tis 04 okt 2022, 16:04#773536Hej
Jag har en liten skogsfastighet med en del äldre ask, ek och samt den vanliga furan. Min gamla traktor + vajerkran sjunger på sista versen, och jag är rätt sugen på en ATV & kranvagn.
Min fråga är om en ATV och lämplig kranvagn kan hantera tex en 60 cm, 3 m lång ekstock? Antar att jag kan glömma att vinscha/lunna fram stocken, men klarar en ATV-kran ens lasta upp den på vagnen? Isåfall, vad rekommenderar ni för ekipage?
Hoppas på råd!
ATV och UTV i skogen
Ekstock med ATV?
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

tis 04 okt 2022, 16:11#773538Känns rätt tveksamt att hantera sådan stock med en ATV-kran. Det handlar om vikter bortemot ett ton per stock. Troligtvis orkar den inte lyfta och gör den det så är risken stor att kranen inte håller.
tis 04 okt 2022, 16:24#773540Jag drog med hjälp av hjulingens bakre vinsch på en ekstock av ”kolossalformat” på en Avesta vedvagn. Man får bygga upp en ramp bakom vagnen och med hjälp av ett par brytblock så var det inga större problem att få upp stocken. Är marken slät så borde det med en lunningsdoning som lyfter stocken gå att få fart på stocken..👍🙂
tis 04 okt 2022, 16:27#773542Fälde några större björkar i våras ,lyfte en rotbit 60cm och 3m lång. Den kändes ganska max med min Farma c5.1(traktorkran) dom som var grövre apterade jag 2.4 m ,kändes ganska lagomt. Farma 016 gripen tål bara 1000kg ,hur mycket kan man lyfta med en gripen på en atv kran.
tis 04 okt 2022, 16:29#773543
Det låter som ett effektivt sätt att plåga ihjäl grejerna. En dylik cylinderformad stock innehåller ca 0,85 m3.
Vad har du för traktor och övrig utrustning i dagsläget?
MVH
Alias
Teletubbie skrev:Hej
Jag har en liten skogsfastighet med en del äldre ask, ek och samt den vanliga furan. Min gamla traktor + vajerkran sjunger på sista versen, och jag är rätt sugen på en ATV & kranvagn.
Min fråga är om en ATV och lämplig kranvagn kan hantera tex en 60 cm, 3 m lång ekstock? Antar att jag kan glömma att vinscha/lunna fram stocken, men klarar en ATV-kran ens lasta upp den på vagnen? Isåfall, vad rekommenderar ni för ekipage?
Hoppas på råd!
Det låter som ett effektivt sätt att plåga ihjäl grejerna. En dylik cylinderformad stock innehåller ca 0,85 m3.
Vad har du för traktor och övrig utrustning i dagsläget?
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
fre 14 okt 2022, 13:24#774989Om markerna bär ett traktorekipage så är nog det mer ändamålsenligt när du har den typen av skog. Du får väl en skaplig traktor med kranvagn för vad en hjuling kostar.
Hjulingen är annars mångsidig, man har nytta av den kring gården och som transportmedel, och den tar mindre plats än traktorn. Å andra sidan bör hjulingen förvaras under tak, en traktor är ju lite tåligare förstås.
Hjulingen är annars mångsidig, man har nytta av den kring gården och som transportmedel, och den tar mindre plats än traktorn. Å andra sidan bör hjulingen förvaras under tak, en traktor är ju lite tåligare förstås.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).