sön 03 jul 2022, 09:00#762696
Bra märken alla tre.
Ska ni köpa nytt eller beg?
Först välja om ni ska ha stel eller delad bakaxel. Skillnaden är att med stel bakaxel kan man koppla tunga vagnar o lasta tungt, utan problem eller att man behöver byta fjädrar etc. Men samtidigt förlorar man körkomfort. Även utbudet av andra fälgar är ganska begränsat jämfört med de som har delad bakaxel, hos återförsäljare av andra märken än original. I mitt tyckte, dumt att tillverkaren inte gjort bakaxeln lika lång, men men..
Om det bara är praktiska sysslor i närheten till fastigheten (läs väldigt få transportsträckor med vagn), så kommer man väkdigt långt med 450-550kubik. En 700, orkar högre hastighet med tung vagn, annars är det mest för nöjeskörning. Du kommer märka att ATVn är så lätt i förhållande till sin kraft, att det svåraste är att få ned kraften i marken. Sedan så bör man aldrig köra fort i terräng med tungt släp, det belastar bara fyrhjulingen onödigt mycket och ökar riskerna för haveri i slutändan.
Pengarna som ni spar på att köpa en något mindre motormodell, hade jag lagt på en annan uppsättning hjul. För originaldäcken har enligt min mening, för dåligt grepp i skogen. Visst man välja kedjor o de kan man även ha nytta av vid vinterns plogning.
Sedan måste ni ta reda på vilken typ av reggning på ATV:n, ni anser vara mest lämplig för ert ändamål. MC (besiktning), gatu (endast väg, besiktning), terräng (nästan bara terräng, ej landsväg, ej besiktning, varit och är vanligaste registreringsformen), traktor A (överallt, ej besiktning, max 40km/h) eller traktor B (överallt, besiktning, max 50km/h hjälmkrav). Traktorreggat blir mer och mer populärt (kostar minst 10.000:- extra). Det erbjuder tyvärr inte Suzuki.
Sedan ekonomiskt, så är det bra om man har åf i närheten, precis som du tagit reda på. Tänker man andrahands värde, så har tyvärr Suzuki inte lika stort åf-utbud, dock vann de ett större test i tidningen Norra.
Jag kör själv en terrängreggad Yamaha, men skulle vilja testa en Suzuki, dock är behovet större att ha traktorA-reggning, så det lutar åt en Yamaha igen. På det stora hela väldigt nöjd, trots att jag inte provat så många märken. Slungkopplingen som Yamaha och Suzuki har, gör att ev remslir hålls till ett minimum. (Honda har olika lösningar, så jag kan inte generalisera där).
Men när man köper er en tung kärra hos en ATV-åf och de tar fram en 1000-kubiks nordamerikan (polaris/canam/artic cat, kommer inte ihåg vilket) och det luktar kraftigt av remslir (tänk bränd koppling), när de ska backa upp kärran på släpet. Ja då är jag glad att jag verkar ha valt rätt för mina behov.
//Henke månskensskogsbonde