ATV och UTV i skogen

vagnstömmning

9 inlägg 1827 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

vagnstömmning

UTB  
#786575 På de enklare vagnarna är det manuell lastning som gäller... är det även manuell tömmning som gäller? som vagnarna är byggda skulle det inte hjälpa så mycket om man kunde fälla sidlemmarna..

/UTB



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: vagnstömmning

Daniel Ivarsson  
#786623 Det finns, kolla här.

Användarvisningsbild

Re: vagnstömmning

totte  
#786637 Mangan är wirekranens mästare.

Användarvisningsbild

Re: vagnstömmning

UTB  
#786641 På ATV vagnar är ju vanligtvis lastytsn försänkt mellan hjulen... funkar det med wiretömning?

Eller är det vanliga manuell tömning?

/UTB

   TS
Användarvisningsbild

Re: vagnstömmning

toker72  
#786678 Där är det nog manuell tömning som gäller eller med hjälp av vinsch om det är tyngre men det går fort att lossa så nån minuts skillnad där gör egentligen ingen större skillnad.

Användarvisningsbild

Re: vagnstömmning

Daniel Ivarsson  
#786680 Är det grovt så använder jag vajerkranen. Det grannare virket "väger" jag av med en hemmasvetsad lastlisa, funkar riktigt bra när man har fått in tekniken.

Avatar Fallback

Re: vagnstömmning

jannee  
#786692 Som Mangan har visat har jag gjort i över 40 år, fungerat bra när man väl lärt sig tekniken, gäller bl.a. annat att surra lasten ordentligt som man ska tippa. Går bra med 3 meters massaved, har försökt med ett lass timmer, men det fungerar ej, för tungt, gick ej heller att surra lasten tillräckligt kompakt, riskerade bryta loss kranen.
Till skillnad från Mangan hade jag kranen på vagnen.

Avatar Fallback

Re: vagnstömmning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#786696 Tack @totte, nu rodnar jag nästan.

Finns ju fler videor på avlastning som inte är 10 år gamla, tex





Annars är det som @jannee säger, en bunt 3m massa är precis vad kranen orkar med. Är det tätvuxen tall i bunten blir det problem! Timmer lastas av stockvis, med vinklad traktor.

Avatar Fallback

Re: vagnstömmning

Hema  
#786705 Denna är rätt bra:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).