ATV och UTV i skogen

Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

43 inlägg 6559 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

Sigges  
#770436 Jag har förstått att Skatteverket har synpunkter om man köper en MC-reggad ATV och att det är lättare att få en Taktor- eller Terrängreggad ATV ”godkänd” så man slipper förmånsbeskattning.

Men hur är det med oregistrerade ATV. Är de möjliga att ha i ett företag? Detta gäller enskild firma.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

anersimyra  
#770443 Existerar det överhuvudtaget oregistrerade ATV maskiner..🤔

Användarvisningsbild

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

Sigges  
#770444 Jadå, har sett rätt många på Blocket. Finns ett gäng till salu. Sidoimporter, flyttgods etc. Begagnade alltså, inte nya.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

anersimyra  
#770450
Sigges skrev:Jadå, har sett rätt många på Blocket. Finns ett gäng till salu. Sidoimporter, flyttgods etc. Begagnade alltså, inte nya.

Ok, men även en terrängreggad hjuling ska vara trafikförsäkrad och en oreggad får väl i princip enbart köras på inhängnat område..🤔

Användarvisningsbild

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

Sigges  
#770451 Ingen aning. Det är inte försäkringsbiten jag är intresserad av.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

anersimyra  
#770453
Sigges skrev:Ingen aning. Det är inte försäkringsbiten jag är intresserad av.

Det förstår jag men du måste ställa dig frågan var du överhuvudtaget får använda en sådan ATV och det ligger nog så att säga i farans riktning att Skatteverket kan komma att betrakta en oregistrerad ATV som ett lekfordon med allt vad det innebär..🤑🤑🤑

Användarvisningsbild

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

anersimyra  
#770457 Sök här på skogsforum efter trådar som behandlar ämnet. Själv sålde jag min terrängregistrerade hjuling med tillhörande hydraulvagn då Skatteverket anser att vi som har AB ska förmånsbeskattas för hjulingen. Ni som har enskild firma har dock lättare att klara er ifrån förmånsbeskattning på ett hjulingekipage.

Användarvisningsbild

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

Sigges  
#770463 Japp, men senast det var poliskontroll i skogen där fyrhjulingen kommer användas var inte igår. Anledningen är att många oregistrerade är betydligt billigare.
Jag tänker att en oreggad ATV är ännu mindre sannolikhet att den kommer köras på vanliga vägar så SKV mindre troligt sätter sig på tvären.
Övriga trådar här om oreggade atv rör inte detta ämnet

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770468 Är den oreggad så vet inte ens skatteverket att du har den. Bara att ditt inventarievärde har ökat med x antal kronor och de frågar sällan vad det är.

Användarvisningsbild

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

JerryH  
#770601 Om du köper den med egna pengar och den inte nämns i några papper och du bara kör i din egen skog så kommer ju skatteverket aldrig veta att du har den.

Men... Även om det inte är det du vill diskutera här, är den oreggad så kommer du ju köra oförsäkrad. Och även om du inte kör på väg så kräver ATV trafikförsäkring. Men så länge du inte skadar dig i skogen pga ATVn så är det ju inga problem.

Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

Ent  
#770606 Funderar på min baklastare, den är inte reggad men den är helförsäkrad (alltså även trafik) genom LF. Det är serienumret som identifierar den. Går det månntro göra likadant med en oreggad ATV?

Användarvisningsbild

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

JörgenO  
#770608 Kan man göra analogi med oreggad traktor?
En del av oss har importerade Yanmars som inte är reggade.
Dessa går bra att köpa in o dra momsen på.

Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#770609
Ent skrev:Funderar på min baklastare, den är inte reggad men den är helförsäkrad (alltså även trafik) genom LF. Det är serienumret som identifierar den. Går det månntro göra likadant med en oreggad ATV?


Jämförelsen haltar. Baklastaren placeras med stor självklarhet i fordonskategorin motorredskap klass II och är därmed inte registreringspliktig. En fyrhjuling kan klassas som mycket men alla aktuella (traktor, traktor B, terränghjuling, MC) fordonskategorier innebär registreringsplikt.

Användarvisningsbild

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

Sigges  
#770623 Jag förstod att det skulle gå att Trafikförsäkra även en oregistrerad.
Gällande om jag skadar mig i skogen på den, som någon skrev, vet jag inte vad trafikförsäkring hjälper med. Där har jag min olycksfallsförsäkring

   TS
Avatar Fallback

Re: Oregistrerad ATV vs Terräng - Krav från SKV?

axwell  
#770625 Det borde gå att försäkra även oregistrerad ATV, inte hos alla bolag, men tex Dina som jag använder.
Kör du mindre än 50 timmar/år som jag gör med min regade ATV så blir det riktigt billigt(282 kr/år halvförs).

Inte bara våra beg. japantraktorer åker utan nummerplåt, det finns massor av äldre L70 som gör det.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).