ATV och UTV i skogen

Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

30 inlägg 5168 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

MatsGunnarAlfred  
#766643
1660086125_69b4bf9f-5f87-4251-835b-3110d6a45886.jpeg

Hej!
Jag är på jakt efter en kranman till min UTV, en Kawasaki Mule MX PRO. Om jag köper en ny kan jag få en anpassad till min UTV men då jag sitter på väldigt lite skog, 17 hektar så vill jag helst undvika det och köpa en bättre begagnad från 2014-2016 kanske.

Jag har ringt kranman som sagt att det ska gå att använda tex en t1750 med drivning till min UTV, där jag får lägga i handbromsen för att sätta på och av drivningensom får placeras bak på flaket (under gång fungerar förstås vanliga bromsen). Så det ska gå men finns det erfarenhet där ute av detta och hur tycker ni att det fungerar?

Även om ni inte har erfarenheter av detta men eftarenhet av den anpassade varianten så vore det förstås intressant även om denna ligger över vad min budget kan sträcka sig till.

Tack på förhand 👍



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

okki  
#766794 Tjenare, var inga problem köra standardvagn bakom Mullen. Hade den tidigare röda modellen som jag råkades ha kvar från tidigare uppdrag och drog en T1900 efter. Plockade bort gallret bakom sätet för att nå drivpaketet till på höger sida flaket vagnen med driften. Ventilpaketet till vänster direkt bakom "hytten" och mellan dom en elektronisk batteribox tror jag Biltema kallar dom där jag monterade strömbrytare för ramstyrning och hög/lågväxel till vagnen. Vagnsbromsen kopplades på ena bromsljuset bak. Batteriboxen kunde kopplas på Mulles batteri för att hålla laddning, eller inte, det var sånt som kom med tiden, batteriet jag hade i boxen räckte gott o väl en hel dag med laddat batteri.
Sen hade ju jag den tidigare modellen utan motor, ja den hade säkert nån häst under rumpen, bergis flera stycken, och totalt obefintlig markfrigång samt max 2 drivande hjul i baken. Nu var det väl säkert inte skogen som var tänkt som maskinens starkaste arbetsområde, men tomt o trädgård med vagnen bak gjorde den inte bort sig alls. Nu har ju du en nyare maskin med i stort bara namnet gemensamt men lösningen för vagnen borde kunna funka.
Ska se om jag lyckas få med nån bild??

Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

MatsGunnarAlfred  
#766832 Vad glad jag blir för svaret! Jättebra och lärorikt, kranman sa att jag inte skulle kunna använda ramstyrningen men det fick ju du till så det ska jag nog också lyckas med 👍 jag vet precis vad du pratar om för jag hade en precis lika dan mula som din innan men den här har så glest mellan gallret att jag får in handen emellan. Kommer fungera perfekt.

Kan du förklara hur du monterade den elektronisk batteriboxen för strömbrytaren till ramstyrningen? Det vore intressant men kanske är lättare att förstå när vagnen är inhandlad?

Jag tackar mycket för den fina beskrivningen och bilderna. Vill någon annan berätta hur de har gjort får ni förstås komma med de exempeln också. Det är alltid kul och olika lösningar kan bidra till mer kunskap men nu känner jag mig mycket säkrare på mitt begagnat köp. Tack så mycket! Ska lägga upp bild när jag fått tag i en vagn, sånt är ju alltid kul.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

okki  
#766916 Kul, och tack. Alla funktioner gick att få, och att nå från förarsätet. Enda elkoppling till maskin var bromskontakten 2 kablar. Kontakt med maskinens batteri var bra men inget krav. Och på tal om koppling fick jag förstärka kulkoppling och dragbalk flera gånger om, höll inte att titta elakt på.
Behöver inte ett jättestort batteri i boxen, det jag har tar upp en liten del bara och resten används till solenoiden till ramstyrning, lite reservdelar och verktyg o så. Nu visade sig att lösningen gjorde det väldigt enkelt att flytta vagnen med till nästa hjuling, och sen ytterligare nästa hjuling. Och även när nöden tränger åker vagnen bakom Järnhästen som helt saknar el eller hydraulik.
Även om Mullen och ytterligare en hjuling gått till nya äventyr så lever vagnen och batteriboxen kvar, om än på övertid, så bara höra av dig för tipps när tiden är inne. Tror jag gått igenom alla nybörjarmissar i boken samt uppfunnit några egna. Tror inte jag har bilder på boxen men den finns ju kvar så.

Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

toker72  
#766963 Flera vagnar har ju mekanisk spak till ramstyrningen som sitter direkt på drivenheten dvs Honda motorn den blir väl svår att nå från en utv antar jag.

Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

MatsGunnarAlfred  
#768532
okki skrev:Kul, och tack. Alla funktioner gick att få, och att nå från förarsätet. Enda elkoppling till maskin var bromskontakten 2 kablar. Kontakt med maskinens batteri var bra men inget krav. Och på tal om koppling fick jag förstärka kulkoppling och dragbalk flera gånger om, höll inte att titta elakt på.
Behöver inte ett jättestort batteri i boxen, det jag har tar upp en liten del bara och resten används till solenoiden till ramstyrning, lite reservdelar och verktyg o så. Nu visade sig att lösningen gjorde det väldigt enkelt att flytta vagnen med till nästa hjuling, och sen ytterligare nästa hjuling. Och även när nöden tränger åker vagnen bakom Järnhästen som helt saknar el eller hydraulik.
Även om Mullen och ytterligare en hjuling gått till nya äventyr så lever vagnen och batteriboxen kvar, om än på övertid, så bara höra av dig för tipps när tiden är inne. Tror jag gått igenom alla nybörjarmissar i boken samt uppfunnit några egna. Tror inte jag har bilder på boxen men den finns ju kvar så.


