla är några som river gött i skogen :-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538614
Camaro1969 skrev:Jo det är originaldäck från 2008.

Tror det blir ett par biltema bak, jag kör kanske 10 lass per år i vinterföre.. så det är ju verkligen på hobbynivå:)

Ja då är ju en kedja som "traktor spesial" väldigt mycket överkurs...

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

anersimyra  
#538617
halvproffs skrev:
anersimyra skrev:Vid mitt andra uppdrag en glödhet sommardag tog det mig minst 30 minuter att backa en sträcka på tio meter.. 😤

Skulle du uppför mount everest? :mrgreen:

Så kändes det faktiskt.. :d men det var plan mark.. =))

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Camaro1969  
#538668
skogsbonne skrev:
Camaro1969 skrev:Bra däck? Dom ha ju bara gått 100 mil sen ny:)



Bara för att dom gått lite betyder det inte att dom är bra, originaldäck är ofta värdelösa, väldigt lite mönster i dom.

Bearclaw, bkt wing, mudlite, zilla är några som river gött i skogen :-bd


Jo absolut är det så, men kör slut på dessa först iaf,

Ska iväg å köpa kedjor på biltema nu, börjar med ett par bak..

Få se om man hinner testa imorrn:)

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

MDin  
#538671 Funderar skarpt på att skippa kedjor i år å montera dubb. Men innan jag bestämmer mig vill jag ställa frågan : Är dubben likvärdigt med kedja vid plogning? Att kedjor är bättre i skogen inbillar jag mig, eller har jag fel?

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

skogsbonne  
#538693
MDin skrev:Funderar skarpt på att skippa kedjor i år å montera dubb. Men innan jag bestämmer mig vill jag ställa frågan : Är dubben likvärdigt med kedja vid plogning? Att kedjor är bättre i skogen inbillar jag mig, eller har jag fel?


Dubben hjälper om det är isgata men i snö hjälper dubb inte.

Kör aldrig med kedjor längre, varken vid plogning eller framför hydraulvagn

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

MDin  
#538709
skogsbonne skrev:
MDin skrev:Funderar skarpt på att skippa kedjor i år å montera dubb. Men innan jag bestämmer mig vill jag ställa frågan : Är dubben likvärdigt med kedja vid plogning? Att kedjor är bättre i skogen inbillar jag mig, eller har jag fel?


Dubben hjälper om det är isgata men i snö hjälper dubb inte.

Kör aldrig med kedjor längre, varken vid plogning eller framför hydraulvagn
@skogsbonne Ofta har jag isgata på uppfarten från gården, dessutom har gårdsplanen en lutning. Har inte brytt mig att rikta upp. Fungerar ju större delen av året. Menar Du att kedjor är onödigt i skogen? Kör mycket lite under vintern i skogen. Det som inte har hunnits med under barmarkstiden får vänta till våren

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

skogsbonne  
#538739 Går lätt att dra i några billiga skruv också, funkar kanon på is men dom slits väldigt fort på asfalt vilket inte riktiga dubb gör men dom kostar typ 7 gånger så mycket också....

Onödigt är ju inte kedjor, iaf inte på vintern men inte värt besväret tycker jag, använder man dessutom maskinen till något annat är kedjor bara i vägen och besvärliga

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#538766 Min plan är att skaffa en enklare hjul uppsättning som kedjorna ska sitta på, sedan skiftar jag hjul beroende på vad jag ska göra eller köra.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Camaro1969  
#538814 Köpte ett par kedjor på biltema igår, testade dem nyss..

Ena kedjan lossnade spännet på innan man kom fram.. typ 300 meters körning...

Greppet var det inget att klaga på märkte knappt att det spann något där jag i förrgår inte tog mig upp..

Men när jag kommer hem ser jag att spännena typ vikit sig så jag funderar ändå på att lämna tillbaka dem.. de lär ju inte hålla känns det som?


IMG_0957.JPG
IMG_0958.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).