ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 422670 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Camaro1969  
#538815 Inbillar mig att spännet var rätt rakt när jag monterade dem.. men iof kanske de inte rör sig mer än sådär heller?:)

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#538818 För mjukt material i spännaren förmodligen.
Ta dubbel najtråd och naja ett varv runt spännaren så den inte lossnar. Sparar mycket svordomar på det viset 🙂 👍

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

MrStraightpull  
#538824 Ett schackel som sätts en "bit in" på spännaren funkar bra också.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Ent  
#538845 Jag kör med Wirelås med låsmuttrar, det blir lite tightare /mindre spretigt än med schackel. Det har i mitt fall främst betydelse pä insidan där det går ganska nära övre fjädertallriken.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#538847
Ent skrev:Jag kör med Wirelås med låsmuttrar, det blir lite tightare /mindre spretigt än med schackel. Det har i mitt fall främst betydelse pä insidan där det går ganska nära övre fjädertallriken.

Låter bra, men skulle du kunna bjuda på en bild?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Camaro1969  
#538849 Men ingen ide att byta in dessa då tror ni?

Kändes ju lite sådär..

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Fraden  
#538856 Rolig tråd detta.
Såg att kedjor kom på tal.
Tänkte handla Biltemakedjor jag med, men efter dessa bilder så tror jag att jag skippar det.

Så. Vad ska man ha?
För plogning och för timmerkörning i skogen?
Gärna något som håller.

Kör Suzuki KQ 750 med lite större hjul på (har en big swede).

IMG_4688.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#538865 Tänk er att ni har 1ton virke på vagnen + vagnstyngd + 4 hjulingens tyngd och ni ska uppför en mindre backe och det börjar slira och kedjorna drar och hugger i underlaget då vill det till att det är kvalite på kedjorna.
Bara mina 5 spänn.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Fraden  
#538867
halvproffs skrev:Tänk er att ni har 1ton virke på vagnen + vagnstyngd + 4 hjulingens tyngd och ni ska uppför en mindre backe och det börjar slira och kedjorna drar och hugger i underlaget då vill det till att det är kvalite på kedjorna.
Bara mina 5 spänn.


Absolut. Vad ska man då köpa?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#538874
Fraden skrev:
halvproffs skrev:Tänk er att ni har 1ton virke på vagnen + vagnstyngd + 4 hjulingens tyngd och ni ska uppför en mindre backe och det börjar slira och kedjorna drar och hugger i underlaget då vill det till att det är kvalite på kedjorna.
Bara mina 5 spänn.


Absolut. Vad ska man då köpa?


Som det står tidigare i tråden-Traktor spesial, tror andersimyra har ett mer lätthittat namn på dem.
Jag höll på med alla möjliga varianter på billiga kinakedjor. Alla gick sönder på kort tid. Sedan fick jag tippset av "anersimyra" om Traktor spesial. De kostar men har fungerat nu i många år och ger ett helt otroligt grepp. Du tror du har en helt ny maskin.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Fraden  
#538876 Tack för svar! Ska spana in dessa.
Nästa fråga från en som aldrig kört med kedjor på atv förr.

Ska man ha kedjor både fram och bak?
Eller räcker det att ha bara fram?

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

halvproffs  
#538879 Till min förra atv köpte jag dyra piggkättingar som var helt suveräna. Köpte hos Traktor Nord.
Till min nästa atv skickade jag efter relativt billiga piggkättingar utan hårdmetallpiggar av Nyvab och först skickade dom fel kedjor till framhjulen som var 3dm för korta. Vid påstötning så frågade dom om jag satt på dom rätt. Efter ca 15 telefonsamtal blev det rätt. Jag köper aldrig därifrån nå mer. Kedjorna är också dåliga och en spännare gick av första vintern. Jag har på alla 4 hjulen. Skyddar däcken mot vassa stenar.
Så om ni ska vara nöjd så köp kvalite.

Avatar Fallback

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Hema  
#538881
Fraden skrev:Tack för svar! Ska spana in dessa.
Nästa fråga från en som aldrig kört med kedjor på atv förr.

Ska man ha kedjor både fram och bak?
Eller räcker det att ha bara fram?

Bästa är väl att fråga en återförsäljare. Men 4x4 trivs väl bäst att alla hjul utsätts för liknande belastning. Men om det bara gäller en axel, hade jag tveklöst valt den bakre.

Finns en tråd om några andra kedjor:
https://skogsforum.se/viewtopic.php?f=129&t=24383&hilit=ikh+k%C3%B6ptips
Bild


OFA ska även ha några med vad jag tror runda dumm ATV7 eller vad den heter.
Bild

http://www.ofa.fi/se/tuotteet-copy/latta-slirskydd-for-atv-och-gaffeltruckar/atv/1736/atv-7-pro

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Fraden  
#538883 Sitter just och läser om kedjorna i översta länken.
Under 1000kr/paret, och verkar vara vettiga. Har dock bara kommit till sidan två ännu.

Användarvisningsbild

Re: Bilder Ved/timmer körning med atv

Camaro1969  
#538940 Ser att man kan byta ut spännaren om den inte skulle hålla så mkt längre..

Då tror jag faktiskt biltemakedjorna får hänga med ett tag..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).