ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 422271 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#531261 Gjort hela välta på 6h?

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#531263 Ungefär 6 timmar. Började i morse och gjorde kväller i 3 tiden. Kort och fin körväg. Snittlängd på virket ca 4m.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Vilsten  
#531271 Det var hugget sen tidigare antar jag?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#531274 Passat på att hugga dom här underbart fina höstdagarna. Dåliga dagar gör jag något inomhus.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#531289
halvproffs skrev:Ungefär 6 timmar. Började i morse och gjorde kväller i 3 tiden. Kort och fin körväg. Snittlängd på virket ca 4m.

:-bd

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532065 Alltså, backning med driven vagn och ramstyrning.
Jag försöker och grejar men får det inte det att gå smidigt som en typ Bison. Medveten om att en "midja" gör skillnad men hyfsat bra borde det gå ändå. Tänker mig att i princip ska jag låta vagnen dra hela ekipaget bakåt och riktningen styrs av vagnen med ramstyrningsknappen.
Hur går det för er andra?

Det jag vill uppnå är något liknande detta:

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#532070 Träning min vän, träning. Ofta gör man för stora utslag typ när du backar med släpvagn.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532071
halvproffs skrev:Träning min vän, träning. Ofta gör man för stora utslag typ när du backar med släpvagn.
Jo det är ju det jag gör! Kan du backa med ditt ekipage som han gör med traktorn?
Tycker att man, i princip i varje fall, borde kunna åka med framhjulen i samma spår och inte behöva motställa som man gör med släpvagn. Tanken är alltså att det är vagnen som drar och atv bara följer med. Utan att trycka annat än marginellt.
Sen att det är bökigt att sitt och vrida på huvudet är en annan sak. Man får väl uppfinna ett bakstyre till hjulingen[emoji2]

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

svampbob  
#532074 Vi kan nog vara säker på att han sitter bakåtvänd i traktorn när han backar på filmen.

Jag tyckte att det gick rätt hyfsat att backa med vagn och hjuling men jag gjorde aldrig så där långa backningar sedan så gick det alltid bättre att titta över den vänstra axeln.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#532075
svampbob skrev:Vi kan nog vara säker på att han sitter bakåtvänd i traktorn när han backar på filmen.

Jag tyckte att det gick rätt hyfsat att backa med vagn och hjuling men jag gjorde aldrig så där långa backningar sedan så gick det alltid bättre att titta över den vänstra axeln.
Var hade du knappen för ramstyrningen då?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Erre  
#532076 Har en egen liten film.
Med en snäll backning.


Ingen drift på vagnen.
Å jag kan inte sitta bakvänd i Forden.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

svampbob  
#532078
Uvskogen skrev:
svampbob skrev:Vi kan nog vara säker på att han sitter bakåtvänd i traktorn när han backar på filmen.

Jag tyckte att det gick rätt hyfsat att backa med vagn och hjuling men jag gjorde aldrig så där långa backningar sedan så gick det alltid bättre att titta över den vänstra axeln.
Var hade du knappen för ramstyrningen då?


Smart fråga den satt på höger sida så klart att det gick bättre för mig att titta över vänster axel :d

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#532080
Uvskogen skrev:
halvproffs skrev:Träning min vän, träning. Ofta gör man för stora utslag typ när du backar med släpvagn.
Jo det är ju det jag gör! Kan du backa med ditt ekipage som han gör med traktorn?
Tycker att man, i princip i varje fall, borde kunna åka med framhjulen i samma spår och inte behöva motställa som man gör med släpvagn. Tanken är alltså att det är vagnen som drar och atv bara följer med. Utan att trycka annat än marginellt.
Sen att det är bökigt att sitt och vrida på huvudet är en annan sak. Man får väl uppfinna ett bakstyre till hjulingen[emoji2]


Har ju inte vagnstyrning på atv-vagnen om du menar den så är svaret nej.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

skogsbonne  
#536614 Utkörning av gallringen jag håller på med, kör med fallande längder nu så man slipper hålla på med måttbandet :smile:

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536618
skogsbonne skrev:Utkörning av gallringen jag håller på med, kör med fallande längder nu så man slipper hålla på med måttbandet :smile:


Ser ju trevligt ut! Kör lika denna säsong, har ju driven vagn numera. Men jag tar av mina om de blir över 5, det får bli ved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).