tor 03 apr 2025, 22:28#876933Jag sköter min skog själv och kör just nu med can am 500 och en Kranman 1500, utan kran. Det blir 15-20m3 gallring varje år och skulle kunna få ihop lika mycket timmer om jag vill plockhugga lite. Massaveden går att handlasta men det är slitigt och inte helt riskfritt. Det mesta jag har är gallringsskog just nu, lite mogen skog finns också.
Jag funderar på att investera i en Kranman T1750 eller liknande, men är det värt det för min lilla fastighet? Går det att köra timmer (490) med 1750? Eller är det bara massaved som gäller? Räcker min fyrhjuling till? Jag har grannar med skotare och får hjälp om det behövs.
Timmerpriserna börjar komma upp i ok nivå så jag vill tro att om man hugger 25-30 m2 totalt varje år kan vagnen betala sig så småningom. Jag behöver dock låna för en del av köpet.
Jag älskar att jobba i min skog och räknar absolut inte med någon timpeng, för mig är det friskvård deluxe med skogsarbete.
ATV och UTV i skogen
Värt att köpa Kranman T1750, för 18 hektar?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in
Re: Värt att köpa Kranman T1750, för 18 hektar?
tor 03 apr 2025, 23:12#876935Med det låga uttaget har du ju vad som är rimligt redan.
Vårda och uppskatta istället de lokala kontaktnät du har och köp in tjänster om det blir lite mer timmersortiment.
Vid ditt uttag är ju det utkört på någon enstaka timme om året med en skotare eller jordbrukstraktor.
Kalkylräntan på en atvkärra med kran är troligen många gånger högre än kostnaden att leja bort hela körningen.
Då får du också lite hjälp.
Samtidigt slipper du utsätta dig för onödiga risker med atv i skogsarbete.
Vårda och uppskatta istället de lokala kontaktnät du har och köp in tjänster om det blir lite mer timmersortiment.
Vid ditt uttag är ju det utkört på någon enstaka timme om året med en skotare eller jordbrukstraktor.
Kalkylräntan på en atvkärra med kran är troligen många gånger högre än kostnaden att leja bort hela körningen.
Då får du också lite hjälp.
Samtidigt slipper du utsätta dig för onödiga risker med atv i skogsarbete.
fre 04 apr 2025, 19:39#877032Jag vet ju att jag kan klara mig med det jag redan har och att det troligtvis inte blir en jättebra affär. Men jag vill helst inte vara beroende av någon annan, gillar att kunna köra ut när jag vill och ta enstaka vindfällen hem till sågverket, inte få några större körskador som efter en skotare.
TS
fre 04 apr 2025, 20:14#877034Ekonomiskt sett är det inte försvarbart.
Precis lika dumt som att låna pengar till en NY bil istället för att ha råd att kontant köpa en 3 år gammal som gått 5 000 mil.
Men kan du kvitta den utgiften mot beskattningsbara inkomster från näringen ställer det sig i en något annorlunda dager.
För övrigt går det åt "några" timmar fritid för att optimalt sköta 18 skogsmark - har du den tiden eller får det bli som det blir ?
Roligt att ha en massa prylar men man ska också ha tid att nyttja dem.
Men självklart, det är ju "dina" pengar och din ekonomi. 😀
Precis lika dumt som att låna pengar till en NY bil istället för att ha råd att kontant köpa en 3 år gammal som gått 5 000 mil.
Men kan du kvitta den utgiften mot beskattningsbara inkomster från näringen ställer det sig i en något annorlunda dager.
För övrigt går det åt "några" timmar fritid för att optimalt sköta 18 skogsmark - har du den tiden eller får det bli som det blir ?
Roligt att ha en massa prylar men man ska också ha tid att nyttja dem.
Men självklart, det är ju "dina" pengar och din ekonomi. 😀
sön 06 apr 2025, 07:25#877115Köp, för om ni får inkomst från skogen, behöver ni avdrag, har noll koll om sånt, men de skall vara, för annors tar skattena din vinst från försälning av timmer, int sant? Ni kan ju alltid se på tuben vad kranman gör med sina produkter, rätt aktivt lägger dom ut videon på deras produkter.
