ATV och UTV i skogen

Sån där enkel vagn med wirekran, val av winch

10 inlägg 2903 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Bengtssons

Sån där enkel vagn med wirekran, val av winch

jonko  
#816020Råkade köpa en begagnad enkel kärra, den saknar winch.

Jag tänkte att den kan få följa med till skogen nu å då för att ta något vindfälle el dyligt som den duger till utan att ja ska dö på vägen.

El winch är säkert det kloka, men då ska de vara batterilåda? Med kabel från hjulingen?
Är det värdelöst att sätta dessa småpengar på en handvevad winch? Vad är eran erfarenhet?

TS
Bengtssons

Re: Sån där enkel vagn med wirekran, val av winch

djkj  
#816036Satsa på en Warn winch med fjärris, det kommer du inte ångra.

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#816042På vår vagn satte jag batteriet framtill på vagnen på en plankbit.
Batteriet på fyrhjulingen är rätt litet, bättre med ett rejält bilbatteri.

jonko  
#816148Om jag omformulerar, ska ja verkligen satsa på winch direkt? Ja tvivlar jag ens kommer använda den... men samtidigt, har jag något vevat skit så använder jag den ju inte alls eller hur?

TS
Användarvisningsbild

halvproffs  
jonko skrev:Om jag omformulerar, ska ja verkligen satsa på winch direkt? Ja tvivlar jag ens kommer använda den... men samtidigt, har jag något vevat skit så använder jag den ju inte alls eller hur?

Absolut så ska du satsa på en warnvinch med fjärr. Batterilåda kan du köpa på Biltema.

Ent  
#816499Warn ska ju vara top notch... Men gavlarna på den sparsamt använda Warn-vinschen som sitter i framänden på min Can-am separerade, tror att jag lyckats reparera den. Däremot håller Kina-vinschen på kranvagnen sedan 10 år trots att den fått slita ont. Det är rätt väg med separat batteri i Biltema-box. Gamla bilbatterier duger gott, man kan ha med ett extra, och en LED arbetslampa på kranen. Se till att du har både fjärr och trådad kontroll, det är pest om fjärrens batteri tar slut i skogen.

Användarvisningsbild

anersimyra  
#816504Warn är lika mycket ”Kina” som vilken ”kinavinsch” som helst då warn tillverkas i just Kina..🙃

Ent  
#816846En fråga var ju om TS skulle satsa på vinsch över huvud taget. Svaret är ja🙂. Även om man gallrar klena träd och därmed handlastar det mesta så kommer man förr eller senare till att ta reda på grövre vindfällen tex. Då är det behagligt med fjärrstyrd vinsch så att man kan gå bredvid biten och styra/hjälpa till. Om det är längre bort än normallinans 15 meter skarvar man bara med rep eller Biltemas vinschband. Man kan förvisso nyttja framvischen på hjulingen men den sitter ju väldigt lågt. I och med att kranen samtidigt lyfter stockänden så gräver den ner sig mindre. Om man behöver fälla i besvärliga lägen eller fällt fast så kan man vinscha via ett block så att trädet faller i önskad riktning. Om man kör fast kan man nyttja kranvinschen för att dra ekipaget bakåt. Vid avlastning är kranen till god hjälp så att även lite tyngre bitar går att få upp på höjden.
Ungefär så🙂

Användarvisningsbild

Hillsideharry  
#817048Jag gjorde iordning min vagn med batteridriven winch och snajsig låda till batteriet. Problemet för mig var att det användes så sällan att batteriet aldrig var laddat när jag behövde winchen. Nu sitter det en handvevad winch från Jula på vagnen och den fungerade båda gångerna jag behövde den förra vintern.

Ent  
Hillsideharry skrev:Jag gjorde iordning min vagn med batteridriven winch och snajsig låda till batteriet. Problemet för mig var att det användes så sällan att batteriet aldrig var laddat när jag behövde winchen. Nu sitter det en handvevad winch från Jula på vagnen och den fungerade båda gångerna jag behövde den förra vintern.

Jo det är klart, batterier måste vara laddade för att man ska ha nån nytta av dem 😀. En sk smartladdare kan förvisso vara ansluten för underhållsladdning, själv brukar jag värma på batterierna med några månaders intervall. Men funkar det med handvevat så är det ju osvikligt🙂👍.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).