ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 422196 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#782912
svampbob skrev:
halvproffs skrev:Väcker liv i tråden igen.


Det ser trevligt ut i skogen. Om jag minns rätt så bytte du en led. Funkar det bra?


Drivaxlarna i fram är bytta. Annars är det bara mindre grejer bytta. Funkar bra att köra nu när det blev fruset.

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

svampbob  
#782915
halvproffs skrev:
svampbob skrev:
halvproffs skrev:Väcker liv i tråden igen.


Det ser trevligt ut i skogen. Om jag minns rätt så bytte du en led. Funkar det bra?


Drivaxlarna i fram är bytta. Annars är det bara mindre grejer bytta. Funkar bra att köra nu när det blev fruset.


Nu blev det fel jag tänkte på dig själv var det inte ett knä?

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

tallen100  
#782919 Verkar som båda är servade😆

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#782926 Det var den 19sep som jag böt knä. Får och kan hugga 2 tankar per dag. Visst känns det men det tar ca 6 månader innan man blir smärtfri. 😀

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#782941 Det var den 19sep som jag böt knä. Får och kan hugga 2 tankar per dag. Visst känns det men det tar ca 6 månader innan man blir smärtfri o int kan jej vänt så läng 🤣

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

axwell  
#782951
svampbob skrev:Nu blev det fel jag tänkte på dig själv var det inte ett knä?

Same but dfferent

Jag såg en Polaris framför mig! :oops:

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#783030
svampbob skrev:
halvproffs skrev:Väcker liv i tråden igen.


Det ser trevligt ut i skogen. Om jag minns rätt så bytte du en led. Funkar det bra?


Så tokigt det kan bli ibland. Jag tänkte på styrled och du tänkte på knäled 🤣 .
Har ni ett slitet knä så var inte rädd för att byta ut det!
Kryckor en vecka och massor av olika styrkeövningar för knät i ungefär en månad.
Började hugga försiktigt. Får ha full belastning i lyft men vridning av knä no no.
Lite OT men kände att det kanske hjälper någon.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

jannee  
#783060 Du/Ni bör ha i åtanke att en mekanisk knäled endast är en reservdel = begränsad livslängd men inte minst hållbarhet,
Frugan säger att 10 år brukar de vara beräknade att fungera felfritt, därefter beror det mycket på hur du/ni behandlat knät, belastning med mer än 25 kg + kroppsvikten kan vara förödande.
Träna muskulaturen runt knät kan vara det som avgör hur länge det ska hålla = cykla 2 till 3 mil/dag eller motionscykel 1 timme/dag är att rekommendera.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

svampbob  
#783075 Det är risk att kedjan blir slö om du sågar i det rostfria knäet.
Vi hade en sågolycka här utanför Umeå i veckan. En kille som lyckades såga sig mellan skyddskängan och skyddsbyxorna.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#783095 Ca 12h framkörning med 4hkulingen.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

axwell  
#783106
halvproffs skrev:av halvproffs » Idag, 13:41
Ca 12h framkörning med 4hkulingen.

Vilket fint julkort !

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#785094 Tack Axwell! Kommer fler bilder längre fram. Nu när kylan dämpats, upplegan försvunnit och covid nästan är bra så finns huggarlusten där igen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#785096 @Seabass som startade tråden och hade många fina bilder vad gör han nuförtin?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Stig.V  
#786078 Är det någon som vet vad överströmningsventilen skal vara ställ på (Bonnet 3200)?
Köpte en begagnad vagn för ett tag sedan, tyckte det glappade lite mycket i kranbommen, det var bulten som glappade i bomfästet, svetsade bulthålet för att sedan slipa upp igen till rätt diameter, kranen blev som ny 😉. Tyckte den var lite trött i drivningen så jag höjde trycket ca10 bar till 170 bar på överströmningsventilen, det blev ganska stor skillnad, men eftersom jag inte vet vad rekommenderat tryck är så vågade jag inte höja mera.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

BGM  
#805241
1688404782_20230515_121705.jpg
Lägger in några bilder från vårens snöbrottskörning. 29 lass, 46 m3fub. 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).