ATV och UTV i skogen

ATV köpråd. Tips?

30 inlägg 2153 visningar 8 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Bengtssons
Användarvisningsbild

ATV köpråd. Tips?

Freddan#1  
#906156Har inte haft ATV tidigare, men kört andras många gånger. Istället för traktorn så blir ATV smidigare. Skall användas till snöplogning 5 km, ved, stockar, dra ut fällt vilt, vagn, inspektioner...

Provkört under 2025/26 Yamaha Grizzly 700 EPS XTR, Suzuki 700 LT A750XPZS, Can am 700 ESP SP. Honda Rubicon TRX520FA6. Polaris 570 ESP SP, Ej Provkört Kawazaki Brute force 750 VTwin. Alla provkörda är bra. Vilken tycker ni är bäst? Kommer att utrustas med hasplåtar, dubbla vinsch, extraljus, lampor bak och en öppen låda bak. Vill ha rejäl hållbarhet, för kuperad och ibland stenig mark, grusvägar. Inget får böjas, skramla sönder, ingen elektronik som krånglar, delar som lossnar, glappar, behöver skruvas åt, ytkorrosion överallt. Den behöver starta lätt hela året, står i kall lada. Jag önskar hög kvalitet.
Vilken anser ni? Själv kändes Hondan snäppet kvalitetsmässigt sätt bäst, men det var kanske hårfint eller inbillning? Men Hondan har tyvärr lägre markfrigång. Undrar om den går att höja lite? Vet ej om den orkar hela vägen heller, färre hk?
Kawasaki med V Twin, ej provad. Enda med VTwin. Kanske tystare?

En i närheten säljer också Segway at6, at10. Ej Provkört. Kina-maskiner verkar osäkert, dock halva priset!!
Lockande, men hur nöjd blir man under 10-15 år? Vill inte ha nåt krångel alls. Men smidigt med service i närheten. Alla andra fabrikats verkstäder ligger långt bort.

Till sist. Jag provkörde även Can am Electric. Helt otroligt! Knäpptyst och stark. Fantastisk ATV. Högst markfrigång. Men vågar man köpa den? Can am bensin ATV har en granne och de tycker att den är inte jättebra, men ok ändå. Men denna electric verkade väldigt rejäl och potent.
Har kört el-bil i 5 år, två olika och är nöjd. Kommer aldrig att köpa bränslebil igen.
Men el ATV?

Segwayen? Vill inte provköra här där jag bor och köpa annan sedan. Eller är Segway bara att glömma? Vet någon? Halva priset! Antagligen är det som vanligt, man får det som man betalar för. Eller?

Tacksam för råd!

TS
Bengtssons

Re: ATV köpråd. Tips?

patrik1000  
#906174Nu har jag inte erfarenhet från någon nyare maskin (kör fortfarande samma slitvarg till maskin från 2011 - Suzuki 500).
Min återkoppling:
Jag har aldrig haft något problem med min maskin. Den har tuggat på året runt och aldrig någonsin har 500cc varit för lite effekt. Hög- och lågväxel löser den delen. Att åka och leka på bana är dock 500 för lite och jag kan gissa att en bandsats gärna vill ha lite mer cc.
* Att ploga snö kan vara lurigt. När plogvallen har satt sig/frysit fast flyttar du den inte ens en millimeter. Den tyngden finns inte i en ATV. Så beroende på snömängd och möjlighet att ploga "ivög" snön avgör. Därav valde jag efter några år att köpa en snöslunga till ATV:n. Nackdelen med det är att det går betydligt mer bränsle och att man så gott som alltid ser ut som en snögubbe när man kört (det är svårt att alltid kasta snö i vindens riktning).
* Köp hand- och tumvärmare till maskinen och du inte är extremt varm om händerna. Tummen blir snabbt nerkyld när det är kallt ute.
* Installera CTEK snabbladdarsystem så du snabbt kan sätta maskinen på laddning (annars är det lätt att stå utan ström en dag).
* Sätt brytblock till plogen och byt till syntetisk lina. Det håller betydligt längre. (Bygg med fördel ett system som "skvallrar" när plogen är i översta läget. Det är lätt att dra sönder saker med en kraftig vinsch .... ;-) )
* Köp piggkättingar till fram- och bakhjulen. Det finns inget så irriterande som att knappt komma framåt när det är isigt underlag.

