ATV och UTV i skogen

Transport av byggmaterial

12 inlägg 2214 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Transport av byggmaterial

Emil16  
#796927 Hej. Jag letar efter en passande atv-vagn för materialtransporter på grusvägar/skogsstigar/tomter. Vad jag kommer fram till så är det timmervagnar som lämpar sig bäst då det blir minst vikt samt låg last. Jag tänker att flyttbar boggie är ett krav för att kunna transportera virkeslångder upp till 6.2 m. Planen är att montera en Hiab kran med stödben i fram. Problemet med timmdrvagnar är att lastytan är smal. Virkesbuntar brukar väl vara ca 140 cm breda. Någon som har förslag på en passande vagn som lastar ca 1500 kg?
Tack på förhand.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Transport av byggmaterial

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796931
Emil16 skrev:Hej. Jag letar efter en passande atv-vagn för materialtransporter på grusvägar/skogsstigar/tomter. Vad jag kommer fram till så är det timmervagnar som lämpar sig bäst då det blir minst vikt samt låg last. Jag tänker att flyttbar boggie är ett krav för att kunna transportera virkeslångder upp till 6.2 m. Planen är att montera en Hiab kran med stödben i fram. Problemet med timmdrvagnar är att lastytan är smal. Virkesbuntar brukar väl vara ca 140 cm breda. Någon som har förslag på en passande vagn som lastar ca 1500 kg?
Tack på förhand.

Vet inte vad du köper för virke men här är en vagn som är lite annorlunda byggd. https://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/ ... YVTIMMERV1

Användarvisningsbild

Re: Transport av byggmaterial

Emil16  
#796933 Jag har tittat på den, problemet är att den inte har flyttbar boggie.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Transport av byggmaterial

Temlav  
#796938 Det känns som att du ska kontakta en mekanisk verkstad och be dem göra en vagn åt dig. Det lär bli svårt att hitta en standardvagn där du kan bocka av alla dina önskemål. (eller kanske svetsa ihop en själv!? 🤔 )

Användarvisningsbild

Re: Transport av byggmaterial

Emil16  
#796942
Temlav skrev:Det känns som att du ska kontakta en mekanisk verkstad och be dem göra en vagn åt dig. Det lär bli svårt att hitta en standardvagn där du kan bocka av alla dina önskemål. (eller kanske svetsa ihop en själv!? 🤔 )

Kan vara så det får bli. Ibland kan det vara skönt att hitta någor som är nästan rätt som man kan bygga vidare på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Transport av byggmaterial

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796951
Emil16 skrev:Jag har tittat på den, problemet är att den inte har flyttbar boggie.

Fast det är det ju på sätt och vis bara att mitten och bak-banken följer med 😀

Avatar Fallback

Re: Transport av byggmaterial

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#796952 Måste det vara boggie? En liten timmervagn för traktor kanske, eller blir de för tunga?

Användarvisningsbild

Re: Transport av byggmaterial

Emil16  
#797032
Mikael skrev:
Emil16 skrev:Hej. Jag letar efter en passande atv-vagn för materialtransporter på grusvägar/skogsstigar/tomter. Vad jag kommer fram till så är det timmervagnar som lämpar sig bäst då det blir minst vikt samt låg last. Jag tänker att flyttbar boggie är ett krav för att kunna transportera virkeslångder upp till 6.2 m. Planen är att montera en Hiab kran med stödben i fram. Problemet med timmdrvagnar är att lastytan är smal. Virkesbuntar brukar väl vara ca 140 cm breda. Någon som har förslag på en passande vagn som lastar ca 1500 kg?
Tack på förhand.

Vet inte vad du köper för virke men här är en vagn som är lite annorlunda byggd. https://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/ ... YVTIMMERV1


Det blev en sån vagn! Jag kikade närmare på konstruktionen och såg att man kan byta ut originalrören mot längre och på så sätt få hur lång vagn man vill. Jag köpte föakinsattsen och för det hade jag fått bygga en själv annars. Tack för hjälpen!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Transport av byggmaterial

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797040
Emil16 skrev:
Mikael skrev:
Emil16 skrev:Hej. Jag letar efter en passande atv-vagn för materialtransporter på grusvägar/skogsstigar/tomter. Vad jag kommer fram till så är det timmervagnar som lämpar sig bäst då det blir minst vikt samt låg last. Jag tänker att flyttbar boggie är ett krav för att kunna transportera virkeslångder upp till 6.2 m. Planen är att montera en Hiab kran med stödben i fram. Problemet med timmdrvagnar är att lastytan är smal. Virkesbuntar brukar väl vara ca 140 cm breda. Någon som har förslag på en passande vagn som lastar ca 1500 kg?
Tack på förhand.

Vet inte vad du köper för virke men här är en vagn som är lite annorlunda byggd. https://ehandel.nyvab.se/Nyvab_Ehandel/ ... YVTIMMERV1


Det blev en sån vagn! Jag kikade närmare på konstruktionen och såg att man kan byta ut originalrören mot längre och på så sätt få hur lång vagn man vill. Jag köpte föakinsattsen och för det hade jag fått bygga en själv annars. Tack för hjälpen!

Har du möjlighet att lägga upp en bild när skapelsen är färdig så blir man ju tacksam. 😀

Användarvisningsbild

Re: Transport av byggmaterial

Emil16  
#799556 Så här blev den. Jag har inte provkört än.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Transport av byggmaterial

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799587
Emil16 skrev:Så här blev den. Jag har inte provkört än.

Häftigt, kanske inte super stabil när den är olastad.

Användarvisningsbild

Re: Transport av byggmaterial

Zxcvbn  
#802794 Häftig vagn. Kul att få se när du kört med den ett tag.
Känns dock som att den kan bli lite instabil? med tanke på att lasten ligger en bra bit över hjulen, och kranen väger väll åxå några hundra kg.
Men efter skogsvägar o sådant funkar det säkert kanon men inget man kanske ska åka och snirkla med i tätskogen vart det är lite kuperat

Men var ju riktigt bra pris på den

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).