ATV och UTV i skogen

Hjälm för ATV

4 inlägg 2096 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälm för ATV

mats_hj  
#760919 Har blivit med 6 hjuling och ska köpa hjälm
Kommer använda 6 hjulingen nästan uteslutande till att jobba i skog och annat arbete på gården.
Så jag behöver en hjälm som inte hindrar allt för mycket.
Tips på lämplig hjälm?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Hjälm för ATV

Camaro1969  
#760941 själv är jag dålig på att använda hjälm på atv, det är huggarhjälmen som sitter på när man kör i skogen.

Användarvisningsbild

Re: Hjälm för ATV

Temlav  
#760948 Alltid hjälm på! (eller nästan iaf, fuskar oftast vid plogning hemma på gården…)
Även fast det inte är lagkrav när man kör min maskin.
Du måste själv fundera vilka egenskaper du är ute efter för din hjälm.

Jag använder en Acerbis Jet Aria, en öppen hjälm med halvlång skärm och inbyggt nedfällbart ”visir” (mer som ett par solglasögon egentligen)
Lite för tung egentligen, men uppvägs av bra komfort och de nedfällbara brillorna, vilket ger bra skydd mot diverse flygfän när man kör efter vägen sommartid.
Med separata glasögon, är det lätt hänt att man glömmer dem hemma.
Visst en crosshjälm ger bättre skydd för ansiktet, men de blir ännu tyngre att ha på sig. (om man inte lägger många tusen på en kolfiberhjälm)

Användarvisningsbild

Re: Hjälm för ATV

JerryH  
#760951 Själv kör jag med vanlig mc-hjälm med inbyggda solglasögon jag kan fälla ner om det så behövs.

Kanske inte smidigaste hjälmen, men som Temlav säger, alltid hjälm på, och en hjälm som sitter kvar.
Men är ju lite otymplig om man jobbar med ATV'n och behöver titta bakåt hela tiden, tex så åkte den av väldigt fort när jag skulle köra pinnarv o kammervält på en liten odlingsplätt, men då gick det å andra sidan rätt sakta på plan mark, oavsett om jag ville köra fortare eller inte =)

Det är ju inte konstigt att det omkommer folk stup i kvarten när man ser hur folk inte har respekt för ATV'n o kör utan hjälm på vägar o i terräng.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).