ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 421986 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Ent  
#536658 Angående backning med vagn: Jag står ibland med bägge fötterna på det högra fotsteget med näsan mot sadeln, höger hand på gasen och höger fot nära fotbromsen. Alternativt stödjer jag vänster knä längst bak på sadeln. Håller fast i kanten på den bakre boxen med vänster hand. Can-Ammen har ju väldigt effektiv servo så det går bra att styra med en hand.

Då har jag full uppsikt bakåt utan att behöva vrida av mig huvudet. Det funkar bättre för min stela nacke och progressiva brillor där jag har svårt att se allra längst ut i synfältet, än att sitta som vanligt.

Dock har jag en vanlig kranvagn utan vare sig drivning eller ramstyrnning att hålla koll på.
Jag vet inte hur såna kontroller ser ut och funkar, om man monterar ett handtag på den bakre förvaringsboxen och manövrerar med tryckknappar så kanske man kan styra vagnen med vänster hand? Jag bara spånar här, har ingen egen erfarenhet :?: :?:

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Camaro1969  
#538491 Hugger lite så jag ska komma åt dikesrensning men minigrävarn.. men vet inte vart jag ska göra av all ved:/

IMG_0944.JPG


IMG_0947.JPG

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#538505 Kan du inte sälja den då? Brukar ju inte vara något problem, antingen till industri eller hemeldare.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Camaro1969  
#538525 Tycker det blir för dålig timpenning, jag skänker hellre till bekanta isåfall:) knepigt tankesätt kan tyckas men det känns bättre så:)

Sista lasset kom jag inte upp till vägen med.. det slirade.. så nu funderar jag på kedjor.. runt om eller bara bak? Vad säger ni?

IMG_0949.JPG

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Ent  
#538527 100 % bättre med Biltema billiga kedjor än inga alls. Du får kedjor runt om för mindre än en omgång bak av nästa prisklass upp.

Riktigt maffiga krysskedjor är förstås bättre men de kostar ju en slant också.
Senast redigerad av Ent fre 14 dec 2018, 15:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

jannee  
#538531 Såga och klyv upp veden, den blir nästan aldrig för gammal eller oduglig
Gjorde ved av all massaved efter Gudrun, tog mig tio år innan den tog slut och det sista brann minst lika bra som den första veden.
Alltid bra att ha några hundra kubik i ladorna :grin:

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#538536
Camaro1969 skrev:Tycker det blir för dålig timpenning, jag skänker hellre till bekanta isåfall:) knepigt tankesätt kan tyckas men det känns bättre så:)

Sista lasset kom jag inte upp till vägen med.. det slirade.. så nu funderar jag på kedjor.. runt om eller bara bak? Vad säger ni?

IMG_0949.JPG


Bättre lite betalt än inget kan jag tycka.
För dom pengarna kan du kanske köpa riktiga kedjor om du tänkt haft atv-n kvar.
Värt vartenda öre motför nåt billigt skit.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Ent  
#538541
halvproffs skrev:
Camaro1969 skrev:Tycker det blir för dålig timpenning, jag skänker hellre till bekanta isåfall:) knepigt tankesätt kan tyckas men det känns bättre så:)

Sista lasset kom jag inte upp till vägen med.. det slirade.. så nu funderar jag på kedjor.. runt om eller bara bak? Vad säger ni?

IMG_0949.JPG


Bättre lite betalt än inget kan jag tycka.
För dom pengarna kan du kanske köpa riktiga kedjor om du tänkt haft atv-n kvar.
Värt vartenda öre motför nåt billigt skit.


Kvalitetskedjor är sannolikt mycket bättre än BT (har själv bara haft såna, inte testat nåt annat), men ofta när det gäller ATV så är det kanske frågan om att få tillräckligt med tyngd på hjulen så att man faktiskt får ner fästet i backen. Vet att jag läst i någon tråd om saltvattenfyllda däck? Med sådana får man nog bättre utdelning på merkostnaden för kvalitetskedjor.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

skogsbonne  
#538563
Camaro1969 skrev:
Sista lasset kom jag inte upp till vägen med.. det slirade.. så nu funderar jag på kedjor.. runt om eller bara bak? Vad säger ni?

IMG_0949.JPG



varför inte köpa bra däck?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Camaro1969  
#538564 Bra däck? Dom ha ju bara gått 100 mil sen ny:)

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#538581 Vi frågar @anersimyra om experthjälp!

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

anersimyra  
#538582
1544812219_26af9f72-b85b-477a-b631-e37d4d57cfb0.jpeg
. Talar ni möjligen om TB kedjan? Talar vi materialkvalite och funktion finns inget som ens kommer i närheten. Prova själva att spetta på utför en brant backe med svallis och bromsa för fullt hur det känns när greppet är bättre än med slicks på torr asfalt.. :-bd :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

anersimyra  
#538584 Aha, det var backning som var frågan... :-bd med hjuling och vagn i annan terräng än en fotbollsplan är det tämligen hopplöst, särskilt om hjulingen saknar servo.. :o :shock:

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538585
anersimyra skrev:
1544812219_26af9f72-b85b-477a-b631-e37d4d57cfb0.jpeg
. Talar ni möjligen om TB kedjan? Talar vi materialkvalite och funktion finns inget som ens kommer i närheten. Prova själva att spetta på utför en brant backe med svallis och bromsa för fullt hur det känns när greppet är bättre än med slicks på torr asfalt.. :-bd :ymparty:

Bara instämma. Köpte mina på rekommendation från en Stockholmare. :wink: Aldrig hänt före eller efter men är så ruskigt nöjd sen flera år! Dessutom kom de i en tygpåse som jag fortfarande använder!

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538586
Camaro1969 skrev:Tycker det blir för dålig timpenning, jag skänker hellre till bekanta isåfall:) knepigt tankesätt kan tyckas men det känns bättre så:)

Sista lasset kom jag inte upp till vägen med.. det slirade.. så nu funderar jag på kedjor.. runt om eller bara bak? Vad säger ni?

IMG_0949.JPG

Du ska ha kedjor runt om. Sen sätter du vikt fram, typ 25-40 kg så får ordentligt grepp i styrningen. Bak fixar du med lasten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).