ATV och UTV i skogen

Tippflak Avestavagn

16 inlägg 3170 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tippflak Avestavagn

Bosda  
#763836 Någon som vet om det är samma tippflak till MS48 och MS38? Jag gissar att så är fallet men vore bra om något vet med säkerhet.



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Tippflak Avestavagn

Hema  
#763893
Bosda skrev:Någon som vet om det är samma tippflak till MS48 och MS38? Jag gissar att så är fallet men vore bra om något vet med säkerhet.

Jag kollade på deras sida och vad jag kom fram till var att ja, det bör passa. Dock är det skillnad på fästdon och om du ska styra den via vagnens vinsch eller inte. Men jag förslår att du tar och kontaktar dem för säkerhets skull. 👍

(Det som skiljer mellan ms38 & ms48 är väl ej kranlängden.)

Edit. Jag vetitusan var "ej" kom ifrån.. Jag antar att det passar! Får väl försöka sluta skriva på mobilen.
Senast redigerad av Hema fre 15 jul 2022, 09:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Tippflak Avestavagn

Bosda  
#763902 Tack för svar. Vad menar du med "(Det som skiljer mellan ms38 & ms48 är väl ej kranlängden.)"? Det är väl just kranlängden (utskjut) som skiljer dem åt. Ser i prislistan på deras hemsida så är flak till Ranger och Forester (alltså efterföljarna till 48 och 38) olika produkter, så då antar jag att det inte kommer att passa.

Jag har en MS48 och har ev ett begagnat tippflak från en MS38 på gång. Därav frågan 🙂
Har inte behov som motiverar nyköp så jag får fortsätta leta vidare efter ett begagnat flak till MS48.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tippflak Avestavagn

Hema  
#763907
Bosda skrev:Tack för svar. Vad menar du med "(Det som skiljer mellan ms38 & ms48 är väl ej kranlängden.)"? Det är väl just kranlängden (utskjut) som skiljer dem åt. Ser i prislistan på deras hemsida så är flak till Ranger och Forester (alltså efterföljarna till 48 och 38) olika produkter, så då antar jag att det inte kommer att passa.

Jag har en MS48 och har ev ett begagnat tippflak från en MS38 på gång. Därav frågan 🙂
Har inte behov som motiverar nyköp så jag får fortsätta leta vidare efter ett begagnat flak till MS48.

Det blev knas. Jag tror att det passar, men för säkerhetsskull ring Avesta. Lär vara ett bra flak. 👍

Avatar Fallback

Re: Tippflak Avestavagn

Bosda  
#763922 Mailsvar från Avestavagnen.
Dom "tror inte att det kommer att passa då det är mindre mått på MS38 (idag Forester) 🙃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tippflak Avestavagn

Peter_Högdahl  
#763926 Det större chassiet heter ju RANGER (Ms 38/48) så då passar inte flaket till en FORESTER (ms 42).
Har flak till min Ms 48 Ultimate edition och det gör vagnen väldigt mer användbar 👍

Avatar Fallback

Re: Tippflak Avestavagn

Bosda  
#763927 Tack för svar.
Tror att jag har behovet men tveksam om behovet är så stort att det motiverar 30 000 kr + skopa för ett nyköp från Avesta. Hittar jag ett begagnat till rätt pris så kommer jag slå till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tippflak Avestavagn

Hema  
#763929 På deras hemsida, så har samtliga lösta tippflak, samma mått. Kanske blivit fel?
http://avestavagnen.se/tillbehor-reserv ... r-din-atv/
Man får scrollar ned en bit. 260*125cm

Min fl1400 (tippvagn L) är 200cm lång.

Avatar Fallback

Re: Tippflak Avestavagn

Bosda  
#763933 Kan vara så att infästningen skiljer men för övrigt samma flak, eller också så är det semesterpersonal i kundservice.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tippflak Avestavagn

Hema  
#763936
Bosda skrev:Kan vara så att infästningen skiljer men för övrigt samma flak, eller också så är det semesterpersonal i kundservice.