Snabbt såg jag lasrummet var närmare 4m, så vanliga stockar skall nog gå, men helt lass 68dm, då måste ni nog fundera nåt annat.
Snabbt såg jag lasrummet var närmare 4m, så vanliga stockar skall nog gå, men helt lass 68dm, då måste ni nog fundera nåt annat.
Re: Värt att köpa Kranman T1750, för 18 hektar?
sön 06 apr 2025, 10:40#877127Om man är ekonomisk obunden och kan köpa kontant på nöjeskontot, är svaret enkelt.
Behöver man däremot låna till investeringen bör man nog göra en ekonomisk kalkyl.
Vad får man för sin Kranman 1500 om man säljer den och kan man tänka sig att köpa en begagnad 1750.
Behöver man däremot låna till investeringen bör man nog göra en ekonomisk kalkyl.
Vad får man för sin Kranman 1500 om man säljer den och kan man tänka sig att köpa en begagnad 1750.
Usus magister est optimus
sön 06 apr 2025, 11:30#877128Många räknar skötseln av en mindre skogsfastighet som hobby, och en hobby har också rätt att kosta.
Men tänker man efter före, vilket många tyvärr inte gör, kan även en mindre skogsfastighet var väldigt lönsam.
Såg en annons i Barometern om en BM 230 (Victor) med skogsvagn utrustad med en Starkran för 27 000 kronor.
Visst den kan vara ett oändligt reperationsobjekt, men även väldigt prisvärd - där är det skicket som avgör.
Jämför ett sådant objekt med leksaken Kranman - för jag anser att dessa prylar endast är för hobbybruk - men visst dina 18 ha är ett hobbyprojekt.
Annars kan man få väldigt bra begagnat proffsredskap för 150 tkr.
Men tänker man efter före, vilket många tyvärr inte gör, kan även en mindre skogsfastighet var väldigt lönsam.
Såg en annons i Barometern om en BM 230 (Victor) med skogsvagn utrustad med en Starkran för 27 000 kronor.
Visst den kan vara ett oändligt reperationsobjekt, men även väldigt prisvärd - där är det skicket som avgör.
Jämför ett sådant objekt med leksaken Kranman - för jag anser att dessa prylar endast är för hobbybruk - men visst dina 18 ha är ett hobbyprojekt.
Annars kan man få väldigt bra begagnat proffsredskap för 150 tkr.
tis 08 apr 2025, 11:44#877311"Värt" är som många skriver helt subjektivt. Jag köpte en Kranman 330, dumperflak, dikesskopa och en beg yanmar kompakttraktor för 12 år sedan till mina 35 ha (20 skog). Kostade 125k sek vilket nog aldrig räknats hem ekonomiskt - men har aldrig ångrat mig. Roligaste investeringen jag gjort! Timmer tar jag hjälp från andra, det sliter nog för hårt på grejjerna. Behövde inte ta lån för det vilket gjort att jag inte känt av kostnaden sedan inköpet 😁
tis 08 apr 2025, 17:20#877347Vi har en T1750. Älskar att köra allt möjligt på vagnen förutom långa timmerstockar..
tis 08 apr 2025, 18:08#877351Tack för er input och råd. Många verkar väldigt nöjda.
Jag förstår ju att vagnen har sina begränsningar i vad man kan eller bör lasta. Jag har även en 135a med vinsch och lunningsbank, den har släpat stockar sedan 1965 och kan dra det riktigt grova om det krävs.
Men det skulle vara intressant att veta vad som är smidigt att köra på vagnen som längst, över 5m kommer jag inte ens hugga troligtvis.
Någon som testat att dikesrensa med kranmans skopa?
Jag förstår ju att vagnen har sina begränsningar i vad man kan eller bör lasta. Jag har även en 135a med vinsch och lunningsbank, den har släpat stockar sedan 1965 och kan dra det riktigt grova om det krävs.
Men det skulle vara intressant att veta vad som är smidigt att köra på vagnen som längst, över 5m kommer jag inte ens hugga troligtvis.
Någon som testat att dikesrensa med kranmans skopa?
TS
<

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).