ATV och UTV i skogen

Ny timmervagn från Kellfri

12 inlägg 3334 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny timmervagn från Kellfri

Christian C  
#770007 Skruvade ihop min nya vagn härom dagen från Kellfri. Monteringen gick smidigt men passformen är väl inte den allra bästa 🤭 Det blir nog att förstärka lite olika saker bl.a infästningen till kranstolpen mot dragbalken. Mjukost i vissa delar men tänker också att det går att förstärka allt eftersom om behovet finns. För den pengen känns det stabilt.

Vissa svetsar var inte 100 % men tänker att det också går att justera. Dock spelar de dåliga ingen större roll.

Lite snygg också 🤓



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Ny timmervagn från Kellfri

Christian C  
#770074 Det första jag upptäckte nu var att vinschen inte går att frikoppla, vilket jag tycker är märkligt och att det gör den mer eller mindre oanvändbar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny timmervagn från Kellfri

Elmhult  
#770078
Christian C skrev:Det första jag upptäckte nu var att vinschen inte går att frikoppla, vilket jag tycker är märkligt och att det gör den mer eller mindre oanvändbar.


Dom menar väl att du ska köra vinschen baklänges. Andra atv-vagnar har det så. Tar för evigt och är jäkla dumt men så är det

Användarvisningsbild

Re: Ny timmervagn från Kellfri

Erre  
#770080
Christian C skrev:Skruvade ihop min nya vagn härom dagen från Kellfri. Monteringen gick smidigt men passformen är väl inte den allra bästa 🤭 Det blir nog att förstärka lite olika saker bl.a infästningen till kranstolpen mot dragbalken. Mjukost i vissa delar men tänker också att det går att förstärka allt eftersom om behovet finns. För den pengen känns det stabilt.

Vissa svetsar var inte 100 % men tänker att det också går att justera. Dock spelar de dåliga ingen större roll.

Lite snygg också 🤓

Skönt när man inte måste röntga svetsarna för att se om dom är dåliga. 😁😉

Användarvisningsbild

Re: Ny timmervagn från Kellfri

Christian C  
#770081
Elmhult skrev:
Christian C skrev:Det första jag upptäckte nu var att vinschen inte går att frikoppla, vilket jag tycker är märkligt och att det gör den mer eller mindre oanvändbar.


Dom menar väl att du ska köra vinschen baklänges. Andra atv-vagnar har det så. Tar för evigt och är jäkla dumt men så är det


Det kan nog vara så… men vilken dum konstruktion. Beställde en elvinsch. Testat dom tidigare och såklart är de långsamma men hellre att det fungerar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny timmervagn från Kellfri

axwell  
#770143
Christian C skrev:Det kan nog vara så… men vilken dum konstruktion. Beställde en elvinsch. Testat dom tidigare och såklart är de långsamma men hellre att det fungerar.


https://www.kellfri.se/atv-redskap/skog ... 2-v-908-kg

Om det är den här så ser den ut att kunna frikopplas manuellt.

Användarvisningsbild

Re: Ny timmervagn från Kellfri

Christian C  
#770145
axwell skrev:
Christian C skrev:Det kan nog vara så… men vilken dum konstruktion. Beställde en elvinsch. Testat dom tidigare och såklart är de långsamma men hellre att det fungerar.


https://www.kellfri.se/atv-redskap/skog ... 2-v-908-kg

Om det är den här så ser den ut att kunna frikopplas manuellt.

Det är den medföljande handvevade vinschen. Men jag har beställt en Bronco 2500 Gen 2 med fjärr. Tror det är bäst oavsett.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny timmervagn från Kellfri

Christian C  
#770459 Blev väldigt nöjd med monteringen. Satte relät under vinschen så att jag kan sy ett väderskydd som man kan dra runt alltihop. Dessutom slipper man massa kablar som behöver flexmån när kranarmen vrida.

Just nu kommer jag koppla in den direkt på batteriet tills jag kommer på någon enkel och prisvärd lösning för snabbkoppling alt. köper ett separat batteri. Det lutar åt det sistnämnda.

