ATV och UTV i skogen

Wirekran atv-vagn

6 inlägg 1401 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Wirekran atv-vagn

Skrotax82  
#826248 Hej!

Nyss införskaffat en timmervagn till grizzlyn, blev en Pro-Terra TerraLog TL1200. Wirekranen tänkte jag däremot svetsa ihop själv, har kikat både på Pro-Terras och Kranmans kran, och kommer att konstruera en hybrid mellan dom två.
Har dock en fråga till expertisen!
Teleskopisk bom? Bra eller anus? Ni som har det, använder ni er av den finessen?
Har mängder med fyrkantsrör hemma av olika dimensioner, men såklart har jag inga som matchar varandra till att göra teleskopfunktionen.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Wirekran atv-vagn

Ent  
#826260 Har en Gottåsavagn, Kina. Bommen är teleskopisk och nog är det bra att kunna dra ut den när man ska lasta av på höjden. Eller trycka ihop den för skona konstruktionen när man lastar på tyngre bitar.
Jag tycker också det är bra om det på toppen av kranstolpen finns en vridplatta med några hack och en fjädrande spak som låser i hacken, som på Kranman och många billiga vagnar. Det underlättar när man ska svänga om kranen. Man slipper haka om kedjorna varje gång.

Användarvisningsbild

Re: Wirekran atv-vagn

Skrotax82  
#826311 Jajemän, tanken är att det ska bli en vridplatta i toppen med några urtag så man kan låsa kranen i olika lägen, verkar väldigt smidigt 😀

   TS
Avatar Fallback

Re: Wirekran atv-vagn

Ent  
#826787 Jag anser också att det är bäst att ha ett separat batteri till kranvinschen. Funkar bra med utrangerade bilbatterier, såna byts ju titt som tätt på moderna bilar. Jag brukar ha med ett och ibland två extra på hjulingen i framboxen. Med startkablar så är det heller ingen risk att man blir ståendes utan ström i hjulingen. Biltema har lämpliga batteriboxar i olika storlekar som man fäster framför grinden. Relät kan man bygga in i Biltemas största kopplingsdosa. Använd snabbklämmor på batteriet så slipper du ha verktyg för att byta. Fjärrmottagaren tjyvar dessutom ström hela tiden den är ansluten så då är det smidigt att koppla loss. Man kan även montera en arbetslampa på kranstolpen, väldigt bra att ha när det råkar bli senare än vad man tänkt.

Avatar Fallback

Re: Wirekran atv-vagn

en_dator  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#839128 Nyvab säljer en timmervagn med plan lastyta, den har jag varit nöjd med i många år nu ( https://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/ ... MERVKOMPL1)

Teleskopisk bom vill jag inte ha, den tippar oavsett :) Men att kunna justera höjden är användbart, speciellt i början när jag hade den i garaget var det praktiskt att kunna höja för bättre winschning, och sänka för att alls få in den i garaget.

Användarvisningsbild

Re: Wirekran atv-vagn

Skrotax82  
#839223 Bygget är i full gång och framskrider sakta men säkert, bara tiden som är en stor bristvara. Sambon studerar på annan ort under veckodagarna, så hinner inte spendera särskilt mycket tid i verkstan eftersom både jobb och barn måste skötas.
Men ska försöka fixa bilder inom en snar framtid.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).