Om jag minns rätt, så var det 260-flak till deras värsta timmervagn med hydrauliskt skjutbar boggi och 200-flak för de andra vagnarna.

Avatar Fallback

Re: Tippflak Avestavagn

Bosda  
#763940 Hittar ett äldre (2018) dokument med gemensam prislista för MS38/MS48.
Jag tolkar den som att det är samma vagn och samma tippflak 🙃

11854 Basvagn Avesta MS38 99 000
1vxl. rulldrift Vanguard 6hk hydraulaggregat, kraftiga hjulen ingår

Tillval MS38 "komponera din egen vagn". Tillkommer Basvagn (+)
11978 Teleskopiskt utskjut 1m (Vagnen blir då en MS48) +15 000

Tillval till MS38 som går bra att köpa i efterhand
12485 Tippflakinsats hydraulisk komplett 2,6 x 1,25m +20500

https://docplayer.se/105604403-Tom-alla-vara-produkter-tillverkas-med-hogt-stallda-kvalitetskrav-i-var-egen-fabrik-i-avesta.html

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tippflak Avestavagn

Peter_Högdahl  
#763941
Bosda skrev:Kan vara så att infästningen skiljer men för övrigt samma flak, eller också så är det semesterpersonal i kundservice.

Servicen har blivit sämre på Avesta på senaste om du frågar mig, skulle köpa en tryckmätare och de skulle ringa upp vilket aldrig hände så jag sket i det och köpte en bättre för mycket mindre pengar. Och en ny tapp till boggien var bara att glömma,tur Kranman var vänliga nog och skulle tillverka en åt mig 👍

Användarvisningsbild

Re: Tippflak Avestavagn

Peter_Högdahl  
#763943
Bosda skrev:Hittar ett äldre (2018) dokument med gemensam prislista för MS38/MS48.
Jag tolkar den som att det är samma vagn och samma tippflak 🙃

11854 Basvagn Avesta MS38 99 000
1vxl. rulldrift Vanguard 6hk hydraulaggregat, kraftiga hjulen ingår

Tillval MS38 "komponera din egen vagn". Tillkommer Basvagn (+)
11978 Teleskopiskt utskjut 1m (Vagnen blir då en MS48) +15 000

Tillval till MS38 som går bra att köpa i efterhand
12485 Tippflakinsats hydraulisk komplett 2,6 x 1,25m +20500

https://docplayer.se/105604403-Tom-alla-vara-produkter-tillverkas-med-hogt-stallda-kvalitetskrav-i-var-egen-fabrik-i-avesta.html

Lägger upp en bild på mitt flak här i tråden

Användarvisningsbild

Re: Tippflak Avestavagn

Peter_Högdahl  
#763944
Peter_Högdahl skrev:
Bosda skrev:Hittar ett äldre (2018) dokument med gemensam prislista för MS38/MS48.
Jag tolkar den som att det är samma vagn och samma tippflak 🙃

11854 Basvagn Avesta MS38 99 000
1vxl. rulldrift Vanguard 6hk hydraulaggregat, kraftiga hjulen ingår

Tillval MS38 "komponera din egen vagn". Tillkommer Basvagn (+)
11978 Teleskopiskt utskjut 1m (Vagnen blir då en MS48) +15 000

Tillval till MS38 som går bra att köpa i efterhand
12485 Tippflakinsats hydraulisk komplett 2,6 x 1,25m +20500

https://docplayer.se/105604403-Tom-alla-vara-produkter-tillverkas-med-hogt-stallda-kvalitetskrav-i-var-egen-fabrik-i-avesta.html

Lägger upp en bild på mitt flak här i tråden

Avatar Fallback

Re: Tippflak Avestavagn

Bosda  
#763947 Har mailat Avesta och refererat till deras egna gamla prislista.

Jag har haft ganska lite kontakt med dom men är väldigt nöjd med servicen.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).