ATV och UTV i skogen

Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

15 inlägg 3492 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

Mac746  
#792227 Det står
Chassi: Stål el/varmgalvaniserad, vidare står det också El / varmgalvaniserad / brännlackerad.

När jag monterar vagnen så är det inget rostskydd inne i balkarna. Ska det inte bli det vid galvaniseringen? Är det oftast så att balkar bara blir galvade på utsidan?
Syns på bilderna. Både lackade detaljer och galvade har ytrost på insidan.
(Inte en kinavagn och jag brukar nog inte titta in i galvade balkar så jag vet inte hur det ska vara)



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

Cat554  
#792233 Varmfözinkad er også zinkad inuti, men el-galvaniserad blir som bildene visar. Zinklageret er også tunnare. Ge den rostskyddsolja för bil inuti, så går det i mange år. Og det tunnare lageret er bettre om du en dag måste svetsa på den. OH

Användarvisningsbild

Re: Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

Mac746  
#792248 👍 tackar för svaret! Kan tycka att den borde vara skyddad från finska tillverkaren, men bara att se över rostskyddet när det blir varmare ute.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

Grålle52  
#792278 leksaker är väl oftast inte galvade :P

Avatar Fallback

Re: Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

Ent  
#792301 Den lär inte rosta sönder under din livstid i alla fall🙂 Vad är det för en vagn förresten, kan ju vara intressant att se?

Användarvisningsbild

Re: Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

Temlav  
#792310 Ser ut att stå Ultratec på monteringsanvisningen.

Vid varmförzinkning sänks detaljen som ska varmförzinkas ned i ett bad, varvid alla ytor där vätskan tränger in får ett lager med zink på sig.
Så de delarna på bilderna, är definitivt inte varmförzinkade.
Processen för elförzinkning kan jag inte i detalj, men de delar som jag skickat på elförzinkning har iaf haft ytbehandling även på insidan. (tror att de doppas de med)
SÅ min egenhändiga slutsats är att de delarna sprutats med nån slags färg, eller möjligen sprutats med zink.

Användarvisningsbild

Re: Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

Sjögård 4  
#792313 Kanske är förzinkad med spruta, vet inte om det kvalificeras som varmförzinkning?

edit: https://nordicgalvanizers.com/wp-conten ... dbok-1.pdf

Användarvisningsbild

Re: Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

Mac746  
#792518 Ja, det är en Ultratec. Väldigt nöjd efter helgens vedhämtning. Blev några turer i både skog och landsväg. Gör sitt jobb, tar sig fram lätt. Väldigt glad att den är lätt eftersom jag får haka av och vända vagnen förhand i skogen då och då. Jag prioriterar att komma nära då jag handlastar. Den känns inte som 167 kg då, lätthanterad. Stabil i alla de körningar jag gjort, ingen tendens till vek trots bra last, den ska tåla 1500kg och det gör den nog utan gnäll. Känns som en rejäl men lätt vagn, som ska rostskyddas så snart det går. Mittbalken är 8 cm bred, men inte speciellt tjock i godset. Modifieringar blir det nog med tiden och hade blivit vilken vagn jag än köpt.

Det är lite av en djungel när man tittat på olika vagnar. Jag köper inte gärna Kina, vill inte gynna diktaturen om jag slipper, men har inget mot Kina annars. Å andra sidan, 30 tkr för en vagn blir många lass ved. Detta var en kompromiss. Förutom målning/galvning ser det bra ut. Lite mjuk i balken när du drar fast bultarna, så ta inte som att du ska göra fast en finlandsfärja.

Kran vet jag inte om jag vill ha, men en lös vinsch kunde vara bra ibland. Lasta går fort förhand. Blir det tungt tar jag traktorn. Det är en annan dimension, men mindre motion. Kanske vill jag ha en kran senare. Det får vi se 😎

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

Ent  
#792520 Tog en bild på innanmätet i min galvade Kinavagn (Gottåsa) och inte är det 100 där heller. Däremot måste jag säga att utsidan klarat sig bättre än jag vågat hoppas. Den har stått ute i +10 år och det har knappt blivit nån ytrost än så länge.
Men en vagn utan kran och fjärrstyrd elvinsch är som Piff utan Puff eller Helan utan Halvan. Givetvis släpar och lastar man de mindre bitarna för hand, men minsta lilla det tar emot så är det gött att vinscha. Och om rotstocken ligger illa till, bara skarva på linan med Biltemas vinschband i lämplig längd och spela hem och upp på vagnen. I och med fjärren kan du följa med och styra undan från hinder längs vägen.
Om du fäller fast eller har ett träd som lutar åt fel håll kan du parkera vid sidan om, dra linan via ett block och köra vinschen för att få trädet att falla i önskad riktning.
Om du kör fast ekipaget och behöver komma bakåt kan du hjälpa till med kranvinschen. Och när du lastar av använder du kranen för att utan ansträngning få upp bitarna på höjden.
Edit: Ser att jag skrivit på ett sätt som kan tolkas som "besserwissrigt" vilket inte var min mening. Men jag vill ändå hävda att du kommer att ha stor nytta av kran och vinsch om du kompletterar med detta. I så fall är det bäst med ett vinschrelä som både går med trådbunden och trådlös kontroll. Om batteriet i fjärren tar slut när den som bäst behövs är den trådade kontrollen räddningen.

Användarvisningsbild

Re: Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

Mac746  
#792699 Tycker inte det var "besserwissrigt" svar. Tvärt om. Informativt och bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

Ent  
#792709
Mac746 skrev:Tycker inte det var "besserwissrigt" svar. Tvärt om. Informativt och bra.

Skönt att höra 😀

Användarvisningsbild

Re: Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

fredde_jansson  
#793658 Om jag skulle vara du så skulle jag täta stommen tillfälligt och hälla i nån liter spillolja i stommen och sedan fara och"busköra" så att all olja slungas runt i ramen som rostskydd 😄

Avatar Fallback

Re: Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

Ent  
#793659
fredde_jansson skrev:Om jag skulle vara du så skulle jag täta stommen tillfälligt och hälla i nån liter spillolja i stommen och sedan fara och"busköra" så att all olja slungas runt i ramen som rostskydd 😄

🤣

Användarvisningsbild

Re: Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

TTG  
#812070 Tar opp tråden igjen.
Har du Mac746 brukt tømmerhengeren en del etter siste innlegg?
Fornøyd?
Kjøpte meg lik vogn, men med tømmerkrane. Er bare å legge opp vinsj med fjernstyring og evt eget batteri eller kabler fra atv til henger.
Har såvidt brukt den litt, men skulle ønsket det var lenger mellom tømmervegg og aksling.
Kunne gjerne tenkt muligheten til å frakte opp til 4-4,5 m lange stokker. 😊

Användarvisningsbild

Re: Köpt timmervagn, men är den riktigt galvaniserad?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#812100
Cat554 skrev:Varmfözinkad er også zinkad inuti, men el-galvaniserad blir som bildene visar.

Orsaken att elgalavaniseringen inte fungerar inuti ett rör är att det inte finns några elektriska fält inne i röret. Röret fungerar precis som en skärmad elkabel som inte släpper igenom några yttre fält och all laddning hamnar på utsidan, ungefär som en Faradays bur. I öppningen blir inte skärmningen perfekt utan det tränger in en liten bit av fältet in i röret.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).