ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 422156 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Jägaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152726 Hej på er

Fina filmer och bilder i den här tråden. :smile:


Jag har lite funderingar ang. griplastar vagnar till ATV
Jag har själv en Honda 500FA med en Thule vagn efter och nu så har jag börjat fundera på en griplastar vagn istället för Thule vagnen.

Hur mycket klarar man att lasta och hur grova stockar orkar kranen med??



Mvh Peo

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#152738
nallesa skrev:Mycket fint arbete med dina lampor! Jag har en t1800 vagn och skulle gärna göra samma montage på min vagn. skulle du kunna förklara lite mer ingående hur du har gjort det hela. Inkoppling av el och liknande (har inga större kunskaper, men har monterat led arbetsbelysning på min fyrhjuling). Tack på förhand! Hasse



Tack ska du ha, jag kan ta lite mer detaljerade bilder och förklara hur jag gjort när jag får tid.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#152739
OAS-forests skrev:Kul att se hur du monterat lyktorna, jag har också arbetsbelysning men har inte monterat den på kranarmen, de sitter på huset till kransvängningen.

P.S. Går det inte att ändra "blider" till bilder, tycker det låter bättre.


Det är skönt med bra ljus, jag har inte lagt märke till felstavningen förän nu och jag vet inte hur man ändrar men tack för tipset :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#152740
Jägaren skrev:Hej på er

Fina filmer och bilder i den här tråden. :smile:


Jag har lite funderingar ang. griplastar vagnar till ATV
Jag har själv en Honda 500FA med en Thule vagn efter och nu så har jag börjat fundera på en griplastar vagn istället för Thule vagnen.

Hur mycket klarar man att lasta och hur grova stockar orkar kranen med??



Mvh Peo


Köp en vagn du kommer inte ångra dej, du ser ju ungefär hur mycket det går att lasta på bilderna, ca 1m3 per meter på normal full vagn så räknar jag, Mao ca 3m3 per lass med 3m l.
Den grövsta stocken jag har kört på den va 70cm i dia och det gick fint.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

nallesa  
#152742 Det låter bra! Ska bli kul att höra! Om man har 3 m längder och lastar lite över stöttorna, kan man räkna med att få på 3 kubikmeter då?

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#152744 Jag räknar iaf så :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

charmåsen  
#152756 Om man vill ha reda på m3fub så får man ta ca 54-67% beroende på grovleken o hur väl lastat det är, om det är löv som är krokig så får du betydligt lägre fast volym,ner till ca 45%!

Mvh Andreas

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

axwell  
#152784
charmåsen skrev:m man vill ha reda på m3fub så får man ta ca 54-67% beroende på grovleken o hur väl lastat det är, om det är löv som är krokig så får du betydligt lägre fast volym,ner till ca 45%!

Mvh And


Visst men här menas väl travat mått, även det lite i överkant.
Om jag förlänger stakarna på min mörevagn med 40 cm så brukar lastarean bli 1,1 m2.

I originalutförande bör det ligga en bit under 1m2.

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#152810 För skojs skull gick jag ut och mätte min kinesvagn för det kan ju vara kul att veta hur mycket som går på den. Lastarean är 5730cm * längd 3000=1,7m3t* ca0,6= 1m3fpb.

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Blivande snickare  
#153340 Har likadanna lampor på vår lastbil som seabass har på sin vagn men jag tycker att dom inte lyser så bra, dom bländar bara som fa när man går bakom. Va tycker du?

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#153412 Jag satte 8st på traktorn också, tycker det lyste bättre än vad jag trodde de skulle göra de är ju väldigt små, de lyser ju sämre än xenon men duger fint åt mitt bruk, hoppas de fungerar ett tag bara, de var ju misstänksamt billiga :)
Bländar gör de verkligen ja, det tycker jag alla led lampor jag har gör.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Blivande snickare  
#153503 Ja de e väl när man e van med ^:)^ xenon lampor ^:)^ :lol:
Våra har hängt med sedan början av juni och alla lyser än.

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Redalsrusken  
#154398 Hei, takk for fint forum, mye interessant å lese og lære. Legger ved noen bilder fra helgens vedkjøring. Første sesongen med Kranman T1900 vogn. Fungerer imponerende bra på alle måter. Fantastisk fremkommelighet og lasteevne selv i vanskelig terreng. Kjører med en Polaris Sportsman 800 EFI.

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#155164 Här kommer lite från dagens körning, lite timmer blev det också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Redalsrusken  
#155378
Seabass skrev:Här kommer lite från dagens körning, lite timmer blev det också.


Hei, fine bilder. Hvordan fungerer T1700 i brant terreng? Jeg har litt problemer med at motoren på aggregatet stopper når jeg kjører ned brante bakker. Må ha bra med bensin i tanken :surp: Skal se om jeg kan gjøre en modifikasjon-

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).