En elATV skulle vara intressant, men att köra i snö och ploga är inget som "rullar lätt". Värt att tänkta på i valet. Det går betydligt mer energi/bränsle när ATV används som en arbetsmaskin än när den rullar efter väg.

Har du oändligt mer resurser köper du en el och en bensin och återkommer till oss med din erfarenhet :-) annars finns det risk att det fortfarande är en bensindriven maskin som fungerar bäst.

Hur som, tänk på att det inte finns en maskin som är bäst på allt. Utan se vilken maskin som är bäst för dina förutsättningar och att du har ett servicställe relativt nära dig.
(Och vill du ha en politisk åsikt så kan man i nuläget kanske skippa maskiner från vissa länder...)

Lycka till, det där blir bra!

Användarvisningsbild

Freddan#1  
#906177Tack!
Handlarna pratar om att 450 är inga problem med att ploga snö med.
Men så klart så räcker de inte till om det är fruset i kanterna.
Många pratar som experter utan att vara det. Även grannar här föreslår saker som fakta. Antar att de vill testa av sina idéer på andra först.

Vad tror du om att köpa en nyare beg. 1000 cc? Där borde tyngden räcka till lite mer.
Traktor har jag tröttnat på lite. De är bökiga och osmidiga. En ATV är smidigare och snabbare att komma iväg på. Man borde spara tid med en ATV, antar jag.

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#906178Mitt råd blir att kolla på en 6X6 istället, betydligt mer praktisk maskin helt enkelt.
Att ploga snö med ATV är bra om man har gott om tid och vill vara utomhus mkt.
Alla fabrikat är nog bra och för min del har jag provat flera sedan nittiotalet och
är nu inne på min tredje Polaris i följd, nu en 6X6 och nu känns det som att jag hittat hem.
All utrustning du nånsin kan hitta på finns till Polaris och det finns oändligt med
youtube-filmer att titta på om man gillar sånt.
För praktiskt arbete räcker 570cc men såklart är det ju skoj med större motor.

patrik1000  
#906181Att gå från 500cc till 1000cc ger mer en ökad "skojfaktor" men långt ifrån den tyngden du behöver för att flytta frusen och packad snö. När jag plogade och tillslut inte hade mer yta att lägga snön, så gick jag över till grannen som kom med sin Volvo L50 och flyttade snön som ingenting 😃
Om du redan har en traktor och kompletterar med en ATV så tror jag du har en bra kombination. Det är en lösning jag själv önskar jag hade.

Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1770628719_3.jpg

Användarvisningsbild

Freddan#1  
patrik1000 skrev:Att gå från 500cc till 1000cc ger mer en ökad "skojfaktor" men långt ifrån den tyngden du behöver för att flytta frusen och packad snö. När jag plogade och tillslut inte hade mer yta att lägga snön, så gick jag över till grannen som kom med sin Volvo L50 och flyttade snön som ingenting 😃
Om du redan har en traktor och kompletterar med en ATV så tror jag du har en bra kombination. Det är en lösning jag själv önskar jag hade.

En god tanke. Har så lite nytta av traktorn att jag tänkte sälja den. Har också lite dåligt med plats. Grannarna har ändå traktorer och anlitar dem.

6x6 verkar bra, greppet blir optimalt. Får leta!

TS
Användarvisningsbild

Skog10  
#906188Att ploga 5km med en ATV är inget jag skulle göra frivilligt. 😤 Plogade en del tidigare under något år på gården med en UTV, men tröttnade på att sitta ute i kylan och att det var ineffektivt. Det är möjligt att en frontplacerad snöslunga hade gjort det behagligare. Det låter som en minitraktor är mer passande.
Val av maskin bör bestämmas utgående från vad den främst kommer att användas till eftersom allt är en kompromiss i slutändan. En UTV är riktigt praktisk som gårdsmaskin och så länge det inte blir terrängkörning. Jag inhandlade därför för några år sedan en större ATV (och satte på större hjul för att få bättre markfrigång) för att kunna köra i terräng. Avgaserna från en ATV är ingen höjdare och hade jag haft tillgång till ett varmgarage så hade det nog blivit en med batteridrift. Jag har nu efteråt insett att jag borde ha köpt en 6x6 med en bandsats istället för att få en maskin som fungerar bra i terräng. Det verkar dessutom som att det går att skifta mellan bandsats och hjul själv rätt så enkelt utan att den behöver in hos verkstad. Det som avgjorde valet av märke för mig var att den var på kampanj samtidigt som jag fick ett bra pris på tillval och att det finns serviceverkstäder i närheten. Givet prisnivån på ATV så tycker jag att man får ganska lite för pengarna så en begagnad märkesmaskin eller en bättre kinamaskin är nog ett ganska vettigt köp om man bara skall använda den sporadiskt.

