ATV och UTV i skogen

Kodiak 450 eller 700

5 inlägg 3861 visningar 4 följer Svara, dela mm...  
Bengtssons

Kodiak 450 eller 700

jakob olsson  
#867322Håller på att titta på olika ekipage skulle vilja få lite tankar från er med lite mer atv erfarenhet.
Jag är på väg att inhandla kodiak 700 och en griplastarvagn i storleksklass kranman 1750.
Klarar en kodiak 450 detta eller ska jag gå upp till 700. En 450 är ju lite smidigare än en 700.
Sen den eviga frågan dämpningen bak pratat med olika säljare vissa säger går bra med köra med kraftigare fjädrar medan andra säger du måste steloperera . Någon med erfarenhet av yamha kodiak och griplastar vagn som kan berätta om sina erfarenheter

TS
Bengtssons

Re: Kodiak 450 eller 700

Ent  
#867388Det varierar från år till år men vissa Yamaha modeller har inte diffspärr fram vilket man bör ha. Servostyrning vill man heller inte vara utan. Har vagnen drivning så spelar det mindre roll vilken hjuling man har, och som alltid med hjulingar så handlar dragförmåga till 98 % om fäste och inte motorstyrka. Jag brukar tjata om Biltemas fjäderkuddar, jag har 6 st i vardera bakfjädern. Borrat vertikala hål i kuddarna och dragit buntband igenom så att de inte han hoppa ur fjädern. Fördelen är att fjädringen aldrig kan gå i botten, samtidigt som man har en hygglig komfort. Vid steloperation kan man få sprickor i chassit, det kan nog någon här vittna om.

djkj  
#873553Har en Yamaha Grizzly 700 med styrservo och diffspärr fram.
Jag har monterat vinkeljärn utanpå dämparna i bak så den är stum där.
I fram sitter det två biltema gummin i vardera dämpare.
Så här har jag kört i några år och inte märkt av något negativt.
Ska tillägga att jag inte skulle vilja ha nån mindre maskin.

jakob olsson  
#873860Tack inlägget blev en kodiak 700ska prova broco mellanlägg se om det räcker annars får jag göra en steloperation

TS
Användarvisningsbild

Peter_Högdahl  
jakob olsson skrev:Tack inlägget blev en kodiak 700ska prova broco mellanlägg se om det räcker annars får jag göra en steloperation

Köp hårdare fjädrar det funkar klockrent när man kör hydralvagn bakom👍

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).