ATV och UTV i skogen

Köpråd polaris eller can-am

4 inlägg 3461 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpråd polaris eller can-am

LILAB  
#810573 Skall bli med fyrhjuling.
Polaris Sportsman 1000 eller Can-am Outlander 650 PRO.
Båda 2019.
Liknande utrustning & mil & pris
Skall användas hemma på gården och med bandsats till jakt.
Vilken skall man välja och varför?
För och nackdelar med respektive maskin.

TS
ATV från Bengtssons

Re: Köpråd polaris eller can-am

Ent  
#810575 Ingen personlig erfarenhet av Polaris, men jag vill minnas att de haft problem med drivaxlar eller drivknutar. En 1000- kubikare är väl generellt hetsigare i humöret än de mindre. Om den ska jobba så spelar effekten ingen roll, det är fästet som avgör hur mycket den lyckas dra. Can-am pro-modeller har lägre lågväxel än deras 'vanliga' motsvarande maskiner. Can-am kan vara tröga i växellänkaget, ett litet irritationsmoment. Kolla oljan om den luktar bensin, det händer att spridarna inte tätar ordentligt och om man kör mycket start och stopp kan det spä ut oljan. Val av registreringsform? Själv tycker jag traktor A är det bästa om man bara har den som arbetsmaskin. 40 knyck är liiite långsamt om man nöjesåker, men sådant går ju att komma runt om man absolut vill.
Beträffande bandsatser har jag ingen koll utöver att de brukar bli till salu efter ett tag. Det sörplar bensin som en V8 på fullfart och det är visst som att sitta inne i en snöslunga 🤣

Användarvisningsbild

toker72  
#810759 Har för mig att vissa årsmodeller Can am 570 är samma motor som 650 så det går chippa 570 och då blir den starkare än 650 och till ett lägre pris.

Ent  
toker72 skrev:Har för mig att vissa årsmodeller Can am 570 är samma motor som 650 så det går chippa 570 och då blir den starkare än 650 och till ett lägre pris.

Stämmer. Om man köper en 570 traktor A och vill komma åt effekten från 650 och/eller vill komma runt 40 km/h begränsningen finns företaget Maptun, de har grejor man köpa eller hyra för att fixa. Men som sagt, på en nyttomaskin är det inte nödvändigt. Jag klarar mig med 450n och jag har inte använt fullfartsnyckeln på flera år.

Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).