Goes ATV 520 test?


Maskinen har utrustats med större däck vilket var ett klart misstag, när maskinen fastnar i myren orkar inte däcke snurra!
Detta är ju en modifiering från original, men ändå! Däcken orkar alltså inte snurra.
Jag har fö. gjort exakt samma mod på min Canam 400 utan problem.
Tycker maskinen känns orkeslös och man får nästan ta satts i skogen, även på landsväg var den trött och kom bara upp i ca 50 km/h. Återigen spelar däcken som sagt in.
När vi hämtat första älgen hängde dragkroken i backen, själva infästningen i ram hade vikt sig. Konstruktionen på infästningen visar att det inte är tänkt att dra tungt med dessa maskiner.
Noterade även att svängradien inte är den bästa mot vad man är van, blir många omtag och backningar.
Sen är allt väldigt öppet och exponerat, återigen i jämförelse med min egen Canam.
För att summera lite så fungerar nog maskinen ypperligt till persontransport på väg eller i terräng om man tar det lite lugnt och ser upp var man kör men är absolut inget att dra tungt med i skogen.
Maskinen är å andra sidan billig och man kanske kan leva med bristerna om man inte ska dra tungt förstås.
Maskinen är fö. till salu, har i skrivande stund ca. 60 km på trippmätaren.
Skicka PM till mig vid intresse.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Kan hålla med dig om att det är idioti att inte ha någon skyddande plast i hjulhuset.
Dragkroken fastnar på stenar. Jag kapade av den så den kom innanför bakhjulen. Blev lite bättre i alla fall.
Egentligen är jag väl en dålig referens för jag har inte haft en "kvalitets maskin".
Folk som har frågat har jag ibland rekommenderat den och ibland inte beroende på var deras körning ser ut.
Älgar jagar jag inte eller skotar virke. Det finns de som har riktiga skotare

Jag vet att den är från Taiwan och att det är en del problem. 3 års garanti hjälper väl något.
Har för närvarande en Honda TRX350 som startar när den vill och verkstad hittar inga fel

Så var det med den märkeskvaliten!
Hondan är till salu för 15000:-
Till och från skogen fungerar en Goes 520 utmärkt.
Ska man koppla på en timmerkärra hade jag höjt mig i prisklassen.
Ska man köra full fart över stock och sten hade jag valt något annat.
Tar man det lungt så klarar Goesen det.
Min display glappade, det fixades på garanti i samband med service.
Dragkroken sticker ut alldeles för långt bakom bakhjulen men den är lätt att ta av eller kapa.
Största nackdelen med de nyare Goes (2016 tror jag) är att det inte sitter några plastkåpor i hjulhusen fram.
Röjkvist skrev:Jag vet att den är från Taiwan och att det är en del problem
Den är dessvärre inte från Taiwan, utan från Kina. En CfMoto som den franska Europaimportören dekaltrimmar till Goes.
Om du absolut vill ha en CfMoto, köp en modell med insprutning, inte förgasare.
Dragkrokens läge långt bak är troligen ett tillval, återställs på några sekunder.
Bara fördelar med förlängd dragkrok om den inte skall dra tungt, för det skall den väl inte.

Röjkvist skrev:Funderar på en GOES 520. Då vi inte använder nuvarande till annat än transport till skogen.
Älgar jagar jag inte eller skotar virke. Det finns de som har riktiga skotare![]()
Jag vet att den är från Taiwan och att det är en del problem. 3 års garanti hjälper väl något.
Har för närvarande en Honda TRX350 som startar när den vill och verkstad hittar inga fel![]()
Så var det med den märkeskvaliten!
Hondan är till salu för 15000:-
Har varit med om liknande på en atv då var felet att det nya biltema batteriet inte fick full kräm på startmotorn vid kallare väderlek då det var lite trögare.
Samma symptom verkstaden gjorde kompressions tester gick igenom allt och hittade inget fel, för det var inget fel på motorn.
CDI box bytt, tändspole bytt, tändstift bytt.
Förgasare kontrollerad.
Idag startade den på första knapptrycket, imorgon avgör Hondaguden

Röjkvist skrev:Batteriet är ett Yuasa och det går att köra starten i 10-15min.
CDI box bytt, tändspole bytt, tändstift bytt.
Förgasare kontrollerad.
Idag startade den på första knapptrycket, imorgon avgör Hondaguden
Det som var på min Suzuki 450 var ett gel batteri på 14ah men när vi bytte till ett annat batteri på 16 ah men med ett värde på cca på 210 amp då var sorgen borta

Vet inte hur det är med din men om inte ATV:n startade under första minuten å kunde man bara stå och mala för den vart sur.
bara att montera bort tändstift och köra tryckluft i cylindern för att få ut överskotts bränsle sedan börja om igen

men vissa dagar startade den hur lätt som helst.
Ett test du kan göra om batteriet misstänkt är, att när den inte vill starta avbryt nästan direkt så den inte blir sur sedan serie koppla ditt nuvarande batteri med t:ex ett bilbatteri, det var så vi kom på felet på suzukin.
hoppas jag den håller för.
Köra ut virke finns det andra maskiner till, tror de heter skotare

Jag återkommer med rapport!
Röjkvist skrev:Medveten om Goes bristande kvalité. Men till att frakta ut röjsågen och inspektionsturer till skogen
hoppas jag den håller för.
Köra ut virke finns det andra maskiner till, tror de heter skotare![]()
Jag återkommer med rapport!
Det kommer den att klara fint, kvalitén på dom har gått fram mycket senaste 5 åren.
Vet om 2 goes som inte krånglat någon från 2014 och dom har gått mycket väldigt mycket.
Medans en från 2010 hittar till verkstaden själv
Uppgraderade mig i juni förra året till en Honda Rubicon med extra allt. Det kostade en slant men funkar som en klocka. Dessutom mycket bättre bemötande och vilja hos återförsäljaren. Bägge maskinerna har i stort använts dagligen till allt möjligt och det mesta.
För egen del kommer besparingalternativet aldrig att vara ett val i framtida investeringar. För att kunna uppnå glädje och produktivitet är det en förutsättning att saker fungerar när det skall användas.
Har dock full förståelse för dem som gör valet att köpa billigare alternativ.
När jag använder den i skogen har jag en 1,5 tons vagn (lastar 1200 kg) bakom, och det funkar utmärkt för mina behov.