ATV och UTV i skogen

Suzuki/Yamaha/Honda

11 inlägg 3988 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Suzuki/Yamaha/Honda

Norrtull  
#762570 Söker lite köpråd runt en "landet-lagom" ATV.
Uppgifter, som är tanken för denne ATV: ploga snö, dra lite vindfällor, allmänt lasta grus sand flytta runt på gården och hjälpa lite i grannskapet med div plog och transport av grus/ved.

Sen blir det väl lite nöjesåkning i skogen (liten skog) som grädde på moset.

Märken i ämnet är dessa jag har service på lokalt nära, så reservdela mm finns utan större ansträngningar.
Men jag får inte ordning på vad som skiljer, finns det fallgropar som ska undvikas hos någon modell/märke.
Det är känns som jag är förstagångskpare av en bil, miljoner modeller och mängder av märken, men vad duger åt oss?


Mvh
Tommie



   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Suzuki/Yamaha/Honda

Hema  
#762696 Bra märken alla tre.

Ska ni köpa nytt eller beg?

Först välja om ni ska ha stel eller delad bakaxel. Skillnaden är att med stel bakaxel kan man koppla tunga vagnar o lasta tungt, utan problem eller att man behöver byta fjädrar etc. Men samtidigt förlorar man körkomfort. Även utbudet av andra fälgar är ganska begränsat jämfört med de som har delad bakaxel, hos återförsäljare av andra märken än original. I mitt tyckte, dumt att tillverkaren inte gjort bakaxeln lika lång, men men..

Om det bara är praktiska sysslor i närheten till fastigheten (läs väldigt få transportsträckor med vagn), så kommer man väkdigt långt med 450-550kubik. En 700, orkar högre hastighet med tung vagn, annars är det mest för nöjeskörning. Du kommer märka att ATVn är så lätt i förhållande till sin kraft, att det svåraste är att få ned kraften i marken. Sedan så bör man aldrig köra fort i terräng med tungt släp, det belastar bara fyrhjulingen onödigt mycket och ökar riskerna för haveri i slutändan.

Pengarna som ni spar på att köpa en något mindre motormodell, hade jag lagt på en annan uppsättning hjul. För originaldäcken har enligt min mening, för dåligt grepp i skogen. Visst man välja kedjor o de kan man även ha nytta av vid vinterns plogning.

Sedan måste ni ta reda på vilken typ av reggning på ATV:n, ni anser vara mest lämplig för ert ändamål. MC (besiktning), gatu (endast väg, besiktning), terräng (nästan bara terräng, ej landsväg, ej besiktning, varit och är vanligaste registreringsformen), traktor A (överallt, ej besiktning, max 40km/h) eller traktor B (överallt, besiktning, max 50km/h hjälmkrav). Traktorreggat blir mer och mer populärt (kostar minst 10.000:- extra). Det erbjuder tyvärr inte Suzuki.

Sedan ekonomiskt, så är det bra om man har åf i närheten, precis som du tagit reda på. Tänker man andrahands värde, så har tyvärr Suzuki inte lika stort åf-utbud, dock vann de ett större test i tidningen Norra.

Jag kör själv en terrängreggad Yamaha, men skulle vilja testa en Suzuki, dock är behovet större att ha traktorA-reggning, så det lutar åt en Yamaha igen. På det stora hela väldigt nöjd, trots att jag inte provat så många märken. Slungkopplingen som Yamaha och Suzuki har, gör att ev remslir hålls till ett minimum. (Honda har olika lösningar, så jag kan inte generalisera där).

Men när man köper er en tung kärra hos en ATV-åf och de tar fram en 1000-kubiks nordamerikan (polaris/canam/artic cat, kommer inte ihåg vilket) och det luktar kraftigt av remslir (tänk bränd koppling), när de ska backa upp kärran på släpet. Ja då är jag glad att jag verkar ha valt rätt för mina behov.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki/Yamaha/Honda

Norrtull  
#762707 Hm, det är inte lätt att bli klok på detta märker jag 😀
Får åka och höra med några olika handlare i närheten. Polaris är det jag ser mest runt mig, tätt följd av Suzuki. Honda och Polaris säljer min riktigt lokala handlare mest av, enligt dem själva.

   TS
Avatar Fallback

Re: Suzuki/Yamaha/Honda

Hema  
#762709
Norrtull skrev:Hm, det är inte lätt att bli klok på detta märker jag 😀
Får åka och höra med några olika handlare i närheten. Polaris är det jag ser mest runt mig, tätt följd av Suzuki. Honda och Polaris säljer min riktigt lokala handlare mest av, enligt dem själva.

Då hade jag nog kanske valt en Honda.

Just ja, jag har utrustat min Yamaha 550, med "neddrevningskit" variatorkit, så den blivit starkare o tappat lite toppfart. Blev en helt annan maskin och kändes som ett bra beslut , då jag köpte större däck. Men kunde ändå pressa upp den i över 80 på en platt raka med tomt släp efter.. Men eg, behöver jag inte köra snabbare än 40.

Det jag vill förmedla, är att man kommer långt utan att ha den största motorn.

Avatar Fallback

Re: Suzuki/Yamaha/Honda

BM Buster  
#762723 Om du tänker köra vagn med tyngre last så behöver du inte tänka bort en med delad bakaxel, du löser det enkelt med att stel operera hjulingen bak så har du det bästa av två världar! Stel bakaxel och hög markfrigång.

