ATV och UTV i skogen

Kranman, köpa 1900 eller 1750?

28 inlägg 5698 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Kranman, köpa 1900 eller 1750?

Alvarsson  
#797761 Har en fullutrustad Kranman 1750. Tänk att dom kan göra så bra grejer.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Kranman, köpa 1900 eller 1750?

Mikko  
#797767 Ja det är bra grejer men något som stör mig är att det är slanglösa däck på så dyra grejer.

Avatar Fallback

Re: Kranman, köpa 1900 eller 1750?

sågspån  
#797792 Har en T1750 -14 med ramstyrning, utskjut och vinsch och är riktigt nöjd. Bara behövt service så här långt. Ingen egen erfarenhet av T1900.

Avatar Fallback

Re: Kranman, köpa 1900 eller 1750?

Hema  
#797825
Mikko skrev:Ja det är bra grejer men något som stör mig är att det är slanglösa däck på så dyra grejer.

Går att eftermontera om man vill. Köper man nytt, går det nog att förhandla sig till.
Samt vätskefylla hjulen lite, är nog ingen du idé.

Avatar Fallback

Re: Kranman, köpa 1900 eller 1750?

Mikko  
#797862
Hema skrev:
Mikko skrev:Ja det är bra grejer men något som stör mig är att det är slanglösa däck på så dyra grejer.

Går att eftermontera om man vill. Köper man nytt, går det nog att förhandla sig till.
Samt vätskefylla hjulen lite, är nog ingen du idé.


Ja det kommer jag bli tvungen att göra på min 3år gamla vagn. Samma med fyrhjulingen där satte jag in slang i däcken och slipper kolla lufttrycket varje gång den stått nån vecka. Kör man mycket i teräng med timmervagn tror jag man måste ha slang i däcken.

Avatar Fallback

Re: Kranman, köpa 1900 eller 1750?

Hema  
#797883 Kommer du vätskefylla för ökad stabilitet?

Användarvisningsbild

Re: Kranman, köpa 1900 eller 1750?

anersimyra  
#797919 Jag lät montera slang i mina starco skogshjul men tog tämligen omgående bort dessa då slangarna inte höll. Till saken hör dock att ett av däcken höll trycket, det visade sig att den slarvige mekanikern helt enkelt missat att montera en slang i just det däcket..😅

Avatar Fallback

Re: Kranman, köpa 1900 eller 1750?

Hema  
#797980
anersimyra skrev:Jag lät montera slang i mina starco skogshjul men tog tämligen omgående bort dessa då slangarna inte höll. Till saken hör dock att ett av däcken höll trycket, det visade sig att den slarvige mekanikern helt enkelt missat att montera en slang i just det däcket..😅

Låter konstigt. Skitdålig kvalité på slangarna eller fel modell? 🤔

Användarvisningsbild

Re: Kranman, köpa 1900 eller 1750?

halvproffs  
#798075 Jag har monterat slang i alla däck på dom vagnar jag haft och aldrig några problem.
Problem utan slang var när man klämde däcket mot en stubbe och det blev platt på några sekunder och likaså när träflis klämdes in mellan fälg och däck.

Måste ju ha varit det sämsta av de sämsta slangarna som Anders fått.

Användarvisningsbild

Re: Kranman, köpa 1900 eller 1750?

halvproffs  
#798076 Händer lite då och då.

Avatar Fallback

Re: Kranman, köpa 1900 eller 1750?

Hema  
#798078
halvproffs skrev:Jag har monterat slang i alla däck på dom vagnar jag haft och aldrig några problem.
Problem utan slang var när man klämde däcket mot en stubbe och det blev platt på några sekunder och likaså när träflis klämdes in mellan fälg och däck.

Måste ju ha varit det sämsta av de sämsta slangarna som Anders fått.

Kört med vätskefyllda hjul?

Användarvisningsbild

Re: Kranman, köpa 1900 eller 1750?

halvproffs  
#798088 Nej, har bara funderat på det med stora 10tonsvagnen

Avatar Fallback

Re: Kranman, köpa 1900 eller 1750?

Joonsered  
#798252 Har aldrig haft punka varken på 4 hjulning eller vagn på 5 år, kör med kranman och honda, slanglösa däck runt om. Tur?
Tycker de stora vagnarna blir tunga och klumpiga men så tar min1600 vagn med 30 40 kran inte längre stockar än 3,5m, blir marigt att hantera längre med den korta kranen.
Kör mest klen gallring och björkvedkörning så länden är inte något problem, slutavverkning utom frötallar samt grov gallring lejs bort.
Sågar upp allt virke jag kör ut själv, blir det 3 m brädor är jag nöjd med det, skiter i 3,4m minimimått sågvirke.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).