Användarvisningsbild

Temlav  
#906190Välj fabrikat utifrån dina behov, närhet till service OCH tillgång till reservdelar till maskinen om 5-10 år.
Att det finns reservdelar tillgängliga till kineserna idag säger inte att de finns när du behöver dem…

Jag har en Can Am Outlander 570 MAX, och bor i norra delen av landet med mycket och tung snö varje vinter.(används mest till plogning)
Å den har då aldrig misslyckats med att få bort snön som fallit. Det sitter aggresiv piggkätting på alla hjul.
Men visst, ibland kan man behöva ”hyvla” plogkanter, snöras etc 10-20 gånger innan man fått bort allt.
Detta beroende på att maskinen väger 1000-2000 kg för lite, inte pga avsaknad av effekt…

Det som brukar ”onnes”, är att man hänger sig på buken pga snödjup/markfrigång💪💪, eller att man sliter av vinschlinan.😲 Jag har magnetbrytare för autostopp, men det funkar bara tills det packats en massa snö på plogramen, så att det bottnar där innan magneten säger stopp😡

Att ploga 5 km väg vet jag inte om jag skulle vilja göra (här i alla fall) med atv.
Det skulle ta en evighet, även om man var ute och ploga direkt efter varje gång det snöat. Det skulle bli fullt i vägkanten av snö som inte flyttar på sig frivilligt! Snöslunga? Javisst, men ohyggligt dyrt och som sagt snögubbe-varning.

Köra omkring med 1000 cc gör ingen lycklig. Högre inköpspris, högre bränsleförbrukning, större slitage på grejerna, dyrare försäkring, dyrare service reservdelar osv. Men visst, man poppar ju inga wheelies med en 570…

Lej någon för plogningen av vägen, och köp en ATV som matchar dinaövriga behov blir mitt tips!

Användarvisningsbild

Freddan#1  
Slurfi skrev:Mitt råd blir att kolla på en 6X6 istället, betydligt mer praktisk maskin helt enkelt.
Alla fabrikat är nog bra och för min del har jag provat flera sedan nittiotalet och
är nu inne på min tredje Polaris i följd, nu en 6X6 och nu känns det som att jag hittat hem.
All utrustning du nånsin kan hitta på finns till Polaris och det finns oändligt med

6x6 verkar vettigt. Har kuperad och stenig mark. Grejen är att jag har inte haft någon ATV förur, bara kört andras lite.
Har varit runt bland handlare. Alla säger olika.
Can Am 6x6 har jag nu kikat på.
- Perfekt säger någon.
- Annan säger att den är bångstyrig för "4 hjul bestämmer över 2" och är opraktisk att ploga med.
-Polaris 6x6 är inte bra alls, sämre kvalitet. Köp ej. Can am outlander är klart bättre.
-Can am. Köp ej V-twin. Köp 1- cyl. V-twin ej bra och törstig.
-Köp V-twin den är mycket bättre och tystare än 1-cyl.
-Det räcker med 450-500 4x4 att ploga tung snö och skog m.m. Allt annat är onödigt. Lågväxeln tar hand om resten.
-700 och 1000 är bara för lek. Onödigt stora motorer.
-"Du behöver en 700"
-Yamaha Grizzly 700 är bäst!
-Suzuki är kungen!
-Honda Rubicon är allra bäst, allt, allt, allt, fast det är för låg markhöjd för min smak. Om man höjer kan drivaxlarna påfrestas.
-Segway är Sveriges mest sålda och är jättebra. Inga problem. Lockade pris på dem!

