ATV och UTV i skogen

6x6 vs 4x4 ATV markskador

7 inlägg 2744 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

6x6 vs 4x4 ATV markskador

Adam_Ranger  
#790498 Hej,
Jag har frågor kring markskador orsakade av både 4x4 och 6x6, vilken av de är värre? Jag funderar på en 6x6 (can am outlander 1000cc) för att jag har hört att 3n 6x6 inte skada marken lika mycket men samtidigt gör de det med de bakre 4 hjulen när man svänger.
Vi ska gallra skogen och omhänderta ris, sly och träd med en skogsvagn som en naturvårdsinsats i ett naturreservat. Markskadorna måste vara så lite som möjligt. Vi ha också andra användningar till den såsom tillsyn på grusade vägar, bevattning av nyplanterade träd och andra små dagliga jobben.
Vad rekommendera ni? Är det värt att ha en 6x6, eller kan en 4x4 gör samma sak utan att skada marken med tugn skogsvagn i skogen?

Mvh,
Adam



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: 6x6 vs 4x4 ATV markskador

toker72  
#790759 Har aldrig haft en 6 hjuling så begränsad erfarenhet där men antar att du kommer köra med driven ATV vagn då kommer det inte slira och bli några spår det blir troligtvis större spår där du vinchar fram träden.

Avatar Fallback

Re: 6x6 vs 4x4 ATV markskador

Ent  
#790887 Om det är blött, myrkanter och liknande så bär ju sexhjulingen bättre, mindre tryck på varje hjul. Om det är torrt så kan det nog kvitta, förutom att fyran börjar slira lättare än sexan om det går tungt.
För övrigt sägs 1000 vara betydligt törstigare än 570/650 och du lär inte uträtta mer än med de mindre motorerna. Fast det är väl roligare förstås, och det har ju sitt värde🙂. Medan de hade vajergas var 1000 visst lite väl ettriga, men med den elektroniska gasen (2018 och framåt) är de nog ändå ganska lätta att handskas med.

Användarvisningsbild

Re: 6x6 vs 4x4 ATV markskador

halvproffs  
#790904 Är marken torr eller frusen blir det inga spår oavsett 4 eller sex hjul.

Användarvisningsbild

Re: 6x6 vs 4x4 ATV markskador

Adam_Ranger  
#790912 Vi kommer aldrig använda det på fuktiga mark. Prio 1 är naturvård och markskador måste minskas så mycket som möjligt.

Tack för er hjälp. Vi ta med oss det och funderar vidare om inköpet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: 6x6 vs 4x4 ATV markskador

lodin92  
#790915 Oavsett vad du köper så finns ju rejält mycket större däck än orginal för att minska marktrycket. När jag ser en 6x6 blir jag dock osäker om du får dit några som är mycket större än orginal, men finns säkert breda med bibehållen höjd om de vore ett problem. Jag hade aldrig övervägt en 6x6 om man har driven vagn för det du ska göra.

Avatar Fallback

Re: 6x6 vs 4x4 ATV markskador

Ent  
#790917 Can-am Outlander Pro har Carlisle-däck original. De har ett ganska snällt terrängmönster, men man kunde ju tänka sig att byta till nån typ av landsvägsdäck. Det funkar nog lika bra om det är fast och torr mark, och speciellt om ni har drivning på vagnen. Men det finns en annan parameter också. De flesta hjulingar har 'Esab-diff' bak, dvs bakre kardanen är stum, med påföljd att det luggar gräsmattan när man svänger. Segway samt någon Polaris-modell har sk Turf mode= vanlig öppen diff, men som även kan spärras. Poppis på golfbanor, i parker osv. Dessutom kan man tänka sig att det är skonsammare för hela drivlinan om man kör öppen diff i vardagslag och bara spärrar när det verkligen krävs.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).