Hej igen. Läste ditt svar för några veckor sedan men tappade bort att svara. Det vore hur gött som helst om vi kunde ha lite kontakt. Jag har varit och tittat på en Kranman t1750 från 2019 idag. Ska köpa den nästa fredag så snart kommer det bli till att leta efter hur jag kopplar den till batteriboxen och komma igång. 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

MatsGunnarAlfred  
#768534
toker72 skrev:Flera vagnar har ju mekanisk spak till ramstyrningen som sitter direkt på drivenheten dvs Honda motorn den blir väl svår att nå från en utv antar jag.


Hej, ja men så är det ju, däremot ser jag inte varför jag inte skulle nå spaken från flaket? Tror det kommer gå utmärkt 👍

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

okki  
#768915 Hejhej, nej har inget direkt minne att det inte gick att nå. Finns väl vad jag förstår några varianter på temat. Min har ju då 1 spak på en fyrvägs ventil till driften, rullar upp/ner samt fram/bak ungefär mitt på motor/hydraul paketet och elstyrd ramstyrning på vippbrytare lika som vinschknappen. Kan minnas fel men har för mig finns med både 2 eller 3 spakar för rullar, drift och ramstyrning. Nu satt det ju slät soffa i Mullen och då i alla fall jag tittar lika mycket, om inte mer bakåt när jag kör med vagn var det enkelt sitta åt vilket håll som helst om man inte absolut måste sitta rakt framför ratten. Nej räckvidden minns jag inte som ett problem men kanske enklare att ta av hela grinden bakom sätet för bättre rörlighet men det visar sig. Kanske är jag mer babianformad än snittet i räckvidd sett? Drar man mer åt T-Rex hållet kan det ju bli ett bekymmer att beakta så att säga. Men vill minnas historiskt att fler babianer klättrar i träd än T-rex 😉. Spårar visst ur nu 🙃. Men absolut, bara höra av dig om du behöver lite tips o råd

Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

MatsGunnarAlfred  
#769609 Hej, har precis fått ut kranen nu och lekt lite. Bara lyfta av och på några små stockar för att öva in känslan. Blir nog mer av den varan den närmsta tiden. Jag tror jag förstår att du kopplat in batteriboxen från biltema för att slippa dra sladdar hela vägen under soffan osv samt få med säkringen på köpet? Det verkar klokt. Jag har inte kopplat in de där grejerna ännu då det är det som jag känner mig osäker på men tänkte iaf testa vinschen som jag inte fick igång. Det finns en elkontakt på aggregatet som det står vinsch på men det har ingen ström ut från sig. Är den också beroende av 12 volts batteriet? Tänkte att motorn genererade el till den men det kanske var naivt tänkt?
MVH
Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

okki  
#769616 Nej precis, motorpaketet, så att säga tillverkar ingen som helst egen el, ingen form av generator, utan all el måste tillföras utifrån till alla förbrukare. T.ex från hjuling eller då batteripack

Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

MatsGunnarAlfred  
#769626 Åh vad bra. Det känns hur bra som helst att ha dig på tråden 😀. Då oroar jag mig inte utan åker in och fixar grejer och så ut igen om två veckor. Frun fyller år nästa så då kan det inte bli nåt med någon skogskärra 😉. Hör nog av mig igen då och tack igen finns mycket man inte har koll på.MVH Mats

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

MatsGunnarAlfred  
#769629 En fråga till. Hur stort batteri köpte du?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

halvproffs  
#769748 Hade warnvinch och vanligt bilbatteri tillkopplat och jag körde aldrig slut på batteriet under en vanlig normal vinterdag i skogen.
Hade snabbkoppling till batteriet så det var bara att sätta på laddning när jag kom hem.
Körde fram en hel del virke bla från en virkesrik myr som jag inte vågade använda traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

okki  
#769839 Var ju tvungen kolla upp själv, var ju ett tag sen, minnet va. Råkade ha ett 30A Biltema liggande från ett elverk som totalrasade. Tar väl den och testar med, nu cirka 5 år senare pågår testet fortfarande 😉. Numer kopplad till hjulingen men tidigare lyfte av boxen och ladda över natten efter full dags körning, räckte utan problem.

Användarvisningsbild

Re: Någon med erfarenhet av UTV och timmervagn

MatsGunnarAlfred  
#769849
halvproffs skrev:Hade warnvinch och vanligt bilbatteri tillkopplat och jag körde aldrig slut på batteriet under en vanlig normal vinterdag i skogen.
Hade snabbkoppling till batteriet så det var bara att sätta på laddning när jag kom hem.
Körde fram en hel del virke bla från en virkesrik myr som jag inte vågade använda traktorn.


Tack! Låter bra med ett bilbatteri. Har du/har du också haft en UTV till din kran? Eller hade du en annan anledning att köra med externt batteri?

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).