ATV och UTV i skogen

Honda FE vs Can-am/Polaris

12 inlägg 3038 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Honda FE vs Can-am/Polaris

Per Olav  
#781411 Skal kjøpe ATV for bruk i skogen. På sikt skal jeg ha tømmervogn med hydraulisk kran.

Har tidligere kjørt Polaris, men vurdere annet merke. Har sett på Honda 520 FE, men er usikker på manuelle gir og bakkeklaringen. Er jo kjent med kjøring med variator og har hatt lite problemer med det egentlig. Hvilke erfaringer har dere? Er bakkeklaringen til Honda et problem når man kjører i skogen? Fordeler eller nackdel med de manuelle girene?



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Honda FE vs Can-am/Polaris

Sti L  
#781612 Tanker/erfaring: Driftsikkerhet er viktigste punkt på min prioriteringsliste, da utgår Polaris.

Användarvisningsbild

Re: Honda FE vs Can-am/Polaris

halvproffs  
#781668 Utan att ha ägt någon Honda eller CanAm men har en Polaris så skulle jag valt en Honda. Min Polaris har haft för många fel.
Manuell växellåda när du kör i skogen är nog bra.

Användarvisningsbild

Re: Honda FE vs Can-am/Polaris

toker72  
#781689 Du har ju Yamaha samt Suzuki båda håller ok kvalite.

Avatar Fallback

Re: Honda FE vs Can-am/Polaris

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#782009 Kört Honda 500FE i 15år o då har den dragit en Kranman 1900 i 12 år + plogat snö. Inga problem med växellåda förutom byte av lägessensor (ca 500 SEK). Mycket bra kvalitet - skottsäker drivlina.

Användarvisningsbild

Re: Honda FE vs Can-am/Polaris

toker72  
#782425 Visst är det automatiskt växling på FE känns lite krångligt med växlar när man är van vid variatordrift.

Användarvisningsbild

Re: Honda FE vs Can-am/Polaris

Fredrik320  
#782432 Jag har kört en Honda 500FA med den gamla steglösa hondamatic växellådan i över 15år. Jag gillar hur mjuk den är att köra med i skogen och har ej updaterat den pga att de nya endast har DCT växellåda. Gillar även backup snörstarten på den gamla modellen ifall batteriet är tomt går det att starta för hand. De nya måste ha ström till insprutningen och går ej att starta med tomt batteri. Har bytt kolen i startmotorn och växellådsmotorn en gång utöver oljebyten.

Hade nog valt en Yamaha med deras bombssäkra variator om jag skulle byta till en ny.

Det är ju helt en smaksak, själv tycker jag den steglösa lådan är trevligast.

Användarvisningsbild

Re: Honda FE vs Can-am/Polaris

toker72  
#782446 Kör själv en Suzuki vilket jag tycker har funkat utmärkt det man skulle kunna önska vore en lägre backväxel de gångerna jag har kranvagn efter. Variatorn har i alla fall inte vålat några problem vet inte om remmen är bytt men jag har inte bytt nån under de åren jag haft den men är ju rätt svaga motorer i atv så en rem bör hålla länge jämfört tex med en snö skoter.

Användarvisningsbild

Re: Honda FE vs Can-am/Polaris

Lx3  
#782732 Får väl bidra med lite erfarenheter av min
TRX 420 fe-07. Finns ju både för och nackdelar med den drivlinan. Som jag upplevt det;

Bra;
-Suveränt vid krypkörning.
-Bra i besvärlig terräng att kunna välja växel själv och kunna köra sakta på lite högre varv utan att farten ökar.
-Mycket smidigt att växla mellan fram och back med en knapptryckning utan att släppa styret, särskilt vid snöröjning.

Mindre bra;
-Kräver lite känsla och teknik för att växla smidigt, särskilt med kall motor och/eller tungt lass. Kan iofs bero på att min maskin står still ganska långa perioder eller att något behöver justeras, den är ju inte ny längre.

Vore jag ts skulle jag helt klart titta närmare på en Honda med den nya dct lådan, känns som den kan vara det bästa av två världar!

Den stela bakaxeln ger ju lite sämre markfrigång men tar igen det på att den aldrig säckar ihop med tungt lass och man slipper krångla med andra fjädrar, steloperationer osv. Men det beror ju såklart på vad man kör inför terräng, har man mycket sten och stubbar kan det ju bli problem.

Användarvisningsbild

Re: Honda FE vs Can-am/Polaris

toker72  
#782857 Kör faktiskt med kranman 1710 vagn efter min kingquad 700 utan att stel operera fjädringen men brukar ha den ställd på max förspänning och det funkar bra men tror den har ganska hård fjädring original om man jämför med tex can am

Användarvisningsbild

Re: Honda FE vs Can-am/Polaris

Per Olav  
#783012 Takk for alle svar og erfaringer. 👍 👍

Valget falt tilslut på Hondaen. Fant en nesten ny 520 FE og da ble valget enkelt etter en prøvetur. Hadde vært veldig vanskelig å velge mellom en med DCT og feks Can-am tror jeg. Fordel Honda for girkasse, men totatl virker Can-am mere solid. Har kun hatt Yamaha snøscooter tidligere, men hadde endel problem. Burde kanskje kollat Suzuki. Men så ble det ikke.

Har rukket å kjørt litt både i terreng og traktorvei. Ikke kjørt med vagn enda. Første inntrykket er at den godt bygd og at Honda har gjort det så enkelt som mulig. Kvaliteten på knapper og plast virker å være som Polaris, men ikke helt den følelsen man får med Can-am. Enkelt er bra og holder lenge 😀

Etter å ha kjørt litt så virker det bra med manuelle gir. Uten vagn så blir det nok 2:an og 3:an som brukes mest. 1:an blir for vanskelig terreng og er nesten et krypgir. Man starter jo fint fra både 2:an og 3:an og da er ikke forskjellen så stor mot varitordrift. Sikkert større forskjell om man kjører mye på vei. Uansett enkelt å bytte gir uten å løfte hjånden fra styret. Tenker at det ganske raskt blir en vane. Men som Lx3 skriver så krever det litt teknikk for at det skal bli myke skift.

Nå gjelder det bare å spare til en tømmervogn..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Honda FE vs Can-am/Polaris

Lx3  
#783023 Grattis till köpet! Tror nog Hondas kvalitet i längden är nog så bra som Can-Am.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).