ATV och UTV i skogen

Köpråd/byggråd ATV-kärra

8 inlägg 1223 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd/byggråd ATV-kärra

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#832183
1707558827_atvs330.jpg

Jag ämnar köra björkved med atv denna säsong och givetvis funderar jag på ett hembygge
av en rejäl kärra, kanske enkelaxlad med stora hjul eller boggie med vanliga hjul.
En billig kinavagn känns inte så lockande men ekonomin är ju en faktor.
Ritningar och tips på onlineshop att köpa delar eller färdiga kärror ifrån uppskattas.
Bilder på hemmabyggen vore skoj att se.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Köpråd/byggråd ATV-kärra

Ent  
#832343 https://atvbutiken.com/tillbehor/vagnar ... d-flakvagn. 20 papp inkl flakinsats. Köp till vinsch som har både fjärr och trådad kontroll, tex denna
https://www.conrad.se/sv/p/berger-schro ... fresh=true
Den vinschen är dessutom lite billigare på Amazon.
Man kanske kommer billigare undan om man bygger vagnen själv, men innan det är lackat och fixat är det nog ganska nära priset på ett köpesvagn. Om försäljning blir aktuellt är det också lättare att få ut rätt värde från ett köpes.
Man behöver inte vara rädd för kinavagnar. Och skulle det någon gång börja knasa så finns det svets och fyrkantrör.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd/byggråd ATV-kärra

lv_101  
#834222 Jag har haft en vagn likt den på bilden i 3 år nu (ATVHuset multivagn).

Modifikationer/uppgraderingar jag gjort :
- Batterilåda samt batterifrånskiljare monterad med spännband framför grinden. Funkar bra och mycket billigare än att köpa lådan som tillbehör.
- Stödjhul. Den är väldigt framtung och går knappt att lyfta/flytta för hand utan.
- Förstärkt övre delan av framre gaveln på insatsflaket med en bockad plåtbit, syns på bild nedan. Då går det att tippa ett flak fullt med ved utan att gaveln trycks in av winchwiren.
- Borrad dränhål lite överallt, det var någon annan här som rekommenderade detta.

Synpunkter :
- Mycket prisvärd (betalade 16k +moms)
- Winchen är stark och funkar bra
- Winchrelät suger, jag är på tredje relät nu.
- Jag saknar stödben, den tippar väldigt lätt om man winchar in stockar från sidan.
- Jag har kört ut ca 50 fub granmassa i 3m längd, det funkar bra att lasta vagnen full. Längre än 3m blir jobbigt att backa i kuperad terräng, då saknar den markfrigång.
- Jag har den utomhus under tak, men det finns en del ytrost redan, se bilder
- Bogin och däcken verkar bra, inga torrsprickor eller punkteringar än så länge. Inget som ger vika vid fullt lass.

1708848528_dsc_0916.jpg

1708848528_dsc_0915.jpg

1708848528_dsc_0914.jpg

1708848530_dsc_0913.jpg

Avatar Fallback

Re: Köpråd/byggråd ATV-kärra

Ent  
#834242 När jag ska köra långved bultar jag fast en femtums kanting på den bakersta banken på kinavagnen. Då kan jag köra 4 meters längder utan att de släpar i backen. Backa kan vara si och så, men inget hindrar ju att man använder en 6 eller 7 tums kanting så lyfts bakänden upp ännu mer.

Stödben är bra, jag slarvade med att använda dem ibland. En gång när jag vinschade lite i sidled bröts grinden sönder. Det blev några kvällar i blå garaget med att reparera och förstärka.

Vinschrelän är usla men de kan gå att fräscha upp. Kontakterna är oftast i ren koppar utan plätering och om de blivit brända kan man putsa upp dem. Jag har tyckt att den äldre modellen av fjärrkontroll med ett litet 12 V batteri är bättre vid kyla än de nyare där fjärren har knappcellsbatterier. Minsta spänningsfall på knappcellerna så funkade det inte. Men, det kan ju ha varit ett måndagsexemplar jag prövade.

Jag har snabbkopplingar på vinschbatteriet. Då går det snabbt att koppla loss när man byter batteri (eller slutar för dagen, den trådlösa mottagaren på relät tar ström hela tiden!).

En liten LED-strålkastare eller två på undersidan av toppen av krantornet är bra. Den sista svängen innan det blir mörkt kan ofta ta lite längre än man trodde. Och om det jävlas eller man behöver fila är det praktiskt med bra belysning.

Användarvisningsbild

Re: Köpråd/byggråd ATV-kärra

paavo25  
#834264 jag har absolut noll erfarenhet av atv vagnar men vet att atv ej rigtigt tål nån grov bakakselvikt. Stötte på denhär tubarens vagn, boggi skjutning just för behålla balans enligt behov. drift och bomstyrning, kran osv

https://www.youtube.com/@MattiRasa/videos

Avatar Fallback

Re: Köpråd/byggråd ATV-kärra

Ent  
#834299 Det är naturligtvis en fördel om man kan flytta boggin med hjälp av hydraulik efter behov, men då är man uppe i de högre prisklasserna. Jag har dock inte haft några problem med detta. Jag har boggin långt bak på kinavagnen., och Biltemas gummimellanlägg i bakfjädrarna på Can-amen. När man lastar med 4 meters bitar så blir det acceptabelt kultryck. (Tror jag, men inget har gått sönder på hjulingen efter 10-12 års vedhemkörning🙂).

Avatar Fallback

Re: Köpråd/byggråd ATV-kärra

djkj  
#834324 Jag har boggin långt bak och har monterat vinkeljärn utanpå fjäderbenen i bak på hjulingen
så den är helt stum. Har kört så ett par år nu och det funkar utmärkt.

Avatar Fallback

Re: Köpråd/byggråd ATV-kärra

Hema  
#834416 @Slurfi Om du ska bygga, så tänk ut något smidigt sätt att lasta av. Plana timmerbankar är rättare att loss, men vikten hamnar högre. Kör du bara klent är det inget problem, om du fixar en lastlisa.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).