ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 421131 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Mattsjo  
#734915 Sista vedlasset för i år 😀

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

jhe  
#755276
1649532157_409bae56-0a0d-4d35-baaf-089db74375e2.jpeg
Vindfälle på väg, hämtat ströträd på mark med dålig bärighet så traktorn fick vila i dag.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Peter_Högdahl  
#758386 Kör ingen ved just nu men har däremot byggt en bro💪 Nu är planen att fortsätta hugga en väg genom resten av ungskogen så man kan åka genom hela skiftet 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

JAndersson  
#759363 Mycket inspirerande bilder och läsning i denna tråd. Av förklarliga skäl har jag dock inte lyckats läsa hela tråden 🙂

Hur som helst tänkte jag dela av mig av bilder från i fredags då jag, min far och en kompis var och tog rätt på några vindfällen.
1653919204_pxl_20220527_103540994.jpg

1653919204_pxl_20220527_142126636.jpg


Fyrhjulingen är en CF Moto 450 EFI EPS L (förlängd) och är traktor A registered. Vagnen är en del av en Orsadoning (http://www.orsavagnen.se/orsadoningen.html). Är i princip en Orsa kombivagn (http://www.orsavagnen.se/kombivagnen.html) men utan den främre grinden.

Måste säga att jag är nöjd med ekipaget. Kan kanske inte ta de största lassen men var förvånansvärt smidig och bra på att ta sig fram. Var bitvis rejält stenigt. Skogsfastigheten finns i Örnsköldsviks kommun.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Ent  
#759383
JAndersson skrev:Mycket inspirerande bilder och läsning i denna tråd. Av förklarliga skäl har jag dock inte lyckats läsa hela tråden 🙂

Hur som helst tänkte jag dela av mig av bilder från i fredags då jag, min far och en kompis var och tog rätt på några vindfällen.
1653919204_pxl_20220527_103540994.jpg

1653919204_pxl_20220527_142126636.jpg


Fyrhjulingen är en CF Moto 450 EFI EPS L (förlängd) och är traktor A registered. Vagnen är en del av en Orsadoning (http://www.orsavagnen.se/orsadoningen.html). Är i princip en Orsa kombivagn (http://www.orsavagnen.se/kombivagnen.html) men utan den främre grinden.

Måste säga att jag är nöjd med ekipaget. Kan kanske inte ta de största lassen men var förvånansvärt smidig och bra på att ta sig fram. Var bitvis rejält stenigt. Skogsfastigheten finns i Örnsköldsviks kommun.

Ser smutt ut 👍 . Men nog rekommenderar jag en kran med vanlig 12 V vinsch med fjärrstyrning. Man handlastar såklart det man orkar, men för de grövre bitarna eller sånt som ligger besvärligt till är det väldigt behagligt att bara gå vid sidan och styra undan för hinder. Och om man bökar fast sig och behöver dra sig bakåt är vinschen också bra. Det är väl värda pengar, och det behöver inte vara värsta sortens Warn, en kines för 1500 kr duger gott.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

JAndersson  
#759386
Ent skrev:
JAndersson skrev:Mycket inspirerande bilder och läsning i denna tråd. Av förklarliga skäl har jag dock inte lyckats läsa hela tråden 🙂

Hur som helst tänkte jag dela av mig av bilder från i fredags då jag, min far och en kompis var och tog rätt på några vindfällen.
1653919204_pxl_20220527_103540994.jpg

1653919204_pxl_20220527_142126636.jpg


Fyrhjulingen är en CF Moto 450 EFI EPS L (förlängd) och är traktor A registered. Vagnen är en del av en Orsadoning (http://www.orsavagnen.se/orsadoningen.html). Är i princip en Orsa kombivagn (http://www.orsavagnen.se/kombivagnen.html) men utan den främre grinden.

Måste säga att jag är nöjd med ekipaget. Kan kanske inte ta de största lassen men var förvånansvärt smidig och bra på att ta sig fram. Var bitvis rejält stenigt. Skogsfastigheten finns i Örnsköldsviks kommun.

Ser smutt ut 👍 . Men nog rekommenderar jag en kran med vanlig 12 V vinsch med fjärrstyrning. Man handlastar såklart det man orkar, men för de grövre bitarna eller sånt som ligger besvärligt till är det väldigt behagligt att bara gå vid sidan och styra undan för hinder. Och om man bökar fast sig och behöver dra sig bakåt är vinschen också bra. Det är väl värda pengar, och det behöver inte vara värsta sortens Warn, en kines för 1500 kr duger gott.


En kran med elvinsch med fjärrstyrning hade absolut varit en fördel för grova och tunga stockar. Men verkar inte gå att få på min vagn. Eftersom vi också har hästar som vi håller på att köra in för att förhoppningsvis kunna använda i skogen så valde jag en lösning som både fungerar till fyrhjuling samt till häst. En annan fördel med en vagn utan kran är att vikten på vagnen blir så låg så att den är lätt att flytta runt på. En fördel när man inte lyckades backa på plats där det var besvärligt 🙂

Nu sitter det också en handdriven lastvinsch på vagnen som man kan flytta runt. Fungerar förvånansvärt bra. Gissar dock att det kan bli kämpigt om man skall lasta riktigt tunga stockar 🙂 Nu hade de grövsta stockarna en diameter på ca 27 cm samt en längd på ca 3,4 meter. Och de gick bra att lasta även om man fick ta i lite 🙂

Antar att man framförallt kan sakna kran när man skall lasta av grova och tunga stockar. Så tar gärna emot tips.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

toker72  
#759389 Även med kran är det inte så enkelt att lyfta på grova stockar man får vincha på dom första över bakhjulet. Jag hade tidigare en Kranman 1100 vagn med kran och elvinch och den vagnen hade ett flyttbart enkelt stödben och även med det utfällt ville vagnen tippa. Kör numera med driven kranman vagn med hydraulkran samt hydraul vinch och det är stor skillnad men stor skillnad i pris också. Numera har jag den vagnen efter en Jinma 254 mini traktor men har kvar grejer så jag kan ha den efter atv också.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

jhe  
#759390 Hej
Jag hare en Weimer we-700 vinsch med radiostyrning på min vagn driver den med ett kranman Hydraul aggr. Funkar bra hade elvinsch tidigare men tyckte den gick för sakta och blev ”trött” efte ett tag.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Brakbrakaren  
#773599 Lägg gärna in någon bild där man ser hur tungt ni vågar lyfta med virekran innan den viker sig.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

toker72  
#773607 Jag lyfte i alla fall rejäla stockar med min kranman 1100 blir dom grövre än vad jag lyfte med den får nog nuvarande Kranman 1710 tufft med dom.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Lundbäck  
#775506
1666007223_20210426_165141.jpg
Brakbrakaren skrev:Lägg gärna in någon bild där man ser hur tungt ni vågar lyfta med virekran innan den viker sig.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Camaro1969  
#775508 den där stocken har du inte lyft hel med den kranen :)

ja har en lika å den hade gått av direkt..

men man kan ju rulla på dem på något vis iaf :)

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Lundbäck  
#775529 Nej verkligen inte men efter mycket vinchande och rullande så gick det.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#782895 Väcker liv i tråden igen.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

svampbob  
#782902
halvproffs skrev:Väcker liv i tråden igen.


Det ser trevligt ut i skogen. Om jag minns rätt så bytte du en led. Funkar det bra?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).