Avatar Fallback

Re: Suzuki/Yamaha/Honda

djkj  
#762804 Samma här, kör med delad bakaxel som har "stumstag" monterade, och det fungerar mycket bra.
Det är en Yamaha Grizzly 700 som är traktor reggad och som jag är väldigt nöjd med.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki/Yamaha/Honda

Norrtull  
#762814 Tänkte köpa nytt, och det jag hade tänkt köpa är en Suzuki eller Yamaha. Honda ser dock väldigt trevliga ut, såg en som gick nyss med en flistugg på hängd. Men jag gissar att det är åka och prova som gäller nu.
Det är vår första så det gäller nog vara så generell som möjligt, äkta mellanmjölksval mao 😀

   TS
Användarvisningsbild

Re: Suzuki/Yamaha/Honda

Rka  
#762915 Har erfarenhet av Yamaha och Honda.
Som arbetsmaskin tycker jag Honda är överlägsen.
Framförallt den elstyrda växellådan. Du kan välja mellan hög och lågväxlar, vilket gör att du har 10lägen framåt, samt automat el. manuellt växlingsläge.
Med lågväxeln och timmerlass är Honda supersmidig i skogen. Det blir ett helt annat driv utan slir.
Alla andra fabrikat har olika slags modeller av varimatic med rem.
Det räcker inte med att Yamaha 700 har mycket mer hk.
Här måste man bygga om remdrivningen för att komma i närheten av Hondas smidighet.
Honda tycker jag även är en mer solid maskin som inte vibrerar på samma sätt.

Sen finns det mycket bra med Yamaha också.
Yamaha har samarbete med Lejab. Dessa plogar och vinschfästen är bättre än Hondas, i mitt tycke.
Jag har t.ex. mod. lejabs fästen för vinsch, så det passar på Hondan.
Hondas Plog är också lite smäckig jämfört med Yamaha, men det finns många fabrikat av plogar att välja mellan.
Ska du köra med timmervagn rek. jag att ha vinschen på vagnen så då spelar det ingen roll vilket fabrikat du kör..
Yamahas 700 är en mycket snabbare maskin som lämnar en Honda bakom sig i alla lägen.
Den orkar även med större däck och stora lerhål... :)

Användarvisningsbild

Re: Suzuki/Yamaha/Honda

toker72  
#762922 Kör med en kingquad 700 och det funkar ok i skogen med driven kranman vagn och har även en vagn med lemmar till den som det går köra grus på och man kan köra lass som är alldeles för tunga om man ska ha nån typ av säkerhet kvar men det funkar. Har aldrig bytt rem på den men sitter shims i variatorn som sänker utväxlingen lite och det behövs säkert för det sitter större hjul på den och den går tillräckligt fort ändå. Kör utan låst fjädring och visst sjunker den ihop lite men lastar man med jämnvikt så funkar det. Numera kör jag vagnen efter en minitraktor och fyrhjuling används mest till att frakta röjsåg och nöjes åkning.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki/Yamaha/Honda

Norrtull  
#763239
Rka skrev:Har erfarenhet av Yamaha och Honda.
Som arbetsmaskin tycker jag Honda är överlägsen.
Framförallt den elstyrda växellådan. Du kan välja mellan hög och lågväxlar, vilket gör att du har 10lägen framåt, samt automat el. manuellt växlingsläge.
Med lågväxeln och timmerlass är Honda supersmidig i skogen. Det blir ett helt annat driv utan slir.
Alla andra fabrikat har olika slags modeller av varimatic med rem.
Det räcker inte med att Yamaha 700 har mycket mer hk.
Här måste man bygga om remdrivningen för att komma i närheten av Hondas smidighet.
Honda tycker jag även är en mer solid maskin som inte vibrerar på samma sätt.

Sen finns det mycket bra med Yamaha också.
Yamaha har samarbete med Lejab. Dessa plogar och vinschfästen är bättre än Hondas, i mitt tycke.
Jag har t.ex. mod. lejabs fästen för vinsch, så det passar på Hondan.
Hondas Plog är också lite smäckig jämfört med Yamaha, men det finns många fabrikat av plogar att välja mellan.
Ska du köra med timmervagn rek. jag att ha vinschen på vagnen så då spelar det ingen roll vilket fabrikat du kör..
Yamahas 700 är en mycket snabbare maskin som lämnar en Honda bakom sig i alla lägen.
Den orkar även med större däck och stora lerhål... :)


Vilken otroligt utförlig text!
Detta är bättre forum än alla handlares svar jag fått på mina frågor!
Jag kan inte önska mig bättre detaljerad information om Honda, Yamaha och Suzuki än vad ni ger här. Samtliga av dom svar jag fått är rena köpguiden med guldstjärna i kanten.

Nu står jag och måste välja, Honda känns som en maskin som går till alla mina önskemål, den kommer inte skämmas för sig varken i skog eller som dragmaskin. Yamaha och Suzuki känns som dom erbjuder mera vid nöjesåkning än vad Honda kan. Nu är jag ingen fartdåre eller har ägor så jag kan terräng åka som huvudnöje, detta fordon kommer vara mera arbetsfordon än lek.
Men det blir klart svårare med service på Suzuki än både Honda och Yamaha, har dock läst mig till att Suzuki är en riktig allroundare. Så nu blir det provkörning och mera provkörning som väntar. Är nere i Skåne nu på lite semester och får snällt vänta ett par veckor till äventyren kan börja.

Vill verkligen tacka samtliga för kunskap och tydlighet i var respektive maskin är ”bra på” och om det finns unika egenskaper.

   TS
Avatar Fallback

Re: Suzuki/Yamaha/Honda

Hema  
#763251 Såhär stelopererar du en Yamaha.
Steloperera Yamaha 550/700

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).