Två hål i kranarmen och två extra i fästplattan. Får jag gissa så kommer fästet att behöva förstärkas/byggas om. Känns definitivt som den svaga punkten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny timmervagn från Kellfri

Ent  
#770526 Du behöver inte sy om du inte vill:
https://www.conrad.se/sok?search=31824& ... pe=regular

Användarvisningsbild

Re: Ny timmervagn från Kellfri

Christian C  
#770527
Ent skrev:Du behöver inte sy om du inte vill:
https://www.conrad.se/sok?search=31824& ... pe=regular

Klart jag vill sy själv! Som med precis allt annat så har man ju nördat ner sig även där gällande materialval. Det får nog bli ett ultralätt SIL-Nylon tyg med ripstopp och sömtätning 🤣

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ny timmervagn från Kellfri

Christian C  
#778011 Köpte nyligen Kellfris nya timmervagn. Det som tilltalade mig var boggien, krantornet, armarna och priset.

Efter att ha kört med den några gånger så tänkte jag i alla fall dela med mig av lite tankar kring den och min upplevelse hittills. Tänker att flera är köpsugna och att utbudet av andra liknande vagnar är begränsade.

Uppenbara och välkända brister:
- Mjukt och tunt gods i det mesta, men framförallt balkarna.
- Tveksamma svetsar på vissa ställen men inget jag oroar mig för. De större och viktigaste delarna ser helt okej ut.
- Medföljande handvinsch går ej att frikoppla så den är ju faktiskt bara att sälja illa kvickt.
- Det går ej att flytta boogien så utsticket bakom hjulen får man antingen leva med eller korta.

Upptäckta störningsmoment:
- Krantornet ”träs” på dragbalken och låser genom att dra åt två större skruvar som pressar mot balken. Det ger en något vinglig konstruktion.

- Stödbenet som man viker ner sitter för långt ner. Det gör att det kan vara svårt att använda det om marken är det minsta ojämn eller om vagnen är något framtung.

- Plasthjulet längst fram på kranarmen är inte lagrat. Men framförallt är det för litet så vajern/linan tar i kranarmens ände som är väldigt väldigt vass. Förstörde nästan linan direkt när jag vinschade in lite snett.

- Krantornets mekanism fungerar bra, men eftersom det inte finns någon låsning för spaken så kan tornet inte snurra fritt. Det innebär att du alltid måste ställa om tornet i rätt vinkel.

- Samma billiga hjullager som på all billiga EU-vagnar..

Fördelar:
+ Bra pris! 17500:- och då är vinschen medräknad. Sen får en annan dra av momsen vilket gör det fördelaktigt.

+ Bra support.

+ Tornet känns rejält vid lyft och vid större stockar så upplevde jag att det främst är kranarmen som den svaga punkten. Men även den höll fint!

+ Jag gillar de taggiga armarna på sidan som kommer att hålla timret. Enkelt och smidigt.

+ Stabil och bra fästplatta för elvinsch.

+ Stödbenen fungerar riktigt smidigt. Kanske något dum konstruktion med tanke på att två handvridna skruvar håller dem uppe. Möjligtvis att det finns en risk för att de åker ner under färd om man slarvar. Kanske att jag kommer att fixa någon enkel transportlösning.

+ Kranarmen är av teleskopmodel och med en sprint går det relativt snabbt att korta och förlänga. Men framförallt blir det dubbelt gods = lite mer styrka.

+ Rent generellt så är den ju lättskruvad. Inga konstiga lösningar och det mesta går att laga/förstärka/förbättra med en vinkelslip och svets.

+ Fina däck som ej hade några skador.

+ Den är ju faktiskt ganska snygg 😁

Min totala bedömning är definitivt köprekommendation efter de få turer jag testat den. Framförallt kopplat till priset.

*Med på bild hamnade mor som ville vara med och två av tre barn som också skulle hjälpa till 😊👍🏻

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny timmervagn från Kellfri

Ent  
#778021 Det där med litet noshjul känner jag igen från min Gottåsavagn. Man måste ta loss hjulet och slipa bort material från sidoplattorna så att linan inte skaver mot kanterna. Alternativt klä kanten med någon slags nylonlist, eller punkta fast rundjärn längs kanterna så att det blir lenare för linan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).