Kostnaden är inte så viktigt, företag, ej moms, osv. Men iaf. Man kastar inte ut pengar i onödan, snålar inte heller.

Jag vet varken ut eller in nu.
Svara gärna!

Jag skall provköra en kompis Can am 800. Men hon har ingen plog till. Men iaf.

TS
Användarvisningsbild

Freddan#1  
Freddan#1 skrev:
Slurfi skrev:Mitt råd blir att kolla på en 6X6 istället, betydligt mer praktisk maskin helt enkelt.

6x6 verkar vettigt. Har kuperad och stenig mark. Grejen är att jag har inte haft någon ATV förur, bara kört andras lite.
- Perfekt säger någon.
- Annan säger att den är bångstyrig för "4 hjul bestämmer över 2" och är opraktisk att ploga med.
-Polaris 6x6 är inte bra alls, sämre kvalitet. Köp ej. Can am outlander är klart bättre.
-Det räcker med 450-500 4x4 att ploga tung snö och skog m.m. Allt annat är onödigt. Lågväxeln tar hand om resten.
-"Du behöver en 700"
-Suzuki är kungen!
-Honda Rubicon är allra bäst, allt, allt, allt, fast det är för låg markhöjd för min smak. Om man höjer kan drivaxlarna påfrestas.
-Segway är Sveriges mest sålda och är jättebra. Inga problem. Lockade pris på dem!

Kostnaden är inte så viktigt, företag, ej moms, osv. Men iaf. Man kastar inte ut pengar i onödan, snålar inte heller.

Svara gärna!

Jag skall provköra en bekants Can am 800. Men hon har ingen plog till. Men iaf.

TS
Användarvisningsbild

Freddan#1  
Freddan#1 skrev:

6x6 verkar vettigt. Har kuperad och stenig mark. Grejen är att jag har inte haft någon ATV förut, bara kört andras lite.
- Perfekt säger någon.
-"Du behöver en 700"
-Suzuki är kungen!

Svara gärna!

Jag skall provköra en kompis Can am 800. Men hon har ingen plog till. Men iaf.

TS

rockfax  
#906345Precis som med allt man köper är det att föredra ett känt märke med bra och nära service.
Betala 10tkr mer nu för att slippa strul sen. Kolla upp verkstäderna du har i din närhet, vilka har bäst rykte?

Att ploga 5km väg med atv låter hemskt. Det kommer bli precis som flera andra säger, du kan köra tills det fryser då står du där och får ringa grannarna med traktor som får bredda och flytta snön dit du egentligen vill ha den. (Jag är den grannen VARJE vinter)

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#906346Hej! jag bor i Dalarna och har sedan många år en Honda TRX500FE, som plogar snö varje vinter. Det är ju inte brist på varken effekt eller vridmoment, men däremot är den ju lite lätt (= sämre fäste) när du skall sätta emot någonting tungt. Kvaliteten på Hondan är inget annat än löljigt bra! OM du skall ploga 5km (vilket är väldigt mycket), så fundera på hur plogen monteras på ATV:n: En plog med en stång som monteras på dragkroken tar upp krafterna på ett helt annat sätt än en plog med montering i ATV:ns ram. Hade jag köpt plog idag, så hade jag letat upp en vikplog med dragkroksmontering. Mitt råd är också att välja en ATV, som du kan få service på hyfsat nära och där märket har reservdelar!

Användarvisningsbild

Freddan#1  
#906354Intressant!

Japp, alla säger att Honda är bäst alla kategorier. Och det finns en verkstad i närheten, allt annat finns långt bort.

Smart med dragkroksmontering! Måste vara busenkelt att montera på och av. Har aldrig sett det.
"Dumma" frågor:
- Hur ser man? Måste vrida på nacken eller går det att använda spegel?
-Behöver ett blad som går att justera från styret. Undrar om det finns?
-Sedan kommer frågan om hur bra det är att hjulen är först på snön, sedan bladet?
-Så klart att om man drar än skjuter på blir det lättare att köra och bättre framkomlighet (som en bakhjulsdriven bensinbil mot en framhjulsdriven, skillnaden är ju enorm vad gällande framkomlighet i snö och backar, har testat tillräckligt mycket). Men hur funkar det med blad bak rent praktisk, verkar svårt att manövrera? Eller är det lätt?

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).